ציון דרך משמעותי בפרויקט הגרנדיוזי בצפון העיר: לפני כשבוע נפרצה המנהרה הראשונה העוברת מתחת לפני הקרקע בצומת הגבעה הצרפתית לכיוון מעלה אדומים וכן פריצת מנהרה נוספת לכיוון פסגת זאב.
פרויקט ההפרדה המפלסית מהווה חלק ממערך התחבורה העתידי של ירושלים, הכולל גם הרחבת מספר הכניסות לעיר. הפרויקט נמנה בין פרויקטי התחבורה בעלי ההיקף התקציבי הגדול ביותר, המבוצעים בירושלים וסביבתה בשנים האחרונות, ועלותו עומדת על כ-1.2 מיליארד שקלים. חשיבות הפרויקט היא בכך שהוא יאפשר לבאים וליוצאים מכיוון הכניסה הצפון-מזרחית של ירושלים, נסיעה קצרה, נוחה ובטוחה יותר, יפחית את עומסי התנועה באזור וינגיש את שירותי הרכבת הקלה. הפרויקט מבוצע באחד הצמתים המרכזיים והעמוסים ביותר בירושלים, אליו מתנקזים עשרות אלפי כלי רכב מדי יום.
במסגרת הפרויקט, מבוצעת כריית ארבע מנהרות תת-קרקעיות באורך כולל של כ-4.4 ק"מ ובעומק של כ-40 מטר: שתי מנהרות מציר יגאל ידין לכיוון מעלה אדומים ובחזרה, באורך של כ-1.5 ק"מ כל אחת עם שני נתיבים לכל כיוון ושתי מנהרות לכיוון שכונת פסגת זאב ובחזרה. אורך כל מנהרה הוא כ- 700 מ' עם נתיב אחד לכל כיוון. המנהרות יחצו שלושה צמתים ראשיים: צומת הגבעה הצרפתית, צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה'. הפרויקט מקודם על ידי משרד התחבורה ועיריית ירושלים, בניהול ובביצוע חברת מוריה לפיתוח ירושלים
כריית המנהרות מבוצעת בשיטת NATM – יצירת מנהרה באמצעות כלים מכניים או פיצוצים מבוקרים. כהכנה לעבודות הכרייה, בוצעו בתוואי הפרויקט במהלך השנתיים האחרונות, עבודות הנדסיות נרחבות הכוללת בין היתר, הרחבת הכבישים, הקמת קירות תמך מורכבים, ביצוע עבודות עפר והעתקת תשתיות (חשמל, קווי מים ראשיים, ביוב, תקשורת ועוד). כל זאת, תוך התאמה לתנאים הטופוגרפיים בשטח, המורכב מסוגי קרקע שונים. משך עבודות הכרייה הוא כשנה וחצי. כלל העבודות בפרויקט צפויות להסתיים בשנת 2024.
הפרויקט, אשר כולל גם שדרוג תשתיות, הסדרי תנועה ובטיחות ופיתוח נופי נרחב, יוביל כאמור להקלה משמעותית בעומסי התנועה בצפון ירושלים, יגדיל את הנגישות התחבורתית לירושלים מכיוון צפון-מזרח וכן לשכונות הצפוניות בעיר וישפר את שירותי הרכבת הקלה שבאזור. בנוסף, יאפשר נסיעה מהירה ונוחה מירושלים לכיוון מעלה אדומים, ים המלח ולישובים הסמוכים בשני הכיוונים עם חיבור לכביש 9.
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים: "מדובר בפרויקט בעל חשיבות רבה ומהותית שישנה את המציאות התחבורתית בצומת כבישים סואן, שבו עוברת בנוסף גם הרכבת הקלה. השלמתו תהווה בשורה משמעותית לתושבי האזור, למבקרים ולעובדים בבירה שמגיעים אליה מדי יום. הקושי ממנו סובלים תושבי האזור ועוברי האורח, לצד עומסי התנועה כתוצאה מהעבודות, ברורות לנו ואנו ערים לאתגרים ופועלים למזערם. יחד עם זאת, כולנו שואפים לפתח את ירושלים ולבנות אותה כראוי לעיר בירה במאה ה-21, לטובתנו ולמען הדורות הבאים. אתמול חזינו בעוד שלב ואם נמשיך בקצב הזה, בקרוב נראה את האור בקצה המנהרה."
ראש עיריית מעלה אדומים, בני כשריאל: "המנהרה תיצור הפרדה מפלסית, תעקוף את כל שלושת הרמזורים בצומת הגבעה ותאפשר לתושבי מעלה אדומים מעבר מהיר, ישיר וקל . פתיחתה תהווה מהפך אמיתי ורווחה תחבורתית בעומסי התנועה, ובנסיעה לירושלים ותקרב את מעלה אדומים שהפכה למטרופולין אזורי לבירה ולמרכז הארץ ללא רמזורים כלל.
גלעד בר-אדון, מנכ"ל חברת מוריה: "פרויקט ההפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית הינו פרויקט אסטרטגי, הנמנה בין פרויקטי הדגל המנוהלים ומבצועים על-ידי חברת מוריה בתקופה זו. הפרויקט יהווה אחת מהכניסות המחודשות לעיר מכיוון צפון, אשר יביא לשיפור באיכות חיי הנסיעה של הבאים והיוצאים מהעיר, בדגש על אלו המתגוררים באזור צפון ירושלים ומעלה אדומים. אירוע פריצת המנהרות לכיוון מעלה אדומים ופסגת זאב, מהווה נקודת ציון משמעותית בפרויקט, וחברת מוריה גאה להובילו למען ירושלים ותושביה".