במרכז הרפואי הדסה בירושלים החליטו לאחרונה לעשות מה שכל ארגון שרוצה להתאים עצמו לעידן הדיגיטלי עושה — הליך מיתוג מחדש.
4 צפייה בגלריה
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
(צילום: יואב דודקביץ')

במסגרת ההליך, ביצעו במוסד הרפואי שינוי של הלוגו המפורסם שכלל את המילה ״הדסה״ משולבת בתוך מגן דוד עם שני ענפי עץ זית מסביב. הלוגו החדש, צבוע כולו בכחול ובנוי מהאות הלועזית H, המסמל את המילה Hospital (בית חולים באנגלית) ומהווה סמליל מוסכם לכל בתי החולים בעולם. הוא מעוצב בסגנון שמותאם לעידן הדיגיטל — נקי, בסיסי ועם מעט פרטים.
4 צפייה בגלריה
לוגו עיריית הדסה לפני ואחרי
לוגו עיריית הדסה לפני ואחרי
לוגו הדסה לפני ואחרי
(גרפיקה: הדסה)

תהליך זהה של מיתוג מחדש עשתה עיריית ירושלים לפני יותר מעשור כאשר יצרה לוגו חדשני שהחליף את האריה המפורסם. כך גם עשתה עיריית תל אביב כשיצרה את הלוגו הצבעוני החדש שלה, גם כן לפני יותר מעשור.
4 צפייה בגלריה
לוגו עיריית הדסה לפני ואחרי
לוגו עיריית הדסה לפני ואחרי
לוגו עיריית הדסה לפני ואחרי
(גרפיקה: עיריית ירושלים)

עם החלפת הלוגו מחדש, גולשים ברחבי הרשת מיהרו להסיק מסקנות ולייצר קונספירציות: ״העלימו בכוונה כל סממן יהודי״, כתב אחד הגולשים. ״למה? כי יש בהדסה צוותי רפואה פלסטיניים. לקחו לוגו עם זהות יהודית והפכו אותו לחלול חסר זהות״.
4 צפייה בגלריה
לוגו עיריית תל אביב לפני ואחרי
לוגו עיריית תל אביב לפני ואחרי
לוגו עיריית תל אביב לפני ואחרי
(גרפיקה: עיריית תל אביב)

בהנהלת הדסה מיהרו להסביר: ״לפני כשנה התחלנו בהדסה תהליך של מיתוג מחדש, שתכליתו עדכון הארגון וסיפורו אשר החל לפני 120 שנים. חלק מהתהליך כלל התאמת השפה הגרפית לעולמות הדיגיטל, כפי שמקובל וקורה בארגונים ותיקים רבים בעלי מורשת ברחבי העולם״.
״התהליך כלל מחקר רציני ולימוד של סביבת העבודה, הגדרת ערכיה וחזונה של הדסהסמל הדסה הותיק בשום אופן לא נמחק, הוא מופיע ויוסיף להופיע תמיד עם מגן הדוד על בנייני הדסה ועל דגליה הרשמיים ומהווה עבורנו מקור לגאווה ציונית עמוקה״.
״עם זאת, הלוגו שעודכן לסמל החדש מתכתב עם עולמות הדיגיטל והקדמה - תוך שמירה על ערכים ובסיס מהותה של הדסה כמרכז רפואי מוביל המעניק טיפול לכל אדם באשר הוא. סמל זה יהיה בשימוש הדסה על מסמכיה ובתצורות הדיגיטל השונות אשר בשימושה״.


סערה דומה התרחשה בשנה שעברה (2023) אחרי שבספרייה הלאומית החליטו למתג את המוסד מחדש ושינו את הלוגו. במקרה הזה, שינוי הלוגו עורר סערה ציבורית נרחבת ובסופו של דבר בהנהלת הספרייה החליטו לחזור בהם מהשינוי.
מנכ"ל חותם, הרב אביעד גדות, מסר בתגובה: "תגובת בית החולים הדסה אינה מספקת והגיעה רק בעקבות הפרסום שלנו אודות האירוע. נשות הדסה הקימו לפני כ-100 שנה את בית החולים ושמו במרכז הסמל שלו את סמל המגן דוד מתוך גאווה יהודית וציונית. הניסיון של בית החולים להתנתק מהשורשים היהודיים בשם הקדמה והרצון להיות "עדכניים" וגלובליים הוא עוד סימפטום של הקונספציה ממנו עם ישראל צריך להשתחרר. נמשיך לעמוד על שמירת הצביון היהודי של המדינה בכל התחומים".
פורסם לראשונה: 16:02, 27.04.24