פעילי שמאל מ'עמק שווה' טוענים כי עמותת הימין 'אלע"ד' גרמה להרס של קברים עתיקים של יהודים וכן הפקיעה חניה מפלסטינים המתגוררים באזור.
1 צפייה בגלריה
עבודות התשתית בשטח בית העלמין. "תהליך שימור ושיקום"
עבודות התשתית בשטח בית העלמין. "תהליך שימור ושיקום"
עבודות התשתית בשטח בית העלמין. "תהליך שימור ושיקום"
(צילום: 'עמק שווה')

שטח המריבה

שטח המריבה החדש הוא בית הקברות העתיק 'סמבוסקי', שפועל כבר מאות שנים במורדות הדרום־מזרחיים של הר ציון. אף שהקרקע נכללת בשטח הגן הלאומי 'סובב חומות ירושלים', הקברים נמצאים באחריות 'חברה קדישא לעדות הספרדים ירושלים'. עם השנים קמה בשטח בית הקברות שכונה פלסטינית המכונה 'חארת' סומרין'. במשך שנים הוזנח בית העלמין, המצבות שימשו כחומרי בנייה, והשטח שימש כמגרש חניה עבור תושבים.
בתחילת יולי הודיעה עמותת אלע"ד לתושבים כי בשל העבודות הצפויות עליהם לפנות את הרכבים, והיא גם מיהרה להציב סלעים שמנעו מרכבים לחנות באזור.
עוד בחדשות:
עטאף סומרין, שמתגורר במקום, אמר השבוע: "אין לנו בעייה עם השיפוצים של בית הקברות אלא עם החניה והכניסה לשכונה והיציאה והלכלוך והאבק שהם עושים. אנחנו כתושבים רוצים לדעת מה הם הולכים לעשות, אבל בפועל אין עם מי לדבר, אין לנו כתובת. קיבלנו התחייבות מהמשטרה, ואם הם יסגרו את היציאה והכניסה, אנחנו נדאג לפתוח אותה עם הגורמים על פי הנדרש בחוק".
מ'עמק שווה' נמסר: "נכון וראוי שבית הקברות יעבור תהליך שימור ושיקום שיביא לידי ביטוי את הקהילה היהודית של ירושלים במאה ה־19. אבל עבודות באזור רגיש כמו בית הקברות סמבוסקי חייבות להתבצע במלוא הרגישות, תוך פיקוח מלא של כל הרשויות ושיתוף התושבים.
"העבודות מתבצעות בצורה מחפירה תוך העלמת עין של כל הרשויות מסיבה אחת פשוטה - הרצון לדחוק את הפלסטינים מהאגן ההיסטורי. לו יכלו, המתים הקבורים ב'סמבוסקי' היו מתהפכים בקברם, אבל אלע"ד כבר חפרו להם אותו. מדובר בשימוש ציני בבית הקברות ובמורשת יהודית בצורה המבזה את המתים והחיים גם יחד".
סגן ראש העירייה, עו"ד יוסי חביליו: "אם הוואקף היו עובדים ללא היתר ופוגעים בקברי יהודים - כל הארץ היתה רועשת... מעבר לפגיעה בקדושת המתים, יש גם פגיעה קשה בחיים - כאשר ללא ניד עפעף חוסמים את הגישה היחידה לכלי רכב למשפחות החיות בסמוך".
מעמותת אלע"ד נמסר: "עבודות שיקום בית העלמין סמבוסקי נעשות בהתאם לדין ואינן מצריכות היתר בנייה ומבוצעות בתיאום ובאישור כל הגורמים הרלוונטיים ותוך שיח מתמיד עם התושבים".
מהעירייה נמסר: "במהלך עשרות השנים האחרונות בית העלמין הושחת וחולל והפך לאזור להשלכת פסולת, באופן לא מכבד. על כן מבוצעות במקום עבודות השיקום, שנבדקו העירייה ונמצא שהן מבוצעות כדין".