גם בבית החולים נדהמו: עשרות מסמכים ובהם מידע אישי ובריאותי של מטופלים הושלכו לאחרונה לפח, בסמוך למעבדות המחלקה לגנטיקה בהדסה עין כרם, כך נודע ל-mynet ירושלים ו"ידיעות ירושלים". מתקן האשפה היה מוצב במסדרון ההמתנה שבו נמצאים חולים ובני משפחותיהם, גלוי לעין כל ונגיש לכל המעוניין בכך. המסמכים כללו בין היתר שמות של נבדקים, מספרי תעודות זהות שלהם, כתובות, מספרי טלפון, ומידע על הדגימות שנלקחו. על חלק מהטפסים מצוין בראש הדף במפורש כי המידע חסוי ואישי.
3 צפייה בגלריה
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
(צילום: שלומי כהן)
המסמכים כוללים הפניות ממגוון רב של גופים רפואיים ברחבי הארץ, אשר שלחו את מטופליהם לבדיקות במעבדה לגנטיקה של 'הדסה עין כרם'. המסמכים הכילו גם מידע על בעיות רפואיות וגנטיות. באחד הדפים הודגש כי מדובר ב"מוטציה משפחתית ידועה" של מטופל. בכתב הפניה אחר נכתבו אבחנות הרופא המטפל וחשדותיו לגבי המחלות הגנטיות שמהן המטופל עלול לסבול.

ייעוץ גנטי לקטין

בטופס אחר תואר בפירוט רב מצבו הבריאותי של מטופל צעיר במיוחד: "תינוק פג, היפוטוני מלידה, ללא נשימה עצמונית, טונוס רפה, פנים מאורכות, אשכים טמירים". בראש הדף מתנוססים פרטים מלאים של הורי היילוד. בטופס אחר נמצא העתק קבלה של מטופלת עבור 'אנליזה של פאנל גנטי'. גם כאן מופיעים פרטים מלאים, כגון שם פרטי ומשפחה, כתובת, מספר תעודת זהות, מספר כרטיס קופת חולים, ואפילו פרטי אשראי (שם חברת האשראי, תוקף הכרטיס וארבע הספרות האחרונות שלו). 
בפח היה גם מידע רב על מבוטח קטין של קופת חולים 'מאוחדת'. במקרה זה הקופה ביקשה מהמעבדה ייעוץ גנטי, וביקור חוזר של המבוטח אחרי ביצוע הבדיקות הגנטיות במעבדה. במסמך מצוין כי הוא סובל מגובה נמוך במיוחד. גם תוצאות בדיקות מעבדה נמצאו בפח הניירת, במסמך מאת המחלקה לגנטיקה ומחלות מטבוליות שמיועד לידיו של הרופא המטפל בלבד של הפציינטית, שפרטיה האישיים מופיעים בשורת הנושא. המסמך מפרט את הבדיקות שנעשו לה, את הווריאנט בגן שנמצא אצלה וכן את המלצות המעבדה לאשר את הממצא.
ב־1996 חוקקה הכנסת את "חוק זכויות החולה", שבו נקבע בין היתר כי מטפל ועובד במוסד רפואי מחויבים לשמור בסוד כל מידע הנוגע למטופל שהגיע אליהם תוך כדי מילוי תפקידם או במהלך עבודתם.
עוד נקבע כי המידע הרפואי של מטופל הינו חסוי, כל עוד המטופל לא ויתר בעצמו על הסודיות. החוק גם קובע כי גם על המטפל וגם על המוסד רפואי לנקוט את כל האמצעים הדרושים כדי להבטיח את שמירת הסודיות.
3 צפייה בגלריה
אחד הטפסים שהושלך לפח
אחד הטפסים שהושלך לפח
אחד הטפסים שהושלך לפח
(צילום: פרטי)
3 צפייה בגלריה
אחד הטפסים שהושלך לפח
אחד הטפסים שהושלך לפח
אחד הטפסים שהושלך לפח
(צילום: פרטי)

הדסה: אנו מתנצלים

הדסה בתגובה: "מדובר בפאשלה של ממש! פרופ זאב רוטשטיין מנהל הדסה כינס בדחיפות את הנהלת בית החולים ומינה מיידית צוות בדיקה שבראשו קצין הביטחון של הדסה וצוות ניהול הסיכונים על מנת להבין איך יכול להיות שתקלה כזאת תקרה.
"במרכז הרפואי מושקע עמל רב בהבטחת פרטיות המטופלים. בירור ראשוני העלה כי מדובר בפח מיחזור שמועבר לגריסה, והוא הושאר מחוץ למשרד, בניגוד להנחיות. לאור הממצאים הראשוניים ימשיך צוות הבדיקה להגיע לשורש האירוע, במידת הצורך אף יינקטו צעדים אישיים כנגד אשמים בפאשלה! הצוות ימליץ על שידוד הנהלים והבקרה הנדרשת כדי שאירועים מסוג זה לא יתרחשו בהדסה. מנכ״ל הדסה וההנהלה מתנצלים לפני המטופלים שפרטיהם האישיים לא נשמרו בקפידה ונחשפו!".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים