עובדות צהרונים־עירוניים בירושלים שיגרו בסוף השבוע מכתב זועם לראש הרשות המקומית משה ליאון במחאה על תנאי ההעסקה שלהן.
1 צפייה בגלריה
צהרון
צהרון
900 סייעות מאיימות להשבית את שנת הלימודים
(אילוסטרציה: shutterstock)
במסגרת ההתאגדות שלהן בארגון 'כוח לעובדים' חלקן שוקלות לשבש את פתיחת שנת הלימודים. במכתב לראש העירייה נטען בין השאר כי בתחילת יולי הן מפוטרות ואז מועסקות מחדש בתחילת ספטמבר. לדבריהן, במקרה של קבלת קצבת זקנה או נכות, הדבר מונע קבלת דמי אבטלה על תקופה זו. גם בתקופת הסגרים, כאשר חברותיהן יצאו לחל"ת וקיבלו דמי אבטלה, הן לא היו זכאיות לכך.
"אנחנו ממלאות תפקיד כל כך חיוני עבור הילדים וההורים, ונדרשות לאחריות ומקצועיות. מדוע נתפשת העבודה שלנו כעבודה ארעית?" שואלת מרי לוי (69), שמתפעלת צהרון בפסגת זאב ומכהנת כחברת ועד. "לא די בכך שנשים חייבות לעבוד לפרנסתן גם מעבר לגיל הפנסיה, הן גם מפוטרות ונשללת מהן הזכות להתפרנס. אנו נחושות להילחם בתנאי הניצול הללו. אם יישמר הסטטוס קוו הזה נתקשה לפתוח את השנה כסדרה. השבתת פעילות הצהרונים אינה קלה, אך ייתכן שמדובר בצעד נדרש כדי למנוע את קריסת הצהרונים בעיר במהלך השנה".
יפה קליין (70), סייעת בצהרון בדניה־רמת שרת: "אם היתה לי פנסיה לא הייתי צריכה לעבוד כל כך קשה בקייטנות הקיץ, תשע שעות בכל יום בגיל שלי. אני חוזרת הביתה על ארבע. גם לבעלי אין פנסיה ואנחנו מסתמכים על 2,300 שקל מהביטוח הלאומי. אם לא הייתי עובדת בקייטנה אז מה? הייתי נאלצת להיות חודשיים ללא משכורת? זה קשה מאוד. אני נלחמת בשיניים כדי לעבוד את החודשיים האלה בקייטנה. העובדה שמפטרים אותי כל שנה בקיץ פוגעת לי גם בפנסיה ובוותק כי את החודשים יולי ואוגוסט לא מחשבים לי".
איתי כהן, בכיר במטה ירושלים של 'כוח לעובדים', מסביר כי כ־900 עובדות וסייעות בצהרוני ירושלים מטפלות בעיר בכ־10,000 ילדים. לדבריו: "את מחיר הפגיעה בעובדות משלמים גם ההורים והילדים. הצהרונים בעיר סובלים מתחלופה מתמדת של עובדות, במיוחד בגנים שבהם נדרשת סייעת שנייה. הדבר מותיר את הצוות ללא מענה מיטבי לילדים. בנוסף, הממוצע הארצי הוא 22 ילדים בצהרון, ובירושלים מגיע מספר הילדים עד 31. גם כשיש תקן לעובדת נוספת קיים קושי בגיוס עובדות בתנאים הנוכחיים".
מהעירייה נמסר: "עובדות הצהרונים מועסקות על ידי משרד החינוך והעסקתן בין החודשים יולי-ספטמבר מתבצעת ישירות דרך המינהלים הקהילתיים ולא דרך עיריית ירושלים. יודגש כי תנאי השכר והעבודה נקבעים על ידי משרד החינוך ולא על ידי העירייה. במהלך חודש יולי עובדות הצהרונים יכולות לעבוד במסגרת תוכנית גנים ובתי הספר של החופש הגדול. במהלך חודש אוגוסט אין פעילות של משרד החינוך בגנים ובבתי הספר ולפיכך אין מקור תקציבי להעסקתן. לאורך השנים במסגרת הסכמי השכר ניתנו תוספות שכר למפעילות הצהרונים בירושלים. לפני כשנתיים גם נחתם הסכם קיבוצי המסדיר את תנאיהן וזכויותיהן, ברף הגבוה משמעותית מהמקובל בארץ".