יום אפור לארגונים הירוקים, לתושבי אורה ועמינדב: ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה את עיקר הערכים נגד הקמת שכונת הענק מעוררת המחלוקת על שטחים ירוקים ברכס לבן. בהחלטה ארוכה המתפרסמת על פני מעל למאה עמודים סוקרת המועצה הארצית את עיקרי ההתנגדויות הרבות ודוחה אותם.
3 צפייה בגלריה
רכס לבן
רכס לבן
רכס לבן
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
מדובר בהליך האישור התכנון הסטטורי האחרון של מוסד התכנוני הגבוה ביותר. מכאן הגופים הירוקים ושאר המתנגדים כגון מועצה האזורית מטה יהודה, ארגוני איכות הסביבה, המנהלים הקהילתיים ותושבים פרטים יוכלו לפנות להתערבות לערכאות משפטיות. אך לשלב זה יידרשו לטעון טענות לכשלים ובנושאים פרוצדורליות ולא לבעיות בנושאי תכנון.
התוכנית שאושרה תאפשר 2,662 יחידות דיור חדשות בתוך ירושלים לטובת הזוגות הצעירים. הוועדה קבעה בנחיצותה של התוכנית כקרקע משלימה עבור תוכניות התחדשות עירונית המקודמות בעיר כיום. הוועדה ציינה כי נערכה בחינה גיאו-הידרולוגית מקיפה ופורצת דרך במסגרת התסקיר, לעניין המעיינות באזור, ובהתאם למסקנותיה הוטמעו בתוכנית הוראות שמטרתן להגן על המעיינות.
3 צפייה בגלריה
המבנים ברכס לבן. הירוקים הפסידו
המבנים ברכס לבן. הירוקים הפסידו
המבנים ברכס לבן. הירוקים הפסידו
(הדמיה: קולקר־קולקר־אפשטיין)
בירושלים קיימות היום 2,663 יחידות דיור שמימושן תלוי בקרקע משלימה ב"רכס לבן": מתחם "הנורית" הכולל 926 יחידות דיור, מתחם שטרן 47-65 הכולל 471 יחידות דיור ומתחם שמואל הנביא הכולל 1,090 יחידות דיור. מעבר לכך, התוכנית תסייע להתחדשות השכונות הוותיקות קריית יובל וקריית מנחם.
כפי שנחשף ב'בונוס', קו הרכבת הקלה יעבור בלב השכונה החדשה ולצד התחנות הרכבת יוקמו מעליות ציבוריות שיסיעו את התושבים לבתיהם במעלה ההר או בשיפוליו, על השיפועים התלולים. בעירייה אמרו שהשכונה מיועדת בעיקר לזוגות צעירים חסרי דיור, כך שרוב יחידות הדיור בה יהיו של 4-3 חדרים ורק מיעוט של דירות גדולות יותר. היא גם תיתן כאמור מענה לבניית עוד כעשרת אלפים דירות ברחבי העיר במיזמי התחדשות עירונית.
"הוועדה הכירה בנחיצותה של התוכנית כקרקע משלימה עבור תוכניות התחדשות עירונית המקודמות בעיר כיום (בהיעדר מדיניות ממשלתית המאמצת מנגנוני מימון אחרים שיאפשרו את ישימותן הכלכלית), ולצד זאת, גם בקושי הפרקטי שעשוי להיות לשיווק מלוא יחידות הדיור בכל שלב של מימוש התכנית כקרקע משלימה", נמסר מהוועדה.
הוועדה דחתה את רוב הטענות בדבר הפגיעה במעיינות. בהקשר זה ציינה הוועדה כי נערכה בחינה גיאו-הידרולוגית מקיפה ופורצת דרך במסגרת התסקיר, לעניין המעיינות באזור, ובהתאם למסקנותיה הוטמעו בתוכנית הוראות שונות שמטרתן להגן על המעיינות. אך, ככל הנראה אין מדובר במניעת הפגיעה לחלוטין אלא בצמצומה במידת האפשר, במסגרת האיזון אל מול התועלת הנובעת עם התוכנית.
3 צפייה בגלריה
עין לבן
עין לבן
עין לבן
( צילום: עמית שאבי)
הוועדה דחתה גם את טענות היישוב אורה כי שטחי המושב ביחס לתוכנית נותרים ללא חיץ הולם כנדרש ב"מכלול כפרי מוגן" (סעיף 7.1.2 לתמ"א 35) ואופייה הכפרי נפגע כפי שקבוע בתמ"א 35, למעט ביחס לבנייה בצומת אורה. הוועדה קבעה כי אמנם התכונית מתקרבת לשטחו הבנוי של מושב אורה. אולם, בשטחים הסמוכים ביותר לבתי המושב מתוכננים שימושים שאינם פוגעים באופיו הכפרי. שטחי הבנייה האינטנסיבית יותר למגורים, אשר אינם הולמים את האופי הכפרי, מרוחקים יותר מבתי המושב וממוקמים בטופוגרפיה נמוכה יותר באופן משמעותי, אשר אינה מהווה הפרעה לבתי המושב.
גם הטענות הנוגעות להיבט התחבורתי נדחו. בעניין הוועדה מבהירה ומדגישה כי תנאי למתן תוקף לתוכנית מושא העררים הוא החלטה סופית וחלוטה בדבר מתן תוקף לתוכנית להפרדה מפלסית. בשלב הערר התבקש צירופה של חוות דעת יועצת תחבורתית מטעם העוררים. ככלל, הוועדה אינה נוטה להתערב בהחלטות הוועדה המחוזית המבוססות על חוות דעתו של המומחה מטעמה.
במקרה זה, ומאחר שרוב הטענות לפיהן התוכנית תביא לכשל תחבורתי מבוססות על היקפי הבנייה במתחם התעסוקה בצומת אורה, ולא על יחידות הדיור בתוכנית, חברות הוועדה סבורות כי צמצום היקפי הבנייה בהתאם לנקבע בהחלטה זו, תפחית בהכרח עומס תחבורתי הצפוי בצומת אורה, ובכך יינתן מענה גם לחששות העוררים בתחום זה. יתר הטענות אינן מקובלות על חברות הוועדה והוועדה לא מצאה מקום להתייחס לטענות תחבורתיות החורגות מתחומה של התוכנית, שהוכרעו במסגרת התוכניות להפרדה מפלסית (שערר בעניינה מונח על שולחן וועדה זו וטרם הוכרע) ותוכניות הרכבת הקלה.
יו"ר התעוררות בירושלים ויו"ר האופוזיציה,עופר ברקוביץ מסר: "אני מצר על החלטת ועדת הערר של המועצה הארצית בעניין תוכנית רכס לבן. יש נתיבי בנייה אחרים בירושלים, והפגיעה ברכס לבן ובמעיינות היא פגיעה בירושלים ואיננה מחויבת".