האם הקרקע הפנויה (וכנראה גם האחרונה) במבשרת ציון תהיה למגורים או למסחר ועסקים? זה המאבק שעומדת בבסיס המודעה החריגה שפרסמה מועצת מבשרת לאחרונה. במודעה שפרסמה המועצה בעיתונות נכתב כי היא "מתריעה מפני רכישת קרקע והשתתפות במכרז יזום של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) באזור המחצבה".
3 צפייה בגלריה
מבשרת ציון
מבשרת ציון
מבשרת ציון
(צילום: אלכס קולומויסקי)

3 צפייה בגלריה
מתחם התעסוקה המדובר
מתחם התעסוקה המדובר
מתחם התעסוקה המדובר
(הדמיה: סקורקא אדריכלים )

המדובר במכרז שפרסמה רמ"י ליזמים לבניית 700 יחידות דיור בשטח המחצבה שהוא מאחרוני עתודות הקרקע של היישוב, בגודל של כ-300 דונם.
במודעה נכתב כי רמ"י פרסמה את המכרז ללא הסכמת המועצה וכי לפי התכנון מועצת מבשרת ועיריית ירושלים בכלל מקדמות בשטח המדובר מתחם תעסוקה משותף, ושטח ציבורי רחב ידיים לציבור.

שותפות לעסקים

מה ירושלים עושה במבשרת? לפי ההסכם בין יו"ר מבשרת יורם שמעון לראש העירייה משה ליאון, פיתוח אזור התעסוקה המדובר ייעשה בשיתוף עם ירושלים שתקבל את השטח לתחומה. הסיבה: הבירה נהנית מהטבות מס שהיא יכולה להעניק ליזמים, מה שימשוך אותם למקום. בתמורה ההכנסות שיתקבלו מהארנונה לעסקים שכידוע גבוהות בהרבה מאלו למגורים יתחלקו שווה בשווה בין השותפות. כל זאת מכיוון שלמועצת מבשרת אין כמעט הכנסות מארנונה לעסקים, כארבעה אחוזים מכלל הכנסותיה, לדברי שמעון.
קראו גם:
אלא שבעקבות ההסכם, ברמ"י כנראה קפצו על ההזדמנות והרשות למקרקעין פרסמה "מכרז ייזום" לשטח הבלתי מתוכנן, כאשר על הזוכה בקרקע ליזום את התוכנית עבורה ולאשר אותה מול מועצת מבשרת ציון ובמוסדות התכנון. רק שלרוב הנטייה של היזמים היא להקים פרויקטים למגורים, שעבורם הם משתלמים בהרבה ממכירה או השכרה של מבני תעסוקה.

3 צפייה בגלריה
המודעה שפורסמה
המודעה שפורסמה
המודעה שפורסמה
(צילום: פרטי)
"לדעת המועצה, בהתנהגותה זו שוב מתנהלת רמ"י כגוף המתייחס למשאב הלאומי – קרקעות השייכות לציבור בישראל - כאל נכס מניב הון, ובכך פוגעת בצורכי הציבור ובתושבי מבשרת ציון", כך לשון ההודעה.

כמה שיותר דיור

בעבר נעשו ניסיונות מצד מועצת מבשרת לצמצם בנייה למגורים - כדי לא להעמיס על התשתיות באזור. לפני כשנתיים דחה המחוזי את עתירת המועצה נגד תוספת בנייה במתחם 'המגרסה' הסמוך לשטח המדובר, אשר נועדה לצופף ולהגדיל את מיזמי המגורים. המועצה עתרה אז נגד החלטת ועדת הערר שקיבלה את בקשת היזמים להוספת יחדיות דיור, בטענה כי התשתיות הקיימות אינן מספיקות לכך. את החלטת ועדת הערר לאישור ההקלות כינתה המועצה, "בלתי סבירה בעליל המהווה התערבות בוטה וחסרת תקדים של ועדת הערר בהחלטות של הוועדה המקומית".
"בישראל יש בתי משפט", אומר עורך הדין ליאון אמיראס המתמחה בתחום. "בתי משפט נתנו את דעתם פעמיים, ואסור להתדיין דרך פרסומים בעיתון. רמ"י והמועצה המקומית מבשרת ציון הינם גופים ציבוריים, ולכן חשוב ביותר לדון בסוגייה ברצינות, למען כלל התושבים. כמובן שכדאי ליזמים ורוכשי קרקעות לבדוק את כל ההתקשרות מראש, עם מומחים בתחום".