בוחרים בטבע: עין חניה, שהיה סגור יותר משלוש וחצי שנים, ייפתח ביום שלישי הבא למבקרים, כך הודיעה היום (א') רשות הטבע והגנים. בנוסף, ביום השבתון (23 במרץ) ייפתחו שלושה אתרים חדשים נוספים: גן לאומי תל דור, חאן שער הגיא וגן לאומי מגדל צדק (ראש העין). אתרים אלו נפתחים לציבור הרחב לאחר ביצוע עבודות פיתוח נרחבות שהתפרשו על פני מספר שנים במסגרתן פותחו תשתיות לרווחת המטיילים, שבילי טיול ומוקדי ביקור מרתקים וייחודיים בכל אתר.
2 צפייה בגלריה
עין חניה
עין חניה
עין חניה
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
בשל הגבלות הקורונה והנחיות התו הסגול, הכניסה לאתרים תתאפשר רק בהרשמה מראש באמצעות אתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים.
כזכור, מאות תושבים ופעילים מירושלים והסביבה חתמו על עצומה שקראה לפתוח את המעיין. בשנים האחרונות נעשה שיפוץ במקום וכשהוא הסתיים תהו התושבים מדוע הוא אינו נפתח. ברשות הטבע והגנים הסבירו: "פתיחת האתר תתאפשר לאחר שיועתק המחסום הביטחוני עין יעל סמוך יותר לגדר ההפרדה". לבסוף, פתיחתו התאפשרה לאחר שהוסדרו חילוקי הדעות בנושא האבטחה.
עין חניה בנחל רפאים שבגן הלאומי הרי יהודה, הוא פינת חמד המשלבת מעיין ובריכה עתיקה מלאה מים, אתר ארכיאולוגי ונוף תרבות של חקלאות מסורתית. אמות משוחזרות מוליכות את המים לבריכת השקיה עתיקה, המשמשת לרחצה. האתר נפתח לאחר ביצוע עבודות שימור ופיתוח של רשות הטבע והגנים, הרשות לפיתוח ירושלים ורשות העתיקות. זאת עם חפירות ארכיאולוגיות שערכה רשות העתיקות בהן נחשפו מערכת מים מהמרשימות בישראל, שתי בריכות מים מהתקופה הביזנטית ונימפיאון (מזרקת מים) מהתקופה הרומית. מערכת המים מזינה את הבריכות שבמקום כבימים עברו. בתוך כך שוקמו הטרסות הישנות שבמקום וניטעו בהן עצי בוסתן.
2 צפייה בגלריה
עין חניה
עין חניה
עין חניה
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
הממצא הבולט ביותר שהתגלה בעין חניה מתקופת בית ראשון הינו שבר של כותרת עמוד בסגנון יווני – סמל אופייני למבנים ולנחלות של מלכי בית ראשון. לאחר חורבן הבית הראשון, חודשה ההתיישבות באתר, והממצא הבולט ביותר מתקופה זו, הוא מטבע כסף נדיר, מהקדומים שהתגלו עד כה בסביבות ירושלים - דרכמה שנטבעה באשדוד על ידי השלטון היווני, בין השנים 420 ל-390 לפנה"ס.
רכז לובי תכנון בעמותת עיר עמים, אביב טטרסקי, מסר בתגובה: "עין ח'ניה הוא אחד המעיינות הגדולים של הכפר ולאג'ה. המדינה בנתה את גדר ההפרדה בתוואי שמנתק את הכפר מהמעיין ומ-1,200 דונם של אדמות חקלאיות. כך, תושבי ירושלים הישראלים יבלו כעת במעיין בשעה שכמה עשרות מטרים מהם מזדקרת גדר ההפרדה ומאחוריה תושבי הכפר. התכנית המקורית של העירייה ורשות הטבע והגנים היתה למנוע לחלוטין הגעה של בעלי הקרקע מולאג'ה למעיין ולאדמותיהם החקלאיות ולהפוך אותם לגן לאומי. לעת עתה נראה שהחקלאים יוכלו להמשיך לעבד את האדמות".
למידע נוסף – לחצו כאן.