נשים רבות שואלות האם מומלץ לעשות טיפולים קוסמטיים בזמן טיפולי פוריות או הריון. מה עמדתך בנושא?
"ככלל - טיפולים קוסמטיים בעת טיפולי פריון או הריון צריכים להבחן באופן אינדיווידואלי בשל ריבוי סוגי הטיפולים והחומרים השונים בהם נעשה שימוש".
3 צפייה בגלריה
אישה צובעת שיער צביעת שיער
אישה צובעת שיער צביעת שיער
צבעי שיער או תכשירי עיצוב שיער מכילים חומרים כימיים שונים
(צילום המחשה: shutterstock)
האם ניתן להשתמש בצבעי שיער במהלך טיפולי פוריות?
"צבעי שיער או תכשירי עיצוב שיער מכילים חומרים כימיים שונים, חלקם נמצאו קשורים לנזקים עובריים במחקרים על בע"ח. מחקרים על בני אדם הדגימו ספיגה מעטה של חומרים אלו למחזור הדם ולכלל הגוף. נראה שלכמות ספיגה זו לא צפויה להיות השפעה מזיקה על העובר המתפתח, אך יש לציין שבמצב דלקתי של הקרקפת צפויה ספיגה רבה יותר העלולה להיות בעייתית ובמקרים אלו נדרשת זהירות יתרה.
"ע"פ מסמך שפורסם ע"י משרד הבריאות הישראלי, בנשים שצובעות את שיערן על פי רוב פעם ב-6-8 שבועות וכיוון שהספיגה מהעור של תכשירים אלו הינה קטנה מאוד, חומרים אלו אינם צפויים להגיע לעובר בכמות העשויה לגרום נזק. אמנם, אין מידע מחקרי רב ומבוסס על סוגי החומרים השונים והבטיחות בהריון, אך בד"כ מומלץ להימנע מחומרים המכילים אמוניה".
3 צפייה בגלריה
ד"ר שמואל הרצברג
ד"ר שמואל הרצברג
ד"ר שמואל הרצברג
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
מה לגבי שימוש בתכשירי החלקת שיער או טיפולים לסלסול שיער?
"בטיפולים אלו נעשה שימוש במגוון חומרים כימיים, אין מחקרים רבים על בטיחות טיפולים אלו בהריון. ישנה עבודה שלא מצאה קשר בין לידות מוקדמות או משקלי לידה קטנים בשימוש בחומרים אלו בהריון או סמוך לפני ההריון".
ואם מגיעה אישה שמעוניינת לעשות טיפולי פילינג?
"במגוון טיפולי הפילינג נעשה שימוש בחומרים כימיים מגוונים. לדוגמא: ח. גליקולית, ח. לקטית, ח. סליצילית, ואחרים. חומרים אלו עשויים להספג מהעור ובכך להשפיע על הריון פוטנציאלי. יש מידע מועט בנוגע לבטיחות שימוש בשיטות אלו בהריון. על כן יש לבצע התייעצות אינדיווידואלית לכל טיפול וטיפול ולוודא בטיחותו".
האם הזרקת בוטוקס עלולה לגרום נזקים לעובר?
"שימוש בהזרקת בוטוקס נעשה הן לצורך רפואי והן לצורך קוסמטי. אין מחקרים קליניים על שימוש בבוטוקס בהריון, אך יש דיווחים על שימוש בבוטוקס לצורך רפואי בהריון ללא נזקים לעובר. אך כיוון שאין מחקרים גדולים על שימוש קוסמטי בבוטוקס בהריון לא ניתן לתת המלצה ברורה לגבי בטיחותו".
3 צפייה בגלריה
אישה צובעת שיער צביעת שיער
אישה צובעת שיער צביעת שיער
מומלץ להימנע מחומרים המכילים אמוניה
(צילום המחשה: shutterstock)
מה ההנחיות בנוגע להסרת שיער בלייזר?
"אין מידע רב על בטיחות טיפולי הסרת שיער קבועה ע"י לייזר או אלקטרוליזיס )החדרת מחט חשמלית לזקיק השערה) בהריון. כיוון שמדובר בטיפול בעל השפעה מקומית, ע"פ הנחיות משרד הבריאות הישראלי – נראה שהאנרגיה מטיפולים אלו לא מגיעה לעובר ואין בהם תוספת מומים מולדים והפלות מעבר לסיכון הבסיסי הקיים באוכלוסיה הכללית".
אפשר לעשות אמבטיות חמות במהלך ההריון ואצל מטופלות פריון?
"בנוגע לאמבטיות חמות או שימוש בסאונה, ככל הנראה כדאי להימנע במהלך הטרימסטר הראשון להריון ובעת סיכוי להריון פוטנציאלי, על סמך עבודות שהדגימו עלייה במומים עובריים שנקשרו לעלייה בטמפרטורת הגוף בעת פעולות אלו".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
האם ניתן להשתמש במיטות שיזוף במהלך טיפולי פריון או הריון?
"ככלל, יש להעיר שמכשירי שיזוף הינם בעלי סיכונים שונים ובדגש על סרטן העור ועל כן הם אינם מומלצים באופן כללי, גם ללא קשר לטיפולי פריון או הריון ע"פ ארגוני בריאות שונים. יש להעיר שישנם דיווחים על ירידה ברמות חומצה פולית בעקבות השיזוף במכשירים אלו ועלייה בסיכון למומים עובריים בעת חשיפה בהריון צעיר\פוטנציאלי ועל כן גם מבחינה זו אינם מומלצים".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 13:40, 02.09.21