הפסד צורב לתושבים שעתרו נגד תוכנית בניית תחנת המשטרה בגבעת מצפתל שבארמון הנציב. בית המשפט המחוזי אימץ את גרסת העירייה כי תחום הבנייה המתוכנן עודכן וכי במיקום החדש לא צפויה להיפגע אתר פריחת התורמוסים המרהיב מדי שנה ומושך מאות מבקרים.
3 צפייה בגלריה
גבעת התורמוסים במצפתל
גבעת התורמוסים במצפתל
גבעת התורמוסים במצפתל
(צילום: דור פזואלו)
3 צפייה בגלריה
מצפתל בארמון הנציב
מצפתל בארמון הנציב
מצפתל בארמון הנציב
(צילום: אדווה חולי)

התושבים לא מוותרים ובכוונתם לעתור בנושא לבית המשפט העליון. לצד הפעילים הסביבתיים מארמון הנציב מתנגדים לתוכנית גם סגן ראש העירייה יוסי חביליו. מדובר בסאגה שנמשכת כבר מספר שנים וכוללת מאבק ציבורי ממושך על שימורו של רכס שהוא נקודת טבע עירוני ותצפית מרהיבה בה ניתן להשקיף עד ים המלח, בימים בהם הראות טובה.
על פי התוכנית, מעוררת המחלוקת, אמורה משטרת ישראל להעתיק למקום את תחנת עוז, הנמצאת כיום מספר מאות מטרים מתחת לתצפית ויש לפנותה עקב תוכנית בנייה אחרת של בעלי הקרקע שם, איש רשת המרכולים, רמי לוי.
3 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון
בית המשפט העליון
יכריע את גורל הגבעה. בית המשפט העליון
(צילום: shutterstock)

ראש העירייה כבר לפני מעל לשנה התערב אישית ואמר כי התוכנית עודכנה במטרה שאיזור פריחת התורמוסים לא יכלל בתוכנית החדשה ומתחם תחנת המשטרה העתידי יוזז לכיוון מזרח. אך מטה המאבק של התושבים ופעילי הסביבה טוענים כי אתר הטבע העירוני ייפגע גם בתוכנית המעודכנת. ולפיכך פנו לערכאות משפטיות בכדי לעצור את מימוש התוכנית שאושרה כבר במוסדות התכנון.


״אנו סבורים כי פסק הדין שגוי ביחס למספר סוגיות יסודיות שעלו בהליך, וההכרעות מנוגדות לדין ולפסיקה הרלוונטית. כמו כן, יש בפסק הדין אמירות עובדתיות מסויימות שאינן עולות בקנה אחד עם התשתית העובדתית״, אמר בתגובה עו״ד גלעד ברנע שיצג את העותרים. ״נוכח האמור, ובשים לב לפגיעה האנושה הצפויה במיצפתל, באתר הטבע העירוני ובתצפית הנוף היחידה במינה, היה והתוכנית תוצא לפועל, שוקלים העותרים לערער לבית המשפט העליון. אין זה מאוחר עדין למשטרת ישראל ולעיריית ירושלים להתעשת, למשוך התכנית ולשמור על האתר יוצא הדופן שכל מי ששלט וניהל העיר במאות השנים האחרונות, שמר עליו״.
סגן ראש העירייה, יוסי חביליו, המלווה את מאבק התושבים מסר: ״אני ממליץ לתושבים להגיש ערעור לבית המשפט העליון, אני מקווה שבינתיים עיריית ירושלים ומשטרת ישראל יתעשתו וימצאו מקום אחר לתחנת המשטרה, אסור לפגוע באתר טבע ותצפית כל כך יפה, פגיעה במצפתל תהיה בכיה לדורות ,לתושבי ארמון הנציב וירושלים מגיע גם בטחון וגם אתר טבע קרוב לבית״.