ב'איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל' מתחו השבוע ביקורת חריפה על ההחלטה לקיים בבנייני האומה אירוע לזכרו של הרב שלמה קרליבך אף שמספר נשים טענו בעבר כי הוא פגע בהן מינית.
2 צפייה בגלריה
קרליבך.
קרליבך.
הרב קרליבך. יש גם אישי ציבור שטוענים שאין להחרים אדם שלא הורשע מימיו
(צילום: שלום בר טל)

הרב, שהיה זמר ומלחין מפורסם, כונה 'הרבי המרקד' ונפטר ב־1994. ארבע שנים לאחר מותו פרסם מגזין הנשים 'לילית' כתבה שבה מספר נשים ונערות טענו כי הוא פגע בהן.
אף שבחייו הוא לא הועמד לדין מעולם ואפילו לא נחקר, בשל חומרת הטענות בוטלה ב־2004 יוזמה לקרוא רחוב על שמו בניו יורק.
ב־2020, אחרי שנים של הכחשה והדחקה, הזמרת נשמה קרליבך, בתו של הרב המנוח, פרסמה טור נוקב, שבו כתבה: "לא הפסקתי לאהוב את אבי ולעולם לא אפסיק, אבל ראיתי יותר מדי מכדי שאוכל לעצום את העיניים. אם הוא היה בחיים, הייתי אומרת לו שהוא טעה. הייתי נמצאת לידו אך לא עומדת לצידו".

"ההאשמות קשות"

במוצאי השבת הקרובה (5 בנובמבר) אמור להתקיים בבנייני האומה המופע 'שרים קרליבך', במלאת 28 שנים לפטירה. הלוגו של העירייה מככב בהזמנה לאירוע, שבה נכתב גם כי המופע ייערך "במעמד ראש העירייה משה ליאון וסגן ראש העיר ומחזיק תיק מורשת ישראל אריה קינג".
קראו גם:
אורית סוליציאנו, המכהנת כמנכ"לית 'איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל': "על ראשו של ליאון מוטל כתם גדול. העובדה כי החליט לקיים בעיר הקודש אירוע שבו מיטב האומנים ישירו שירים של קרליבך היא בלתי נתפסת. אחרי מהפיכת 'מי טו' ראוי היה שבעירייה יפנימו שקרליבך מבייש את העיר ומורשתו פגומה, אחרי שנשים רבות יצאו וחשפו את מה שעשה להן. למעשה, גם בתו נשמה כתבה טור פומבי אמיץ לב והודתה שלא היתה יכולה לעמוד לצידו. מן הראוי שאירוע יבוטל לאלתר".

2 צפייה בגלריה
ההזמנה למופע
ההזמנה למופע
ההזמנה למופע

עם זאת, יו"ר סיעת מר"צ במועצה, לורה ורטון, דווקא גילתה הבנה לעמדת העירייה וטענה "ההאשמות נגד קרליבך קשות ומטרידות, אבל מאחר שלא הוגשו תלונות, האדם לא הועמד לדין והנושא אף לא הגיע לבית משפט בחייו, קשה לנמק חרם עליו או על שיריו".
ליאון בחר שלא להגיב, ומכיכר ספרא נמסרה התגובה הבאה: "מנגינותיו ולחניו של הרב קרליבך זוכות לאהדה גדולה בקרב כלל האוכלוסייה ואף מקבלות מקום של כבוד בתפילות השבת בבתי הכנסת בארץ ובעולם. האירוע מתקיים זה עשרות שנים ובהצלחה רבה".
סיוע לנפגעי עבירות מין: מרכזי סיוע- 1202 | מוקד לנשים - איגוד מרכזי הסיוע- 1203 | מוקד לגברים - איגוד מרכזי הסיוע 02-5328000 | מוקד סיוע לגברים דתיים - 02-6776573 | מרכז בת עמי - הדסה 02-6448844