בעמותת 'עיר עמים' מתחו השבוע ביקורת חריפה על החלטת העירייה להקצות שלושה מיליוני שקלים לצורך הזזת מחסום עין יעל כדי לקרבו יותר לכפר הערבי הסמוך ואלג'ה.
2 צפייה בגלריה
 מחסום עין יעל-ואלג'ה
 מחסום עין יעל-ואלג'ה
מחסום עין יעל-ואלג'ה
(צילום: יואב דודקביץ')

המטע והבריכה

מדובר בדרך המובילה להר גילה ולכפר הפלסטיני, ולטענת אביב טטרסקי, חוקר ב'עיר עמים', מאז 2018 יש כוונה להזיז את המחסום קילומטר וחצי מערבה, לכיוון הכפר. התושבים התנגדו בשעתו ואף הגישו עתירה, בטענה שהדבר ימנע מהם גישה אל הבריכה העתיקה המלאה מים ואל מטעי הזיתים שלהם.
בבקשה שהוגשה לוועדת הכספים שהתכנסה ביום שני השבוע, נכתב: "מחסום עין יעל (מחסום ואלג'ה), אשר ממוקם בצידה הדרומי של העיר בצמוד לעין יעל, מהווה שער כניסה וביקורת לעיר מצד דרום. לבקשת המשרד לענייני ירושלים, העירייה ומשטרת ישראל קידמה הרשות לפיתוח ירושלים תכנון להעתיק את המחסום הזמני למקום קבע בקצה הגבול המוניציפאלי העירוני, בהתאם לתוכנית 'עוטף ירושלים' ובהתאם להנחיות המשטרה והצבא".
קראו גם:
טטרסקי: "המחסום נמצא כבר לפחות 15 שנה בשטחה של ירושלים ומטרתו למנוע מפלסטינים בלי היתר ומפלסטינים שחלילה רוצים לפגוע בישראלים כניסה לירושלים והוא עושה את העבודה שלו. הרי אם היתה בעיה עם המחסום הצבא היה מזיז אותו, כי המחסום הוא לא של העירייה אלא של הצבא. אם חושבים שצריך להזיז אותו, למה העיריה מממנת אותו ולא הצבא? העובדה שהעירייה משלמת את זה מראה שמבחינה בטחונית המחסום נמצא איפה שהוא צריך להיות. אין לנו שום בעיה. מה כל כך חשוב לעירייה לזרוק את הכסף הזה".
אז למה לדעתך רוצים להזיז אותו? "מעיין אין חניה הוא של הכפר ואלג'ה, שנמצא בראש הגבעה, עשר דקות הליכה מעל המעיין. כיום המעיין נמצא בצד הפלסטיני של המחסום וכל הישראלים שמגיעים למעיין צריכים לעבור מחסום. בעירייה רוצים להכניס את המעיין פנימה, והמשמעות היא שלא רק פלסטינים לא יוכלו להגיע למעיין. מסביב למעיין יש אלף דונם של מטעי זיתים השייכים לתושבי ואלג'ה. אם לצורך העניין היו עושים את זה נערי הגבעות היינו אומרים שזה לא תקין והעיריה עושה אותו דבר".

2 צפייה בגלריה
טטרסקי
טטרסקי
טטרסקי
(צילום: פרטי)

סגן ראש העירייה יוסי חביליו מתקשה להבין מדוע העירייה משלמת על הזזת המחסום: "אם מדובר בצורך בטחוני - אז מן הראוי שמערכת הביטחון תישא בעלויות הגבוהות של העתקת המחסום, ולא הקופה של כיכר ספרא. חד וחלק. ואם לא מדובר בצורך בטחוני - אז לצורך מה בדיוק מעבירים את המחסום הזה?".
ביחידת דובר צה"ל הפנו לדוברות המשטרה, ושם הפנו לדוברות העירייה, ומכיכר ספרא נמסר: "העירייה מקצה חלק תקציבי קטן מעלות הפרויקט. עיקר התקציב הוא ממשלתי. העתקת המחסום היא חלק מפרויקט עין חיניה, שכל שנותר להשלמתו הוא העתקת המחסום".