השאלה: האם ניתן להשתמש בצבעי שיער במהלך טיפולי פוריות?
ד"ר שמואל הרצברג, מומחה מהמרכז הרפואי הדסה, עונה: "צבעי שיער או תכשירי עיצוב שיער מכילים חומרים כימיים שונים, חלקם נמצאו קשורים לנזקים עובריים במחקרים על בע"ח. מחקרים על בני אדם הדגימו ספיגה מעטה של חומרים אלו למחזור הדם ולכלל הגוף. נראה שלכמות ספיגה זו לא צפויה להיות השפעה מזיקה על העובר המתפתח, אך יש לציין שבמצב דלקתי של הקרקפת צפויה ספיגה רבה יותר העלולה להיות בעייתית ובמקרים אלו נדרשת זהירות יתרה.
3 צפייה בגלריה
אישה צובעת שיער צביעת שיער
אישה צובעת שיער צביעת שיער
אישה צובעת שיער צביעת שיער
(צילום המחשה: shutterstock)
"ע"פ מסמך שפורסם ע"י משרד הבריאות הישראלי, בנשים שצובעות את שיערן על פי רוב פעם ב-6-8 שבועות וכיוון שהספיגה מהעור של תכשירים אלו הינה קטנה מאוד, חומרים אלו אינם צפויים להגיע לעובר בכמות העשויה לגרום נזק. אמנם, אין מידע מחקרי רב ומבוסס על סוגי החומרים השונים והבטיחות בהריון, אך בד"כ מומלץ להימנע מחומרים המכילים אמוניה".
השאלה: היה לי התקף קינאה כשגיסתי ילדה תינוק, אני מחכה כבר שנים רבות להריון ולילד וראו עלי שאני כועסת ומקנאה. עכשיו בן הזוג שלי אומר שאני אנוכית ולא מסוגלת לשמוח עבור אחותו, אבל זה בלתי נשלט וקשה לי להסביר את עצמי. אני מרגישה שמאז יש ביננו קרע, איך הוא לא מבין את מה שאני עוברת?
העובדת הסוציאלית של הדסה, גילה שגב, עונה: "אחד הקשיים הבולטים ביותר אצל זוגות מטופלי פוריות, הוא המפגש עם הסביבה ה'בריאה' מסביבם, חברים וקרובי משפחה שיולדים ילדים בזה אחר זה. מפגשים משפחתיים ואירועים מהווים מקור למתח ולתחושה שכולם מסתכלים עליהם כמסכנים.
3 צפייה בגלריה
אישה התקף קינאה
אישה התקף קינאה
אישה התקף קינאה
(צילום המחשה: shutterstock)
"זוגות ונשים נוטים להימנע יותר ויותר ממפגשים כאלה כיוון שאינם מסוגלים להתמודד עם תחושת הריקנות. קינאה היא רגש טבעי ביותר במצבים אלו. כאשר מדובר בבני משפחה של בני הזוג המתח מתגבר. הדרך הטובה היא דווקא להיות פתוחה, הסביבה תבין יותר דווקא כאשר תשתפי אותם בקושי הזה, תסבירי שאין לך חלילה רצון שאחרים לא יתברכו בילדים, אך יבינו שמעמד כזה כואב לך מחדש וינסו לקבל בסובלנות מצב בו את לא שמחה. נסי להסביר לבעלך שקשה להעמיד פנים כאשר הכאב כבד מבפנים. את יכולה לנסות ולהביע את רגשות הכעס והקנאה מול אחרים, מול איש מקצוע".
השאלה: כיצד יודעים לזהות הריון כימי מבדיקת הבטא, וכיצד נראית בדיקת בטא לא תקינה?
פרופ' פול קליימן עונה: "הגדרה של הריון כימי היא שלBHCG שהופך לשלילי לפני שיש אפשרות לראות את ההיריון באולטרסאונד. כאשר רואים שק הריון באולטרסאונד קוראים להריון הריון קליני.
3 צפייה בגלריה
הריון כימי
הריון כימי
הריון כימי
(צילום המחשה: shutterstock)
BHCG תקין צריך להכפיל את עצמו כל 3 ימים בתוך 100 הימים הראשונים של ההיריון. גם בתחילת הריון (גם אחרי IVF) הפרוגסטרון צריך להיות לפחות 40NMOL\L . אם הוא פחות מ-40 קיים סיכוי של 90% שההריון לא יסתיים כהריון בריא".
השאלה: האם איכות הזרע של הגבר יורדת עם השנים כמו שאיכות וכמות הביציות של הנשים יורדות עם הגיל?
ד"ר אפרת אש ברודר, מנהלת בנק הזרע בהדסה הר הצופים, עונה: "כן, אמנם באופן פחות משמעותי ובגילאים מבוגרים יותר בהשוואה לנשים. ישנה גם עליה בסיכון למחלות גנטיות לצאצאים עם העלייה בגיל הגבר (גם ללא תלות בגיל האישה)".
השאלה: אני ארבעה ימים אחרי ההחזרה עם תמיכה של אסטריופם ואנדומטרין, האם מותר לי לקיים יחסי מין עם בעלי?
ד"ר יונתן שוסהיים מהיחידה לרפואת פריון והפרייה חוץ-גופית בהדסה הר הצופים עונה: "שאלת קיום יחסים לאחר החזרה אינה מתמקדת ברובד של אסור/מותר, אלא יותר בשאלה האם הדבר עלול לפגוע בסיכויי ההצלחה של התהליך הארוך והמורכב שמטרתו השגת הריון.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
"ידוע כי קיום יחסים גורם לכיווצים רחמיים העלולים מצדם, לפחות לפי חלק מהדעות, להפחית את הסיכויים להשרשה של העובר סביב מועד ההחזרה. כמו כן יש לקחת בחשבון שספיגת חלק מהתכשיר הנרתיקי עלולה להיות מושפעת מקיום יחסים סמוך למועד נטילת התרופה. לכן, ישנו היגיון להימנע מקיום יחסים בימים הסמוכים למועד ההחזרה, כאשר הנחייה פרטנית תינתן על ידי הצוות המטפל".
פורסם לראשונה: 17:44, 07.03.22