בפתחה של ישיבת המועצה הודיע הערב (ה') ראש עיריית ירושלים, משה ליאון כי עמק רכס לבן יוכרז כגן לאומי. מחוץ לישיבה, בכיכר ספרא, קיימו הפעילים מפגן התומך בהקמת גן לאומי על הרי ירושלים במקום הבנייה ברכס לבן. מוקדם יותר, השבוע הפגינו קבוצת פעילים מארגון 'מצילים את הרי ירושלים' מחוץ לביתו של משה ליאון.
5 צפייה בגלריה
משה ליאון ועמק לבן
משה ליאון ועמק לבן
משה ליאון ועין לבן
(צילום: רפי קוץ ויוסי זמיר)
"בימים אלה בונים את ירושלים למען הדורות הבאים. תנופת הבנייה והפיתוח מטילה על כולנו להיות רגילים לערכים ולמורשת. לשימור העבר של ירושלים וליצירת מארג חיים ראוי לבניה ובנותיה לעתיד. היום אני מכריז לצד הצורך בפיתוח והרחבת אפשרויות המגורים בירושלים, שאנחנו מתחייבים לעשות כל שניתן כדי לשמור על הטבע והסביבה בירושלים.
5 צפייה בגלריה
מחאת הפעילים נגד הבנייה ברכס לבן
מחאת הפעילים נגד הבנייה ברכס לבן
מחאת הפעילים נגד הבנייה ברכס לבן
(צילום: מאיה סטאר)
"אני רוצה להודיע כי רכס לבן יקבל חיזוק משמעותי ומוגן על כל ערכי הטבע שלו, ויבטיח שפיעה של המעיינות הנובעים בו. בחנתי את התכנית רכס לבן ומצאתי כי המתכננים הקדישו מעל ומעבר למקובל ועשו רבות על מנת לשמור על המעיינות בעמק. יחד עם זאת, דאגת המתכננים עלולה שלא להספיק. השמירה על העמק ומניעה בפגיעתם, מצריכה פעולה חשובה ונוספת. העירייה בראשותי תקדם עמק לבן כגן לאומי בנחל רפאים תקודם גם מול הממשלה".
5 צפייה בגלריה
פעילי "מצילים את ירושלים" במחאה מול ביתו של ליאון
פעילי "מצילים את ירושלים" במחאה מול ביתו של ליאון
פעילי "מצילים את ירושלים" במחאה מול ביתו של ליאון
(צילום: יובל פן)
5 צפייה בגלריה
עין איתמר
עין איתמר
עין איתמר
(צילום: מאיה סטאר)
"ההודעה השניה אותה אני מבקש להודיע היום הינה בעניין 'מורדות הדסה'. מזה זמן התברר לי כי יש מי שמבקשים לתכנן בינוי ופיתוח של אדמות הדסה בסביבה הרחבה של בית החולים ובשטחים הקרובים אליו (ואף אלו שפחות קרובים). הודעתי לוועדה המחוזית, ואני מכריז כאן היום: עיריית ירושלים, כל עוד אני עומד בראשה, לא תאפשר פגיעה בטבע בשטחים האלה. אנחנו לא נאפשר קידום תוכניות פיתוח ובינוי כלשהן במורדות הדסה.. אנו נתיר אך ורק גידול טבעי של בית החולים לצרכיו המיידיים של בית החולים ולא שום פיתוח מעבר לכך".
מזה חודשים ארוכים מתנהל מאבק שבמרכזו עומדים הארגונים הירוקים, פעילים מירושלים בארגון "מצילים את הרי ירושלים", שמטרתו למנוע בנייה נרחבת בהרי ירושלים, וכן ברכס לבן, של יותר מ-10,000 יחידות דיור, הצפויה להרוס כליל מעיינות, שטחי טבע עצומים ולפגיעה באלפי מינים של בעלי החיים באזור.
תוכנית הבניה המפורסמת ביותר שהפכה לסמל המאבק היא תוכנית "רכס לבן", בו נמצא מעין עין לבן המפורסם שבשנים האחרונות הפך למוקד פופולרי ואהוב על ידי הנוער הירושלמי ומטיילים מכל הארץ. בנוסף למעיין עין לבן, על פי הפעילים צפויים להיהרס 11 מעיינות נוספים במקום.
בחודש ינואר אישרה ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה היום את הקמת השכונה החדשה. חודשיים לאחר מכן, במרץ, התקיימה צעדה למען הטבע והמעיינות בהרי ירושלים וכן נגד תוכניות הבניה ההרסניות. דרישתם: להקים גן לאומי ולפיתוח דיור פנימה לתוך העיר.
5 צפייה בגלריה
כך תיראה ההפרדה המפלסית בצומת אורה.
כך תיראה ההפרדה המפלסית בצומת אורה.
כך תיראה ההפרדה המפלסית בצומת אורה.
(הדמיה: תכנית אב לתחבורה)
כמו כן, לאחרונה אישרה הוועדה המחוזית את פרויקט ההפרדה המפלסית בצומת אורה. על פי התוכניות שהכינו צוות אב לתחבורה. מדובר בשתי מנהרות משכונת קריית מנחם שיצאו 300 מטר לפני הכניסה להדסה. כמו כן, בכדי לבנות את רכס לבן חייבים גם לאשר את פרויקט מנהור צומת אורה כאשר הדיון המכריע יתקיים ב-15.6.
ארגון "מצילים את הרי ירושלים" מסר: "אנו מאוכזבים מאוד מהודעתו של ראש העירייה שלמרות ההצהרות היפות עדיין דבק בהחלטה להרוס את רכס לבן. אנו מצפים מליאון להוביל באומץ ולהכריע סופית כי עתידם של הרי ירושלים הוא גן לאומי מנחל רפאים, דרך רכס לבן, מורדות הדסה, הר חרת ועד מצפה נפתוח. הצהרה זו מראה כי צדקנו בחששותינו כי למרות ההכחשות מצד גורמי התכנון והעירייה, תוכנית רכס לבן היא רק אחת מתוך חמש תוכניות המאיימות להחריב לחלוטין את המרחב. הציבור סומך על ליאון כדי שיפעל לחיזוקה ולצמיחתה של העיר פנימה, ולשמור על הטבע, המורשת ואיכות החיים של תושבי ירושלים.
"לא ננוח ולא נשקוט עד שליאון יצא באומץ כנגד תוכניות הבניה וישמור על חוף הים הירושלמי לטובת הדורות הבאים. חובת ההוכחה עליו ואנו מצפים להתנגדותו הנחרצת לתוכנית ההפרדה המפלסית בעוד שבועיים".
יו"ר שדולת ירושלים בת-קיימא, נעמי צור: "הארגונים, העסקים והמוסדות החברים בשדולת ירושלים בת-קיימא, מברכים על הצעד הירוק שראש העיר לקח היום. החזון שלנו הוא שפעם ולתמיד ייעצרו כל תכניות הפיתוח המקודמות מחוץ לגבולות הבינוי של העיר ירושלים, ויובטח שעיר הבירה תישאר נבדלת במרקם העירוניות שלה מההרים, המעיינות והטבע הסובבים אותה. נכסי הטבע של הרי ירושלים כוללים שטחים ערכיים שצריכים להישמר, ליבה ירוקה שראוייה להגנה סטטוטורית. עיריית ירושלים ומטה יהודה יכולים יחד להבטיח שהמימשק בין העיר לבין האזורים הכפריים ממערב ינוהל ברגישות, וכי בתוך השטח הבנוי של העיר יקודם ציפוף מקיים".
החברה להגנת הטבע: "ראש העירייה הודיע שאינו מעוניין לאפשר קידום שכונה במורדות הדסה, ועל כך אנו מברכים. יחד עם זאת, מדובר בחלק אחד, גם אם משמעותי, מתוך רצף תכניות הבנייה בהרי ירושלים – רצף הרסני, שיש לבטל. אנו קוראים לראש העירייה, לא לאפשר את המשך קידום וביצוע תכנית רכס לבן ותכנית ההפרדה המפלסית, שהיא תנאי לתכנית רכס לבן. רק קידום אזור שמור, או גן לאומי, בכל מרחב הרי ירושלים, יבטיח הגנה, שמירה ושגשוג, של שטח ערכי וחשוב זה".
עו"ד יוסי חביליו, חבר מועצת העיר ירושלים ומגיש הערר נגד תכנית הבינוי ברכס לבן וההפרדה המפלסית: "צעד חשוב אבל לא מספיק. הודעת ראש העיר על כך שיוכרז גן לאומי באזור עין לבן ובעיקר, שלא תותר בניה למגורים באזור בית החולים הדסה חשובה מאד, אבל למען השמירה על הטבע, איכות החיים ולמען הדורות הבאים, צריך לצעוד צעד נוסף ולבטל את תוכנית רכס לבן ותוכנית ההפרדה המפלסית. אמשיך יחד עם אלפי הפעילים את המאבק הציבורי והמשפטי בעניין".
חבר מועצת העיר יובב צור (התעוררות בירושלים): "ההודעה "הדרמטית" של ליאון כי יפעל להקמת גן לאומי בעמק לבן היא זריית חול בעייני הציבור, ונועדה להסיט את תשומת הלב הציבורית מהדיונים על ההפרדה המפלסית ומהמשך קידום תכנית רכס לבן שתשמיד את העתיד של הרי ירושלים. למעשה הקמת גן לאומי בעמק לבן אינה משנה כלל את הפגיעה בטבע של תכנית הבנייה הנוכחית. לא נאפשר את הפגיעה באיכות החיים של תושבות ותושבי ירושלים, ונמשיך ולהיאבק נגד תכניות הבינוי ההרסניות עד שיוקם גן לאומי שיכלול גם את השטח עליו ראש העיר ליאון רוצה להעלות בקרוב את הדחפורים."
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים