הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים יוצא לדרך: עיריית ירושלים, באמצעות חברת מוריה - החברה לפיתוח ירושלים, פרסמה היום (ה' ) את המכרז הראשון לביצוע עבודות התשתית (אינפרא 1) של הקו הכחול, קו הרכבת הקלה השלישי בירושלים. ההיקף הכספי של מקטע העבודות הראשון של הקו החדש הינו כ-183 מיליון שקל. סך האומדן הכספי של הקו הכחול עומד על כ-10 מיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים
הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים
הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים
(הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים )
פרויקט הקו הכחול, אותו מקדמים עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, בשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים (הממונה על התכנון) וחברת מוריה (הממונה על ביצוע העבודות), יחבר בין שכונת רמות שבצפון ירושלים דרך הר החוצבים, מרכז העיר ושכונת תלפיות לבין שכונת גילה שבדרומה. הקו הכחול מצטרף לקו האדום (הקו הקיים), שביצוע העבודות להארכתו צפויות להסתיים במהלך השנה הנוכחית ולקו הירוק שרוב מקטעיו נמצאים בשלבי ביצוע וחלקם אף הסתיימו.
מכרז התשתיות הראשון של הקו הכחול הינו במקטע שבין צומת דב יוסף שבשכונת גילה דרך רחוב הרוזמרין מזרחה לצומת גילה - דרך חברון, וצפונה על דרך חברון על לצומת דרך חברון-מעלה דרגה באורך של כ-1.25 ק"מ. עבודות העתקת התשתיות (אינפרא 1) במקטע זה כוללות בין היתר את הקמת תוואי רצועת הרכבת, העתקה ושדרוג של התשתיות, פיתוח וסלילה, הסדרת הצמתים, הקמת קירות תמך ועוד.
כמו כן, בשבועות הקרובים צפוי להתפרסם גם המכרז השני של עבודות התשתית של הקו החדש. מדובר במקטע שבהר החוצבים בין צומת הרטום ועד למחלף 4/9 לאורך שדרות גולדה מאיר. עבודות העתקת התשתיות (אינפרא 1) במקטע השני יכללו בין היתר את הקמת תוואי רצועת הרכבת, העתקת ושדרוג תשתיות, פיתוח וסלילה, הרחבת הדרך, פתיחתו של מת"צ (מסלול תחבורה ציבורית) משדרות בגין ועד לצומת הרטום, בניית קירות תמך ועוד. ההיקף הכספי של המקטע השני הינו כ-257 מיליון שקל.
יצוין כי לאחר השלמת כלל עבודות הכנת התשתית של הקו הכחול בכל מקטעיו, תועבר האחריות לזכיין הקו שייבחר, לצורך ביצוע עבודות השלב השני בהקמת מערכות הרכבת הקלה (אינפרא 2), הכוללות, בין היתר, את הנחת המסילות על התוואי החדש, הקמת מערכות חשמול הרכבת ועוד.
2 צפייה בגלריה
הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים
הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים
הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים
(הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים )
אורכו של הקו הכחול הוא כ-31 ק"מ והוא יכלול בין היתר 2.5 ק"מ תת קרקעיים במרכז העיר, 53 תחנות ו-3 תחנות תת קרקעיות. שלוחה נוספת של הקו תצא משכונת מלחה דרך קריית הספורט ותעבור בשכונת הקטמונים ועמק רפאים במושבה הגרמנית ומשם תתחבר לתוואי הראשי של הקו עד לשכונת רמות. בנוסף, יכלול הפרויקט הקמת מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) בשכונת מלחה שיכיל כ-61 רכבות (122 קרונות). הקמתו של הקו הכחול תבוצע בשיטת PPP (Public Private Partnership), שותפות ציבורית - פרטית שתכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה של הקו.
הוצאת המכרז לקו הכחול מתאפשרת עכשיו, לאחר שהוכרע כי הקו הכחול יעבור ברחוב עמק רפאים במושבה הגרמנית. יש לציין כי העבודות בשטח להכשרת התוואי לקו הכחול יחלו רק לאחר שיסתיימו העבודות להכשרת התשתיות לקו הירוק. זאת בהתאם להחלטתו העקרונית של ראש העיריה שבאה במטרה לא להעמיס יתר על המידה על עומסי התחבורה בעיר.
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "פרסם המכרז הראשון לקו הכחול הוא צעד חשוב בדרך להשלמת מערך הרכבות הקלות של ירושלים והפיכתה לעיר בעלת התחבורה הציבורית הירוקה והמתקדמת בישראל. נמשיך לפתח את התשתיות בעיר ולשפר את מערך התחבורה הציבורית - לרווחת התושבים".
מנכ"ל חברת מוריה, גלעד בר-אדון: "תחילת ביצוע עבודות התשתית של הקו הכחול הינה אבן דרך משמעותית לצורך הנגשת הרכבת הקלה לשכונות נוספות ברחבי העיר. קו זה מצטרף לעבודות התשתית להארכת הקו האדום ולהקמת הקו הירוק הנמצאות בעיצומן, וכל אלה מבססים את מעמדה של ירושלים כעיר מובילה בישראל בתחום התחבורה הציבורית".
מנכ"ל תכנית אב לתחבורה ירושלים, זוהר זולר: "עבודות התשתית לקו הכחול מהוות שדרוג של המודל שהשקנו בפרויקט ה- JNET, לפיו הקונסורציום שייבחר להקמת ותפעול הקו יקבל לידיו תכנון מפורט, השלמת כל עבודות התשתית, היתרי עבודה, הסדרי תנועה מאושרים ועוד. המודל מהווה חלוקת סיכונים מדויקת בין הסקטור הציבורי והפרטי, ותאפשר להעניק לנוסעים במטרופולין ירושלים חווית נסיעה חדשנית ואיכותית שתוביל ליצירת העדפה לתחבורה ציבורית".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים