אתם שאלתם שאלות והמומחים של הדסה עונים לכם. הפעם, ד"ר יונתן שוסהיים מהיחידה לרפואת פריון והפרייה חוץ-גופית בהדסה הר הצופים עונה על שאלות בנושא תמיכה הורמונלית בזמן הטיפולים.
2 צפייה בגלריה
ד"ר יהונתן שוסהיים
ד"ר יהונתן שוסהיים
ד"ר יונתן שוסהיים
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
כמה זמן אחרי הפסקת תמיכה של דופסטון אני אמורה לקבל מחזור?
לרוב לאחר הפסקת תמיכה של תכשירי פרוגסטרון תרופתיים כדוגמת דופסטון הופעת הווסת תתרחש בטווח קצר של מספר ימים, לרוב תוך יומיים-שלושה.
אני אחרי החזרה של שני עוברים טריים. אמרו לי שאני לא צריכה תמיכה, הגיוני?
הגישה הרווחת היא מתן תמיכה בתכשירי פרוגסטרון לאחר החזרת עוברים טריים. יש לציין כי קיימות צורות תמיכה שונות וצורות מתן שונות – נרות וג'ל נרתיקיים, כדורים פומיים, זריקות ותרסיס אפי. העדר מוחלט של תמיכה לאחר החזרת עוברים טריים דורשת בירור מול הצוות הרפואי ומומלץ לפנות אליהם לקבלת הנחיות.
שכחתי את התרופות ברכב בשמש למשך כל היום, אני יכולה להשתמש בהן?
יש לשקול בזהירות את השפעת השמש של הקיץ הישראלי על התרופות, ואת התועלת הקריטית של תרופות הפריון להצלחת תהליך כה מורכב ויקר מכל הבחינות. לכן, בכל מקרה של ספק אין לסמוך על תכשירים שתוקפם ויעילותם אינה וודאית. ככלל, ניתן להיוועץ עם נציגות חברות התרופות בעניין תנאי האחסון הראויים והשפעת מזג האוויר על תפוגת התכשירים.
עשיתי הזרעה ראשונה, אחריה אמרו לי לשכב כמה דקות ולחכות שבועיים. ראיתי אצל אחרות שהייתה תמיכה בשלב הזה, אני מפספסת משהו?
תמיכה בתכשירי פרוגסטרון לאחר טיפול הזרעה (IUI) אינה מחוייבת, ונתונה להבדלי גישה בין רופאים שונים. כאשר לרופא יש חשש מתמיכה הורמונלית לא מספקת על ידי הגופיף הצהוב או שבהתאם לנסיונו המקצועי הוא רואה בכך יתרון, הוא עשוי להמליץ על תוספת תמיכה.
ברוכים הבאים לערוץ "פוריות בקהילה" של מיינט ירושלים בשיתוף המרכז הרפואי הדסה. המטרה שלנו היא להנגיש עבורכם את נושא הפוריות בשפה ברורה ופשוטה תוך הכרת המומחים הבכירים מהדסה שעוסקים בנושא.
המומחים שלנו יתנו גם מענה לשאלות מעניינות וחשיפה לחוויות אישיות שיעזרו לגולשים לקבל ידע חשוב בתחום.
אני נכנסת לסבב החזרת עובר קפוא. לפי מה שהבנתי זה יהיה ללא הורמונים אלא רק עם תמיכה, זה תמיד כך בהחזרות של עובר קפוא?
מחזורי החזרה של עובר קפוא מבוצעות לרוב או באמצעות הסתמכות על המחזור הטבעי של המטופלת או באמצעות הכנת הרחם לקליטת העובר באמצעות מתן תרופתי של אסטרוגן ופרוגסטרון קודם מועד ההחזרה. גם במחזור ה"טבעי" ישנן מספר אפשרויות עד כמה מחזור הטיפול יהיה טבעי ואין הכרח חד משמעי לתמיכה במחזור כזה, זאת כאשר מוכח כי התמיכה ההורמונלית העצמונית הינה מספקת.
2 צפייה בגלריה
מעבדת הפוריות בהדסה
מעבדת הפוריות בהדסה
מעבדת הפוריות בהדסה
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
עד איזה שבוע של הריון מומלץ לקחת את התמיכה
סוגיה זו אינה חד משמעית בקרב הצוותים המטפלים. הדעה המקובלת והרווחת היא תמיכה עד כשבוע 10 להריון עת שהשלייה מספקת את כל התמיכה ההורמונלית הנדרשת. עם זאת, ישנן גישות להפסקה מוקדמת יותר של התמיכה כבר בעת גילוי הריון בבדיקת המעבדה ו/או הדגמת עובר עם דופק בבדיקת על-קול, ומנגד גישות התומכות בתמיכה ממושכת יותר, לעיתים עד סיומו של הטרימסטר הראשון.
אני מקבלת תמיכה של אסטרופם, דקפפיל וקרינון ואני יומיים אחרי החזרה. אני עייפה, חלשה ועצבנית מאוד, האם זה מהתמיכה?
בהחלט ייתכן כי ישנה השפעה לסבב הטיפול הנוכחי ולתמיכה אותה את מקבלת על מצבך ותחושתך הכללית-פיזית ורגשית. עם זאת תמיד צריך לקחת בחשבון ולשלול אפשרויות נוספות העלולות להסתמן באופן זה. במידה ואין שיפור בימים הקרובים או חלילה חלה החמרה מומלץ לפנות לייעוץ ביחידה המטפלת או אצל רופאך המטפל.
אני לוקחת אנדומטרין וחווה תחושה של שריפה עם ההפרשות, האם זו תחושה תקינה או שיש בעיה.
נטילת תכשירי פרוגסטרון באופן נרתיקי עלולה להוביל לתופעות לוואי מקומיות כגון: אי נוחות, הפרשה מרובה, תחושת צריבה/שריפה ועוד. במידה והדבר מתרחש יש להיוועץ עם הצוות המטפל ולהחליט האם להמשיך בתמיכה זו או לשקול מעבר לאופן תמיכה אחר.
הייתי היום בבוקר במעקב זקיקים, שם הסתבר שהביוץ שלי כבר היה אתמול ולא אמרו לי להתחיל תמיכה, האם לקיחת תמיכה שלושה ימים לפני ההחזרה במקום חמישה ימים לפני היא בעייתית?
תזמון מועד החזרת העוברים נקבע על ידי התאמה בין גילו הכרונולוגי של העובר ורמת התפתחותו, לבין תקופת הכנת רירית הרחם וחשיפתה להורמון פרוגסטרון. חוסר התאמה משמעותי, עלול להפחית את הסיכויים להשרשת העובר ברחם ולהשגת הריון. יש לציין כי ישנן צורות שונות לתכנון מועד ההחזרה: במחזורי טיפול הנשענים על ביוץ טבעי, לעיתים הביוץ מגובה לקראת ההחזרה בתמיכה בפרוגסטרון ולעיתים לא.
אני מקבלת תמיכה של קרינון 8%, הבטן נפוחה מאוד, קשה וכואבת, האם זו תופעת לוואי תקינה?
נטילת תכשירי פרוגסטרון עלולה להוביל גם לתופעות לוואי כלל גופיות, כשנפיחות מהווה אחת מתופעות לוואי אלו. עם זאת, בכל מקרה יש להיוועץ עם הצוות המטפל ולשלול מצבים אחרים העלולים לגרום לתופעות דומות.
מה קורה אם שוכחים לקחת טבליה של פרוגסטרון? מותר לקחת שניים (כפול) אם שוכחים אחת?
התמיכה ההורמונלית ניתנת לרוב במינונים גבוהים, כך שגם אם שכחת ליטול טבליה של פרוגסטרון, רמות ההורמונים עדיין יישארו מספקות, עם זאת, אין מניעה מליטול מנה כפולה במקרה זה.
אני ארבעה ימים אחרי ההחזרה עם תמיכה של אסטריופם ואנדומטרין, האם מותר לי לקיים יחסי מין עם בעלי?
שאלת קיום יחסים לאחר החזרה אינה מתמקדת ברובד של אסור/מותר, אלא יותר בשאלה האם הדבר עלול לפגוע בסיכויי ההצלחה של התהליך הארוך והמורכב שמטרתו השגת הריון. ידוע כי קיום יחסים גורם לכיווצים רחמיים העלולים מצדם, לפחות לפי חלק מהדעות, להפחית את הסיכויים להשרשה של העובר סביב מועד ההחזרה. כמו כן יש לקחת בחשבון שספיגת חלק מהתכשיר הנרתיקי עלולה להיות מושפעת מקיום יחסים סמוך למועד נטילת התרופה. לכן, ישנו היגיון להימנע מקיום יחסים בימים הסמוכים למועד ההחזרה, כאשר הנחייה פרטנית תינתן על ידי הצוות המטפל.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 17:27, 10.02.21