העירייה הוציאה לאחרונה צו הפסקת עבודה ברחוב החלוץ 40 שבשכונת בית הכרם. מתברר כי לאחר שבמקום החלו עבודות בנייה, מספר שכנים גילו עירנות ופנו לחברת המועצה לורה ורטון, אשר הזדרזה לפנות לאגף הפיקוח העירוני.

2 צפייה בגלריה
המתחם בבית הכרם שבו בוצעו העבודות
המתחם בבית הכרם שבו בוצעו העבודות
המתחם בבית הכרם שבו בוצעו העבודות
(צילום: פרטי)
2 צפייה בגלריה
בית הכרם
בית הכרם
בית הכרם
(צילום: יואב דודקביץ')

העירייה פעלה במהירות ותוך יום הוצא צו שאסר על המשך העבודות, אלא שאז התברר כי הבית שהיה מיועד לשימור כבר נהרס, והצו רק יכול למנוע את המשך העבודות במתחם.
יצוין כי מאז 2009 העירייה מקדמת את "תוכנית מתאר בית הכרם 16000". במסגרת תוכנית זו הוכנה רשימה ארוכה של מבנים בשכונה שאותם יש לשמר, ובהם גם המבנה ברחוב החלוץ 40. הסיבה לכך היא שבית הכרם היא שכונת הגנים השנייה בירושלים, והקמתה שיקפה את התפיסה שרווחה בתחילת המאה ה-20 של יציאה מהמגורים צפופים, לבנייה צמודת קרקע במרחב הפתוח. הרשימה שהכינה העירייה כללה 43 מבנים הראויים לשימור, ברמות שונות. כמו כן, אותרו 14 מבנים נוספים, שנמצאו במצב פיזי קשה של הזנחה או שנהרסו במהלך השנים ולכן הם נכללו ברשימה נפרדת.
לטענת ורטון רק תגובה תקיפה של העירייה תהווה הרתעה ותימנע הישנות מקרים חמורים בעתיד של פגיעה בבניין המיועד לשימור. "מקומם איך אנשים פוגעים בנכסים היסטוריים של העיר, של כולנו", היא אמרה השבוע, "לדעתי חובה על העירייה והרשויות לאכיפת החוק לטפל בכל חומרת הדין במעשיים כאלה, ואם אפשר גם לשלול את רישיונם של מי שפוגע בצורה בלתי הפיכה ומכוונת בנכסים של הכלל. כל הכבוד לתושבים הערניים, טוב שמחלקת השימור התגייסה, וחשוב שהעירייה דאגה להוציא צו הפסקת עבודה. אבל דרושות גם פעילויות מרתיעות וענישה קשה. אני מאוד מקווה שנוכל להוסיף משאבים למערכת השימור ולהבטיח טיפול מחמיר בעבריינים".


מעיריית ירושלים נמסר: "צו הפסקת העבודה המדובר ניתן ונאכף על ידי האגף לפיקוח על הבניה, בשל התחלת עבודות בנייה במתחם, ללא היתר". למרות פניות חוזרות, לא התקבלה תגובה היזמים בפרויקט.