ירושלים הולכת ומצטופפת. הריבוי הטבעי, הביקוש האדיר ומיזמי ההתחדשות מצריכים פתרונות יעילים בתחום התשתיות וההתניידות. גם כיום לא קל לנוע ברכב הפרטי ברחבי העיר, שרק הולכת והופכת לגדושה יותר בכלי רכב. קברניטי העיר עוד מקווים כי היא תהיה מוקד תעסוקתי.
16 צפייה בגלריה
אוטובוס והרכבת הקלה
אוטובוס והרכבת הקלה
התחבורה הציבורית בירושלים
(צילום: שלומי כהן ואדווה חולי)

לכן באמצעות שילוב של כמה מיזמי ענק, שהקמתם תורגש בשנה הקרובה ובאלה שאחריה, תנסה ירושלים להציע לתושביה ולמבקרים מבחוץ חוויית נגישות קלה וחיובית יותר. כביש 16, שנחנך השנה, הוא סנונית ראשונה, ויתר הפרויקטים שיקודמו בשנים הקרובות אמורים ליצור שינוי של ממש במציאות הירושלמית המוכרת. כל זאת בתנאי שהם אכן יצליחו להשיג את הגידול במספר התושבים וכלי הרכב.

חניונים

חניון שז"ר
בפרויקט 'הכניסה לעיר', שבמסגרתו מקימים חניון ענק ובו 1,200 מקומות, תשודרג הכניסה המזרחית של תחנת 'נבון'. העבודות כוללות הקמת מבואת כניסה ובה שלושה מפלסים. המפלס התחתון ביותר יהיה בקומת השירות לנוסע ויהווה כניסה נוספת לתחנה עם עמדת בידוק. המפלס השני במבואת הכניסה יהיה יציאה נוספת מהתחנה, לכיוון מזרח, שמותאמת גם לכיסאות גלגלים ולעגלות ילדים. קומתה השלישית של המבואה תמוקם במפלס הרחוב ותכלול מבנה זכוכית שבו חדר מדרגות וארבע מעליות. הדבר יקשר את התחנה עם הרחוב ועם החניון התת־קרקעי שז"ר.

16 צפייה בגלריה
חניון שז"ר
חניון שז"ר
חניון שז"ר
(הדמיה: חברת מוריה)

16 צפייה בגלריה
מנהרת הכרייה בשדרות שז"ר
מנהרת הכרייה בשדרות שז"ר
מנהרות הכרייה בשדרות שז"ר
(צילום: יואב דודקביץ')

העבודות על מנהרות שז"ר בכניסה החדשה לעיר, שהחלו לפני כ־4 שנים, צפויות להסתייים במאי 2023. כך הצהיר ראש העירייה משה ליאון. מדובר בשתי מנהרות מקבילות באורך של 450 מטר כל אחת שנמצאות בעומק של 30 מטר מתחת לפני הקרקע. מתחת למנהרות הולך ומוקם גם חניון שז"ר הענקי, שבו כ־1,300 מקומות חניה. החניון יהיה בן חמישה מפלסים, והוא אמור לשרת את כל רובע הכניסה לעיר, את באי הרכבת הכבדה מתל אביב ושני קווים של הרכבת הקלה, האדום הקיים והירוק העתידי.

16 צפייה בגלריה
הדמיה: מור-דגן
הדמיה: מור-דגן
כך תיראה הכניסה למנהרה תחנת הרכבת ירושלים- תל אביב
( הדמיה: מור-דגן)

הפיכת כבישי הכניסה לעיר בין גשר המיתרים ועד הכניסה לשוק ולגן סאקר לתת־קרקעיים תקל את זרימת התנועה באופן ניכר. עם זאת, מטרה לא פחות חשובה היא הפיכת השטח שיתפנה, מעל לקרקע, לפארק ולשדירה ירוקה ולמרחב ציבורי פתוח להולכי רגל מבנייני האומה ועד לתחנה המרכזית.
בשלב הראשון, בחודש מאי 2023, מדובר בפתיחת המנהרות בלבד, ואילו החניון הענק, שהולך ומושלם מתחת למנהרות, ייפתח בשלב מאוחר יותר.
חניון בייט
חניון מחלף בייט, שממוקם בין גבעת מרדכי לבית הכרם, יחבר בין המגיעים מכביש 16, שהוא הכניסה החדשה לעיר, לבין הקו הירוק של הרכבת הקלה. בחניון ייבנו כ־2,275 מקומות חניה, כאשר 30% מהם יכללו גם עמדות טעינה חשמליות, מקומות חניה לרכבים דו־גלגליים ומקומות חניה ייעודיים לנכים, יחד עם אמצעי הנגשה נוספים. כ־1,500 מקומות בחניון יהיו במתכונת של 'חנה וסע'. הקמתו מתקדמת בימים אלה, והוא צפוי להיפתח בעוד כשלוש שנים וחצי מהיום.

16 צפייה בגלריה
כך ייראה חניון בייט
כך ייראה חניון בייט
כך ייראה חניון בייט
(הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)

16 צפייה בגלריה
כך ייראה חניון בייט
כך ייראה חניון בייט
כך ייראה חניון בייט
(הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)

חניון פסגת זאב
בסמוך לתחנת הרכבת הקלה, העירייה, באמצעות צוות תוכנית אב לתחבורה וחברת 'מוריה', מקדמת חניון 'חנה וסע' בפסגת זאב של 600 מקומות חניה. בספרא מעריכים שעלות הביצוע של הפרויקט עומדת על כ־200 מיליון שקל.
מיזם זה יוקם במקום החניון הקיים כיום, שמכיל כ־125 מקומות חניה ואינו מספק את הצרכים הקיימים בקרבת תחנת הרכבת ברחוב משה דיין. "הקמת החניון תגדיל את כמות מקומות החניה, תצמצם את המרחק בין החניון הקיים לבין תחנות הרכבת ותיתן מענה לכלל הצרכים. כך יוכלו המגיעים לאזור מפסגת זאב וממטה בנימין לחנות במקום ולנוע לכיוון מרכז העיר עם הרכבת הקלה. יצוין כי בימים אלה הסתיים שלב התכנון המקדים ונפתח תיק להליך התב"ע", נמסר מהעירייה. הצפי לפתיחת החניון: 2025.
חניון הר חוצבים
מדובר בחניון שיכלול כאלף מקומות חניה, בסמוך לקרית ההייטק בהר חוצבים. הוא יתחבר לקו הכחול של הרכבת הקלה וישרת את התנועה המגיעה מהשפלה, מודיעין, מבשרת ציון והשכונות רמות ורמת שלמה. השלמתו צפויה במהלך 2023.
חניון הר חומה
החניון החדש בהר חומה יכלול כ־600 מקומות ויתחבר גם הוא לקו הכחול. מטרתו היא לשרת את תושבי שכונת הר חומה ואת הבאים מגוש עציון. הוא צפוי להתחיל לפעול ב־2024.
חניון רוזמרין
החניון בגילה יכיל כאלף מקומות חניה וישרת את תושבי שכונת גילה ואת המגיעים מגוש עציון. הוא צפוי להיות מושלם ב־2024.
חניון נחל צופים
על פי התכנון, החניון ישרת את הבאים ממעלה אדומים ויכלול כאלף מקומות חניה, שיתחברו לתחנות הרכבת של הקו האדום והירוק. החניון יחובר לכביש 1 ויאפשר גם למגיעים מחוץ לעיר לעלות על הרכבת. בנייתו מתבצעת בימים אלה, והוא אמור להיות מושלם ב־2023.

16 צפייה בגלריה
חניון נחל צופים, גבעה המבתר
חניון נחל צופים, גבעה המבתר
חניון נחל צופים, גבעה המבתר
(צילום: יואב דודקביץ')

הרכבת מתקרבת

הקו האדום: יוני 2023
עבודות ההארכה של הקו האדום, שמתנייד כבר יותר מ־11 שנים בתוואי שבין פסגת זאב להר הרצל, צפויות להסתיים ביוני 2023. אורכו של התוואי המלא יהיה 21.5 ק"מ (במקום 13.8 ק"מ כיום) ויתווספו עוד שלוש תחנות, כאשר בקצה הדרומי תמוקם תחנה במרכז הרפואי הדסה עין כרם, ובקצה הצפוני יעלו ויירדו הנוסעים בשכונת נווה יעקב. כחלק מהפרויקט תבוצע ההפרדה המפלסית בצומת אורה, שאושרה לאחרונה אחרי שוועדת הערר דחתה את ההתנגדויות למיזם ונתנה לו אור ירוק.

16 צפייה בגלריה
הקו האדום של הרכבת הקלה
הקו האדום של הרכבת הקלה
הקו האדום של הרכבת הקלה
(הדמיה: Eco)

16 צפייה בגלריה
הנחת המסילה של הקו האדום של הרכבת הקלה
הנחת המסילה של הקו האדום של הרכבת הקלה
הנחת המסילה של הקו האדום של הרכבת הקלה
(צילום: אביר סולטן)

הקו הכחול: שנת 2028
הקו הכחול של הרכבת הקלה שהיה אמור בכלל להיחנך ראשון, עוד ממתין בימים אלה לתוצאות המכרז הבינלאומי לבחירת הזכיין. הפרויקט, שעלותו מוערכת בכ־10 מיליארדי שקלים, כולל מסילות באורך של 31 ק"מ, מתוכן 2.5 ק"מ של מסילות תת־קרקעיות, ולהכיל 53 תחנות (3 מהן תת־קרקעיות). הקו הכחול יימתח בין השכונות גילה ותלפיות בדרום העיר לשכונות הצפוניות רמת אשכול ורמות. בחלק ממנו תוכשר מסילה לאורך עמק רפאים, שתימשך לציר פייר קניג, שימשיך וייפרץ דרומה לכיוון רחוב הסדנא ומשה ברעם. מועד ההשקה המשוער הוא סוף 2027 או במהלך 2028.

16 צפייה בגלריה
כך תיראה הרכבת הקלה בעמק רפאים. הקו הכחול
כך תיראה הרכבת הקלה בעמק רפאים. הקו הכחול
כך תיראה הרכבת הקלה בעמק רפאים. הקו הכחול
(הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים)

המכרז לכריית המנהרה התת־קרקעית יצא לאחרונה בנפרד, והוא מנוהל ומבוצע על ידי חברת 'מוריה', וכבר מתבצעות עבודות בעיר להעתקת תשתיות. ההערכה היא שהקו הכחול יחל לפעול ב־2029-2028.
הקו הירוק: שנת 2025
הקו הירוק של הרכבת הקלה שהעבודות עליו החלו ב־2018 על ידי שותפות של 'שפיר' ו־CAF הספרדית, כולל הקמת מסילות באורך של 27 ק"מ ולאורכן 52 תחנות חדשות. הוא צפוי להיפתח במתכונת חלקית ב־2024 בין מלחה לפת ועד לתחנה המרכזית. המסלול המלא יהיה מגילה ועד לגבעה הצרפתית, עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול. ביטויים שלו ניתן לראות כיום בעבודות התשתית המתבצעות ברחוב ירמיהו. הקו יכלול תחנות בקרית הממשלה, בשלושת בתי החולים המרכזיים וכן בקניון מלחה, בגן החיות העירוני ובאצטדיוני הספורט. השקתו המשוערת צפויה ב־2025.

16 צפייה בגלריה
הקו הירוק בשכונת גילה
הקו הירוק בשכונת גילה
הקו הירוק בשכונת גילה
(הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים)

אוטובוסים לא רק 'אגד'

מונפול התחבורה של 'אגד' נשבר עם כניסת הזכיינית 'סופרבוס' לתפעול קווי התחבורה העירונית בירושלים. 'סופרבוס', שמפעילה כיום כ־40 קווי תחבורה ציבוריים בעיר, חלקם כאלה שנמסרו לה מ'אגד' וחלקם קווים חדשים, צפויה להשלים את מהלך הכניסה לאשכולות התחבורה הציבורית במהלך 2023.

16 צפייה בגלריה
סופרבוס
סופרבוס
סופרבוס
(צילום: אלכס קולומויסקי)

צי הרכבים של הזכיין החדש יכלול 382 אוטובוסים, מתוכם 174 'מפרקיים' ו־18 מיניבוסים. בנוסף יופעלו 95 רכבים חשמליים וכ־50 יונעו בגז טבעי, והם צפויים לסייע להפחית את זיהום האוויר והרעש בעיר.

תחנה מרכזית קטנה

'מיני תחנה מרכזית' מוקמת בימים אלה בסמוך לכניסה לשכונת רמות, על מחלף כביש 9 וכביש בגין. התחנה תשרת את תושבי השכונות הצפוניות, ובהן רמות, רמת שלמה, פסגת זאב והגבעה הצרפתית. התושבים באזורים אלה לא יידרשו עוד להגיע לתחנה המרכזית 'הישנה' ויוכלו לעלות על קווים בין־עירוניים במסוף החדש.

16 צפייה בגלריה
כאן תוקם התחנה המרכזית החדשה
כאן תוקם התחנה המרכזית החדשה
כאן תוקם התחנה המרכזית החדשה
(צילום: חברת מורדגן)

אור בקצה המנהרה

צפון: הגבעה הצרפתית
ביולי האחרון נפרצה המנהרה הראשונה שעוברת מתחת לפני הקרקע בצומת הגבעה הצרפתית לכיוון מעלה אדומים, וכן נפרצה מנהרה נוספת לכיוון פסגת זאב.

16 צפייה בגלריה
הגבעה הצרפתית
הגבעה הצרפתית
כך תיראה ההפרדה המפלסית בגבעה הצרפתית
(הדמיה: מורדגן, חברת מוריה)

זאת כחלק מפרויקט ההפרדה המפלסית שמהווה חלק ממערך התחבורה העתידי של ירושלים, שכולל גם הרחבה של מספר הכניסות לעיר. הפרויקט נמנה עם פרויקטי התחבורה בעלי ההיקף התקציבי הגדול ביותר שמבוצעים בירושלים ובסביבתה בשנים האחרונות ועלותו עומדת על כ־1.2 מיליארד שקל. מטרתו לאפשר לבאים וליוצאים בכניסה הצפון־מזרחית של ירושלים נסיעה קצרה יותר, להפחית את עומסי התנועה באזור ולהנגיש את שירותי הרכבת הקלה. הפרויקט מבוצע באחד הצמתים המרכזיים והעמוסים ביותר בירושלים, שאליו מתנקזים עשרות אלפי כלי רכב מדי יום.
במסגרת הפרויקט מבוצעת כריית ארבע מנהרות תת־קרקעיות באורך כולל של כ־4.4 ק"מ ובעומק של כ־40 מטר: שתי מנהרות מציר יגאל ידין לכיוון מעלה אדומים ובחזרה, באורך של כ־1.5 ק"מ כל אחת, עם שני נתיבים לכל כיוון; ושתי מנהרות לכיוון שכונת פסגת זאב ובחזרה, באורך של כ־700 מטר כל אחת, עם נתיב אחד לכל כיוון. המנהרות יחצו שלושה צמתים ראשיים: צומת הגבעה הצרפתית, צומת כלל. העבודות בפרויקט צפויות להסתיים בשנת 2024.
דרום: גוש עציון
הכניסה הדרומית לעיר מכיוון גוש עציון הולכת ומתקצרת. רק בשבוע שעבר התבשרנו על פתיחת המקטע הצפוני בפרויקט הכפלת הנתיבים בכביש המנהרות (60), כאשר יתר הפרויקט צפוי להסתיים במהלך שנת 2024, שנה לפני התכנון המקורי. במקטע הצפוני הוקמו גשר באורך של 360 מטר ומנהרה חדשה באורך של 270 מטר.
16 צפייה בגלריה
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
(צילום: קבוצת אורון)

16 צפייה בגלריה
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
(צילום: קבוצת אורון)

לצד המנהרות הקיימות נוספו שני נתיבי תנועה לכל כיוון, וכן נוסף נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) ייחודי, שמתחלף בהתאם לשעות העומס, כך שבשעות הבוקר הוא ייפתח לנסיעה מכיוון גוש עציון לירושלים, ובשעות אחר הצהריים הוא ייפתח לכיוון הנגדי. הנת"צ ייפתח עם השלמת הפרויקט כולו, והוא צפוי להקל משמעותית את ההגעה ליעדים ולעודד את המעבר לשימוש בתחבורה הציבורית.