השתלטות על חניונים, הקמת בית כנסת ללא אישור והתחברות פיראטית לחשמל - אלה רק מקצת המעשים המיוחסים לאחד מדיירי משכנות האומה. נציגי ועדי הבניינים כבר מיואשים ואינם יודעים איך להתמודד עם התופעה. הם טוענים כי הסיבה שעד כה לא הוגשה תביעה היא החשש שהוא יגיב באלימות.
2 צפייה בגלריה
לא ייאמן: בית הכנסת בחניון
לא ייאמן: בית הכנסת בחניון
לא ייאמן: בית הכנסת בחניון
(צילום: פרטי)

אחד מנציגי ועד המתחם הנמצא ליד הכניסה לעיר, מספר כי בתחילת מגפת הקורונה הדייר ארגן תפילות בשטחים ציבוריים והדבר התקבל בהבנה יחסית. "זה התחיל כמניין רחוב - הם התפללו בכניסה לחניון. אחר כך זה הפך למניין בחורף, וכיוון שעדיין היינו תחת איומי סגרים למיניהם הרשינו להם להמשיך. בשלב מסוים אמרנו להם להתפנות, ואז הם החליטו פשוט להשתלט על אזור אחר פנימי יותר בתוך החניון, ובו הם הקימו בית כנסת של ממש.
קראו גם:

"מדובר במספר חניות פרטיות ששייכות לבעלי עסקים שבשטח המסחרי של משכנות האומה, כמה מהן גם חניות של דיירים בבניינים. על החניון הזה 'יושבים' ארבעה בניינים: הנשיא השישי 18, 20, 22 והיכל המשפט 2", הוא מפרט.
נציג אחר בוועד מוסיף: "הוא מאיים על בעלי החניות שלא יחנו שם את הרכבים שלהם. לחלקם הוא סידר חניות בקומות אחרות שגם עליהן השתלט. הם לא בדיוק מרוצים מההסדר החדש אבל מפחדים ממנו. למעשה - אין צורך בבית הכנסת הזה. יש בית כנסת גדול של השכונה במרחק הליכה של דקה אחת בלבד ובית הכנסת שהוא הקים שלא כחוק פועל לטובת אדם אחד בלבד - לטובת עצמו. הוא גובה מהמתפללים כספים ושם אצלו בכיס. נראה שהוא מצא לעצמו אחלה פרנסה".

2 צפייה בגלריה
משכנות האומה. התלונות הרשמיות לא הועילו |
משכנות האומה. התלונות הרשמיות לא הועילו |
משכנות האומה. התלונות הרשמיות לא הועילו
(צילום: יואב דודקביץ')

החיבור הפיראטי למערכת החשמל

על מנת לתפעל את בית הכנסת יש צורך בחשמל, גם לכך נמצא פתרון יצירתי, על חשבון הדיירים "בשלב מסוים הוא השתלט לגמרי על החניון", סיפר נציג הוועד, "והוא התחיל לעשות בו שינויים פיראטיים, כמו לדוגמה הסטת החשמל אל בית הכנסת המאולתר שלו. הוא התחבר לנקודות חשמל מתוך מחסן בבניין, הוא מחבר אליהם מאווררים במהלך הקיץ ותנורי חימום במהלך החורף.
"פנינו גם למשטרה וגם למכבי אש כי מדובר בסכנות בטיחותיות מאוד מהותיות - בעצם מדובר בחניה שאין לה דרכי מילוט שגם מחוברת פיראטית לחשמל. תנורים פועלים שם בחורף, ואם אש נתפסת במשהו, אז כל החניה עולה באש. צריך לזכור שמדובר במקום סגור ללא דרכי מילוט, שחונים בסמוך מכוניות עם מיכלים מלאים בדלק. אנחנו מדברים על קצרים שקורים במקום כל שני וחמישי, ומעבר לנזק זו סכנת נפשות".
תושב אחר מוסיף: "גם בשאר האזורים בחניון נגרמים קצרים באופן תדיר. חוטי חשמל נשרפים כל הזמן, הם פשוט לא מצליחים לעמוד בעומס החשמל. חוץ מהאווררים הוא הקים במקום גם מטבחון ושם פלטה עם אוכל ומיחמים".

ריסוס על קירות וחבלה בדלתות כניסה

"יש נזקים שאנחנו רואים בשטח בדיעבד. כך לדוגמה הוא פרסם בכל השכונה את בית הכנסת והוא רוצה שיידעו איפה זה נמצא, ולכן החליט לרסס חיצים על קירות הבניינים כדי להורות את דרך ההגעה אל המקום. הייתי צריך להקפיץ אב בית שינקה ויטפל בזה. עניין נוסף הוא דלתות אש שהוא רוצה שיישארו פתוחות כדי שתהיה גישה ל'בית הכנסת' שלו, אז הוא פגם בדלתות כדי להשאיר אותן פתוחות: לאחת הדלתות הוא שבר את הלשונית שסוגרת את אותה הדלת; בדלת אחרת הוא שבר את המנגנון שסוגר אותה חזרה".
בנוסף, לטענת השכנים, ישנן כמה דלתות כניסה שעברו חבלה כדי שאנשים מחוץ לבניינים יוכלו להיכנס חופשי: "אפילו מסרו את הקודים של הכניסה לזרים כדי שיוכלו להגיע לתפילות", הם אומרים.

המקלט שהפך לדירה פרטית

"בכל קומה יש מעין מקלט קומתי. במתיחות הביטחונית האחרונה לפני כחודש לא הצלחנו לפתוח את המקלט בקומה 7 של רחוב הנשיא השישי 22. ניסו להבין מי נעל את המקלט ומה קרה, עד שהצליחו להגיע אל הבנאדם, שהיה שם ופתח עבורם את המקלט.
להפתעתם הם גילו שהמקלט מסודר כמו דירה: מיטה זוגית, כיור, בקבוקי מים מינרליים, שירותים כימיים, ארונות - דירה ממש. שאלו אותו מה הוא עושה שם, והוא סיפר להם שהשכירו לו את המקום כדירה. שאלו אותו מי, והוא אמר לנו את שם המשתלט - אותו אחד ש'כבש' את החניון והפך אותו לבית כנסת וגר בכלל בבניין של רחוב היכל המשפט 2 - הוא השתלט על המחסן והשכיר אותו לאיש זר כ'דירה' מוזלת. נוסף על כל החולאים, הבנאדם אגרן. הוא אוסף כל מה שזורקים בבניין ומביא אותו לבית הכנסת המאולתר שלו. הוא גם משתלט על חדרי מפוחים ומניח שם את החפצים שלו".

מכתבי ההתרעה לא הועילו

והדייר ממשיך: "שלחנו לו מספר מכתבי התרעה, אבל בינתיים הוא ממשיך להשתלט. בחודשים האחרונים זה הגיע לאלימות של ממש... לצערנו לא קיבלנו שיתוף פעולה מכלל בעלי הדירות, למרות שזה פוגע באיכות הבניין ובשווי הדירות. עשינו ישיבה של כל הוועדים, והגענו למסקנה שאנחנו רוצים לפעול, אבל זה מאוד מסובך. מדובר בהוצאה ענקית של כמה אלפי שקלים של כספי ציבור שהיינו יכולים להשקיע בבניין.
"וזה שיקול של ממש - האם אנחנו מתעסקים בזה ומוציאים 15-10 אלף שקל על תביעות ודיונים או משקיעים את הכסף לטובת הדיירים, לדוגמה במערכות חניה יותר טובות או במערכות סלולריות או בשיפוץ בבניין. לצערי, לא קיבלנו מענה מהמשטרה או מכיבוי האש. לא נותרה לנו ברירה חוץ מאשר להוציא כמה עשרות אלפי שקלים כדי להגיש תביעה וגם אחר כך, לחכות עוד כמה חודשים לדיון. זה פשוט לא עסק - לא ייתכן שנצטרך לשתוק כל כך הרבה ולחכות בסבלנות כשמישהו מתנהל בצורה פיראטית בתוך הבניין הפרטי שלנו.
"יש מספר דיירים ששוקלים לעבור דירה בגללו. בשלב הזה אנחנו באמת לא יודעים איך לפעול. יש כמה אנשים שניסו לדבר איתו, וזה פשוט מגיע מהר מאוד לצרחות וצעקות ואפילו לאלימות. דייר בן 80 חטף ממנו מכות רק בגלל שהעיר לו על הרעש, זה תועד במצלמות, וגרם לסף החשש ממנו להרקיע שחקים. זו הסיבה שאף אחד לא רוצה להיות האדם שחתם על כתב תביעה, הם חוששים לסבול מנקמה שתגיע אליהם עד הבית".

הטענות נגד הדייר

  • הפך חניון לבית כנסת ללא אישור
  • ביצע חיבור פיראטי למערכת החשמל
  • המכשירים החשמליים עלולים לגרום דליקה
  • השתלט ללא אישור על מקלט ציבורי
ממשטרת המחוז נמסר: "ככל שמתקבלת תלונה במשטרה המעלה חשד לביצוע עבירה פלילית, הרי שהיא נבדקת במקצועיות וביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת, וכך היה גם במקרה זה. בניגוד לנטען, בעקבות מספר מקרים שדווחו למשטרה השנה, שוטרים קיימו בירור במקום והוסבר לדיירים כי לגבי טענות בעבירות שאינו בתחום סמכות המשטרה - יש להפנותם לטיפול הרשויות הרלוונטיות והמוסכמות לכך באפיק המתאים. מנגד במקרים שבהם עלה חשד לעבירה פלילית (כגון טענות לאלימות בין הצדדים), הרי שנפתחה חקירה במשטרה שעודנה מתנהלת בימים אלו".
ה'פולש' סירב להתייחס למעשים המיוחסים לו.