עולים מהולנד שתכננו לגור במורדות ארנונה, נאלצו לבטל את התוכניות לאחר שהתברר כי הדבר יגרום לפגיעה קשה בתשלומי הפנסייה לו הם זכאים.
1 צפייה בגלריה
מתחם דירה להשכיר בשכונת ארנונה
מתחם דירה להשכיר בשכונת ארנונה
מתחם דירה להשכיר בשכונת ארנונה
(יואב דודקביץ')

מתברר כי בשנת 2006 התקבל בהולנד חוק הקובע כי תשלומי פנסיה יועברו לאזרחי הולנד המתגוררים במדינות אחרות, ובתנאי שלאותן מדינות יש הסכם חתום עם האג. בחוק נקבע כי הוא לא יחול באזורים הנחשבים ככבושים על ידי ממשלת הולנד.
יצוין, כי בעבר ממשלת ישראל ניסתה לבטל את רוע הגזירה, ולכן ב-2013, ולדוויק אשר, מי שכיהן אז כסגן ראש ממשלת הולנד ושר הרווחה והתעסוקה, הורה להמשיך ולשלם פנסיות ליהודים שגרים ביו"ש והגישו בקשה לפני 2015 בטענה ל"אי בהירות".
ב-2016 עיתון מקומי בהולנד חשף כי למרות שהחוק אוסר לכאורה על תשלום פנסיות למי שמתגורר בשטחים כבושים, עשרות ישראלים ממוצא הולנדי המתגוררים ביו"ש זכו להמשיך ולקבל את הכסף ולכן הפרצה נסגרה.
מי שגילו את המצב לאחרונה הם זוג ישראלים, המחזיקים באזרחות הולנדית, שרצו לשכור דירה בפרויקט מגורים חדש בעיר במורדות ארנונה. הם כבר סגרו על מחיר, אך ברגע האחרון נאלצו לבטל את העסקה לאחר שגילו כי הדבר יביא לקיצוץ של 35 אחוזים מהפנסיה לה הם זכאים. בנוסף, התברר להם כי החוק ההולנדי חל לא רק על שטחי יהודה ושומרון, אלא גם על הגולן ומזרח ירושלים. מאחר ושכונת מורדות ארנונה נבנתה באזור שנכבש על ידי ישראל במלחמת ששת הימים, הוא נחשב כבוש מבחינת ההולנדים.


בני הזוג כתבו לעורך דינם, אסף אובספלד, כי מדובר בחרפה ושערורייה אך לצערם אין להם מה לעשות בנידון. הם גם כתבו לו כי מבירור שהם ערכו בקרב מכריהם, התברר כי ממשלת הולנד אף מקיימת בדיקות ומאמתת דיווחים על מקום המגורים של אזרחיה, המתגוררים בארץ. כך שלא מן הנמנע כי גם אם לא היו מעדכנים את כתובת המגורים החדשה שלהם, הדבר היה מתגלה בסופו של דבר לרשויות ההולנדיות ותשלומי הפנסיה שלהם היו מקוצצים רטרואקטיבית.
עו"ד אובספלד: "משרדי עוסק בין השאר בניהול נכסים עבור יהודי-בריטי שלו דירה להשכרה בארנונה. לקראת סיום הסכם שכירות ארוך שנים, הצענו שוב את הדירה לשכירות ארוכה. זוג עולים חדשים, בשנות ה-70 לחייהם, שהחליטו לשכור את הדירה.
לאחר דין ודברים בו הסכמנו על הפרטים המסחריים, נשלח הסכם בשפה האנגלית שמסכם את כל הפרטים. לאחר מספר ימים, נדהמתי לקבל מהם הודעה, בזו הלשון 'אנו מצטערים לבטל את ההתקשרות שכן כאזרחי הולנד, נתבשרנו שאם נשכור דירה 'בשטחים הכבושים' (ארנונה), נקבל קנס בתקבולי הפנסיה ממשלת הולנד של 30% מהתקבול'.
"כמובן שההתקשרות נסתיימה. כאזרח ופטריוט ישראלי, כואב לי לראות את ההתערבות הבוטה של מדינות אירופאיות ליברליות מסוימות בחופש הפרט, שמנסות בכל דרך כולל קנסות כבדים להתערב בצורה בוטה בעיני הפנים של מדינת ישראל הריבונית".
ממשרד החוץ לא נמסרה תגובה עד למועד סגירת הגיליון.