האיום יוצא לפועל: ועד עובדות הצהרונים בירושלים, המאוגד בכוח לעובדים, הכריז היום (ד') על סכסוך עבודה מול עיריית ירושלים והמינהלים הקהילתיים. בעוד שבועיים יוכלו 900 העובדות להשבית את הצהרונים בעיר, אליהם מגיעים כ-10 אלף ילדים בגילאי 3-6. העובדות קובלות על סירוב עיריית ירושלים והמינהליים הקהילתיים לטענתן לדון בשיפור תנאי העסקתן של העובדות, עובדה היוצרת חוסר מתמיד בעובדות.
1 צפייה בגלריה
צהרון
צהרון
עובדות הצהרונים בירושלים הכריזו על סכסוך עבודה
(אילוסטרציה: shutterstock)
"אם נאלץ לשבות יהיה זה מחיר מינימאלי עבור ההורים, לעומת ההזנחה המתמדת של הילדים מצד העירייה", הסבירה מארי לוי נציגת ועד עובדות הצהרונים. "כפי שהתרענו לא פעם, תחלופת העובדות בצהרונים בלתי נסבלת ומציבה את הילדים כל הזמן בפני עובדות מתחלפות שהם לא מכירים. ואלה המקרים הטובים - במקרים רבים אין מי שיחליף את העובדות ובצדק - מי תסכים לעבוד בתנאים הללו?"
כיום היקף הילדים הממוצע לצהרונים בירושלים הוא הגבוה בארץ. הממוצע הארצי עפ"י משרד החינוך הוא 22 בירושלים מגיע מספר הילדין עד 34 (!) וגם כשיש תקן לעובדת נוספת- קיים כאמור קושי בגיוס עובדות בתנאים הנוכחיים. לצד השכר הנמוך מוחות העובדות על כך שמדי קיץ מפוטרות לטענתן הסייעות והגננות, רק בכדי שלא להבטיח להן רצף תעסוקתי. תוקפו של ההסכם הקיבוצי, המסדיר את תנאי השכר של העובדות בצהרונים, פג באוגוסט 2020. אולם, לאור אתגרי שנת הקורונה, הסכימו הצדדים להאריך את תוקף ההסכם בשנה נוספת.
ראש מטה ירושלים בכוח לעובדים, איתי כהן הוסיף: "חלק ניכר מהעובדות הן עובדות מעבר לגיל הפרישה, הנאלצות להמשיך ולעבוד משום שאין להן פנסיה. העובדות הללו לא זכאיות לדמי אבטלה בקיץ, רק משום שהן מקבלות קיצבה נוספת – זיקנה או נכות, ונאלצות להתקיים מן הקיצבה הדלה הזו".
"משרד החינוך מתהדר ברצון לקחת אחריות לגיל הרך, אך מתעלם מעובדות הגיל הרך בכלל ובירושלים בפרט- 10% מהצהרונים במדינה פועלים בעיר", אמרו בוועד הצהרונים, "אך אין בזה תירוץ ראוי לעירייה להתחמק מאחריות. ראש העירייה מתגאה בקשריו המיוחדים עם שר האוצר? אדרבא, מה חשוב יותר מחיזוק המסגרות החינוכיות לילדי העיר?".
מהעירייה נמסר: "תכנית הצהרונים מופעלת ע"י משרד החינוך והפעלתה מתקבלת כל שנה מחדש, ללא התחייבות. המינהלים הקהילתיים מפעילים בירושלים את הצהרונים בגני הילדים והעובדים בצהרונים מועסקים על ידם באופן מלא וישיר, כך שלעירייה אין שום התקשרות או קשרי העסקה עם העובדים. עפ"י החלטת המדינה, תוקצב שכר הסייעות עפ"י סכום קבוע, כאשר המינהלים הקהילתיים בירושלים משלמים לסייעות יותר מרוב הערים בארץ, על מנת לשפר את שכרן ולהטיב עם העובדות. החלטת 'הכוח לעובדים' מצערת ואינה נשענת על העובדות כהוויתן. אנו מקווים שהעובדות יגיעו לפעילות מלאה בתום החג".
פורסם לראשונה: 12:50, 22.09.21