מצוקת מוסדות החינוך במגזר החרדי־תורני ידועה ומוכרת ויצרה עם השנים תופעות רבות ושונות, חלקן שנויות במחלוקת, בתחום הנדל"ן ושימושי הקרקע. הפעם מצאו בעירייה פתרון מוסדר לנושא בלב אזור התעשייה בתלפיות, אלא שמספר סוחרים ובעלי עסקים במקום מתלוננים כי מבחינתם מדובר בכאב ראש לא מבוטל. עם פתיחת שנת הלימודים החדשה החל לפעול לראשונה מוסד חינוך תורני בבניין בית הטורקיז שברחוב יד חרוצים.
1 צפייה בגלריה
בית הטורקיז בתלפיות
בית הטורקיז בתלפיות
בית הטורקיז בתלפיות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הסוחרים טוענים כי הפעילות של תלמוד התורה אינה תואמת את אופי האזור, ולדוגמה המקום שמיועד לפריקה ולטעינה של סחורות ומוצרים, ולחניית לקוחות, משמש עכשיו במקביל גם ככביש גישה לכניסה לבית ספר. מכיוון שלא מדובר באזור מגורים התלמידים מגיעים בהסעות, והמיניבוסים שעומדים בצידי הדרך, בסמוך לתלמוד התורה, ואוספים ומורידים תלמידים בבוקר ואחר הצהריים מוסיפים נדבך חדש של עומס על עורקי התחבורה של תלפיות, שממילא סובלת מכרוניקה מתמשכת של גודש וצפיפות בכבישים.
אומנם תוכנית האב החדשה יחסית של תלפיות מדברת על תוספת מגורים בשולי האזור ועל עירוב שימושים ותוספת של שטחי מסחר חדשים, אך בכל מקרה תלמוד התורה החדש שצץ לפתע אינו קשור לכך או לתכנון ארוך טווח כלשהו. במקרה האמור מדובר אומנם במוסד שפועל בהיתר של העירייה, אך הסוחרים חוששים כי בעתיד גם מוסדות חינוך אחרים ירצו לאמץ את הרעיון והתופעה תתרחב בסביבתם - עם אישורים והיתרים או בלעדיהם.
מהעירייה נמסר: "העירייה פועלת לשכן מוסדות חינוך במבני קבע ככל שניתן ובמבנים שכורים, לזמן קצוב, עד למציאת פתרון של קבע. בתחילת שנת הלימודים הנוכחית העירייה שכרה את מתחם בית הטורקיז לטובת מוסד חינוכי שפועל על פי כל אישורי הבטיחות הנדרשים. העירייה תעקוב אחר התלונות העולות מהשטח ותנסה למצוא פתרונות עבורן".