כביש 16, כביש הכניסה החדש לעיר, מגיע ליעדו. הכביש ייפתח לתנועה בחלקו הראשון, עד מחלף נחל רבידה (יער ירושלים) לכיוון גבעת שאול והר נוף, כבר בחודש אוגוסט הקרוב. עד חודש נובמבר ייפתחו יתר המקטעים עד מחלף בייט, בסמוך ל'שערי צדק'.
4 צפייה בגלריה
כביש 16
כביש 16
כביש 16
(צילום: נתיבי ישראל)

מדובר בפרויקט דגל בתחום התשתיות, שהוא הגדול ביותר מסוגו שבוצע במדינה בשנים האחרונות. ניהלה אותו חברת הכבישים הלאומית 'נתיבי ישראל', והמבצעת היא 'שפיר', חברה שנבחרה במכרז בשיתוף עם 'פיצרוטי', חברה איטלקית המומחית במנהור. ב'נתיבי ישראל' מדגישים כי במהלך הפרויקט נהנתה החברה משיתוף פעולה ומקשר רציף עם עיריית ירושלים והעומד בראשה משה ליאון, מה שסייע רבות, לדבריהם, לקדם את המיזם הענק.
הכביש נמתח לאורך של כשישה קילומטרים, והוא כולל ארבע מנהרות, שבעה גשרים ושלושה מחלפים. הוא עובר עמוק באדמה מתחת לשכונות רמת מוצא, הר נוף ויפה נוף וחולף גם מתחת למרכז הרפואי 'שערי צדק' ומגרשי האימון של בית"ר ירושלים בבית וגן. כמו כן לצד כריית המנהרות ויצירת המחלפים והגשרים הוקדשו עשרות מיליוני שקלים להסדרה נופית של שטחים בהיקף של כ־20 אלף דונם. העשייה הזאת כוללת הקמת שבילי אופניים ונטיעה מסיבית של עצים בוגרים (יבוצע בתום שנת השמיטה הנוכחית). כמו כן באזור נחל רבידה הוסדרו שבילי מטיילים חדשים, שיחברו בין שטחי הטבע השונים.
אגב, טרם ניתן שם לכביש. בעבר דובר על כך שיישא את שמו של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון, ובהמשך עלתה הצעה להנציח באמצעותו את הרב עובדיה יוסף, שגם התגורר בשכונת הר נוף, שממוקמת מעל הכביש. בכל אופן, לנוכח הקמת ממשלת המעבר, על שרים וראשי ממשלות חל איסור לקחת חלק בטקסים לחנוכת תשתיות בתקופת בחירות.

יפה שנה קודם

כתב mynet ו'בונוס' התלווה השבוע לסיור מיוחד שערך יושב ראש דירקטוריון 'נתיבי ישראל' יגאל עמדי בתוואי הכביש, לקראת פתיחתו ולאחר התקנת אמצעי התאורה והבטיחות.
עמדי: "עובדים כאן יומם ולילה לאורך כל התוואי בהשלמות אחרונות, כדי שנוכל לפתוח את הכביש במועד שקבענו, כשנה לפני מועד ההתחייבות. היו לנו לא מעט אתגרים וקשיים בדרך, אך למרות זאת הצלחנו להגשים את פרויקט הענק הזה, שיקל על כל ירושלמי את הגישה לעיר ואת היציאה לכביש 1".
4 צפייה בגלריה
עמדי
עמדי
עמדי
(צילום: יוסי זמיר)
הסיור עבר גם במנהרה שחולפת מתחת ל'שערי צדק', מתחת לחניון המרכז הרפואי שבו נפער כזכור 'בולען'. אומנם המקרה הסתיים ללא נפגעים בנפש, אך נגרם נזק ומכונית קרסה פנימה. דוח ניתוח המקרה ומסקנותיו טרם הושלם, אך מהממצאים שכבר ידועים, אומרים ב'נתיבי ישראל', מסתמן כי ייתכן שהאירוע נגרם בשל מספר גורמים שונים שאינם תלויים בהכרח זה בזה.
בין היתר נבדקה יציבות הקרקע מעל למנהרה עוד בטרם החלו שם העבודות, וייתכן כי מדובר באדמה שספגה כמויות מים גדולות שלא ברור מה מקורם. כך או כך, המנהרה נמצאת בעומק של כ־60 מטר מתחת למרכז הרפואי, ומאז האירוע פועלים ב'נתיבי ישראל' לחזק ולייצב את הקרקע באזור.
4 צפייה בגלריה
כביש 16
כביש 16
כביש 16
(צילום: נתיבי ישראל)

הפרויקט במספרים

3 מחלפים חדשים
4 מנהרות מתחת להרי ירושלים
7 גשרים ועשרות מעברים תת־קרקעיים
200 אלף מ"ר סלילה
250 אלף מ"ק בטון
1,000 עובדים (כמאה מהם מחו"ל, מומחים במנהור)
4 צפייה בגלריה
המנהרה בכביש 16
המנהרה בכביש 16
המנהרה בכביש 16
(צילום: נתיבי ישראל)

עוד מנהרה ודי

אף שהנסיעה עד מחלף בייט תושלם רק בנובמבר, ב'נתיבי ישראל' כבר מודאגים מהפוטנציאל של יצירת צוואר בקבוק ביציאה מהכביש הבין־עירוני החדש לעבר החיבור לכבישים העירוניים. כדי למנוע זאת נבחן בימים אלה פרויקט משלים של מנהור נוסף בתוך כבישי העיר, בחיבור במחלף בייט לכביש בגין, לניות ולגבעת מרדכי.
חברת 'נתיבי ישראל' לא ביצעה עד כה מיזמי תנועה בתוך הערים, אולם לנוכח המקרה הייחודי שנוצר, ייתכן שהיא תקדם את היוזמה כדי לאפשר חיבור חלק יותר בין מערכות הכבישים החיצוניים לאלה שבעיר.
עמדי: "זה פרויקט בסדר גודל של כ־300 מיליון שקל, אבל אין מה להשוות בינו לבין הכביש עצמו, שעומד על תקציב של מיליארדי שקלים. החברה המבצעת כבר כאן, וגם כל הכלים ההנדסיים, אז זה ייקח הרבה פחות זמן, והעלויות יהיו הרבה יותר נמוכות. זאת לעומת מצב שאחר כך, בעוד שנה נגיד, ייצאו למכרז חדש ויגייסו הכל מהתחלה וייתנו ערבויות וכל מה שמשתמע מכך והביצוע יתעכב שלא לצורך".