היחידה המרכזית של מחוז ירושלים הובילה במהלך שנת 2017 מבצע דגל שכונה "חרדקים יזומים" במטרה לעצור חרדים קיצוניים שנהגו לתקוף חיילים חרדים בעברו בשכונות החרדיות בירושלים. במסגרת המבצע, הוגשו כתבי אישום נגד שלושה נאשמים. היום בית המשפט זיכה שניים מהנאשמים, תושבי אזור מאה שערים והרשיע נאשם אחד. בית המשפט מתח ביקורת על מחדלי חקירה שבוצעו בתיק ועל כך שבמשטרה בחרו שלא לתעד את התרחשות האירועים.
1 צפייה בגלריה
התפרעויות ועימותים עם המשטרה במאה שערים
התפרעויות ועימותים עם המשטרה במאה שערים
התפרעויות ועימותים עם המשטרה במאה שערים
(צילום ארכיון: דוברות המשטרה)
במסגרת אותה פעילות שהתקיימה בשכונת מאה שערים, אחד הבלשים התחפש לחייל מחטיבת כפיר, נשא עמו נשק מסוג M16 והלך ברחבי השכונה. נגד הנאשמים בתיק נטען כי אלו תקפו את אותו "חייל". כתב אישום נגד הנאשם השני ייחס לו כי הוא הפריע לכוח המעצר ותקף שוטרים. בהכרעת הדין ציין השופט אילן סלע: "כנגד נאשם מספר 2 עומדת רק עדותו של השוטר עמית, אשר העיד כי בשעה שהיה עסוק במעצר, נאשם 2 בעט בו והפריע להשלמת המעצר. עדותו של שוטר זה, לא הותירה רושם מהימן והיה נכיר כי הוא עוין את כלל הציבור שהנאשמים משתייכים אליו. יש צדק של ממש בדברי הסניגורים כי דבריו ש'מדובר על אנשים קיצוניים שזאת העבודה שלהם ומזה הם מתפרנסים, מקבלים על זה כסף כדי לעשות את הבלאגן הזה. דברים אלו, שנאמרו ללא ביסוס כלשהו, לצד החומר שיש בהם כשהם נשמעים מפי שוטר, יש בהם כדי לקעקע את המהימנות גרסו'" סיכם השופט.
עוד נטען כי האזור בו התרחש האירוע בשכונת מאה שערים היה מרושת במצלמות אבטחה, שמסיבה שאינה ברורה במשטרה לא אספו אותן. "בכל הנוגע לנאשם 2 האירוע היה במקום שאין מחלוקת כי הוא מרושת במצלמות המותקנות במקום, הנאשם אף טען זאת בפני השוטר שחקר אותו במהלך חקירתו. לא הוצגה בפני כל ראייה המלמדת על כך שהמשטרה נקטה בפעולה כלשהי להשיג את הצילומים מאותה מצלמה. מדובר במחדל ממשי, שמנע מבית המשפט ראייה אובייקטיבית אודות מה שהתרחש במקום. המשטרה לא נתנה הסבר למחדלה זה, שאפשר שלו לא היה מתקיים, הייתה עומדת בפני בית המשפט ראייה בשכוחה היה לזכות את נאשם 2.
"יש ממש בטענה הסניגורים כי הדבר משול ליציאה לקרב ללא נשק. הלוא, איסוף הראיות הוא תכלית הפעולה, ועל כן אי ציודם במצלמות מלמד כי מתחילה הייתה כוונה שלא לתעד את האירוע, ולאפשר הבאת ראיות בדמות עדויותיהם של השוטרים בלבד, מתוך הנחה שיהיה די בעדויותיהם כדי להעדיפן על פני עדויות אלו שייעצרו על ידם".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים