גילינו שלבעלי יש ספירת זרע כמעט אפסית, הרופא אמר לנו שאין סיכוי להיכנס להריון בלי הפריה, האם יש דרך לעזור לזרע להיות בספירה יותר טובה?
"ישנם מקרים בהם ניתן לשפר את כמות ואיכות הזרע, בעיקר כאשר מזוהות בעיות כגון דליות באשך, תרופות או גורמים סביבתיים המשפיעים לרעה על הזרע ועוד, אך במקרים רבים הסיבה לבעיית הזרע אינה ידועה ויכולת ההשפעה נמוכה, או שהזמן הנדרש לתיקון ארוך ולכן הטיפול המוצע הוא הפריה חוץ גופית".
3 צפייה בגלריה
בדיקת זרע
בדיקת זרע
מה עושים כשספירת הזרע נמוכה?
(צילום המחשה: shutterstock)
מה זה מיון זרע?
"הכוונה לשיטה לבחירת תאי זרע לצורך הפריית ביציות. בהפריה חוץ גופית רגילה, נמצאים אלפי תאי זרע בקרבת הביצית ואחד מהם מצליח להפרות אותה. בשיטת ה-ICSI (מיקרומניפולציה) נעשה מיון תאי זרע על ידי טכנאיות המעבדה ותאים בעלי תנועה וצורה (מורפולוגיה( תקינה נבחרים להפריה על ידי הזרקת תא זרע לכל ביצית. ישנן שיטות נוספות למיון מתקדם של תאי הזרע, אחת מהן היא מיון בעזרת מיקרוסקופ בהגדלה גבוהה מהרגיל (IMSI) המאפשרת זיהוי טוב יותר של מבנה תאי הזרע. שיטות נוספות הן PICSI – מיון בעזרת קישור של תאי זרע לחומצה היאולורנית ו-MACS, מיון על ידי הרחקת תאי זרע המבטאים סמנים של פגיעות".
בעלי עבר בדיקת זרע וחלק מהתוצאות אינן בטווח, מה המשך ההליך?
"תלוי באילו ממדדי הזרע מדובר ובערכים. בכל מקרה נדרשת התאמה לבעיה הקלינית, בדיקת זרע חוזרת בהפרש של מספר שבועות והמשך ברור בהתאם לתוצאות. לא תמיד תוצאות שאינן בטווח מעידות על בעיית פוריות, אבל חשוב לציין שבדיקת זרע שאינה תקינה יכולה להעיד על בעיה אחרת ולכן יש להתייעץ לגביה גם במקרה ולא מעוניינים בטיפול פוריות".
3 צפייה בגלריה
ד"ר אפרת אש ברודר
ד"ר אפרת אש ברודר
ד"ר אפרת אש ברודר
(צילום: באדיבות ד"ר אש ברודר)
בעלי נתן דגימה בגלל תנועתיות נמוכה, הדגימה הראתה תנועתיות של 20 אחוז, הרופא אמר שזה בסדר אבל בגוגל קראתי שזה נחשב נמוך. האם זה נחשב נמוך? האם תהיה לנו בעיה להיכנס להריון?
"הערכים התקינים למדדים השונים של בדיקות הזרע נקבעו לפי התפלגות ערכים באוכלוסייה של גברים בריאים ופוריים, ובאוכלוסייה זו תנועתיות של 20 אחוז נחשבת נמוכה, אך יש להסתכל על בדיקת הזרע בהקשר הכולל של מספר מדדים (ריכוז, תנועה, מורפולוגיה תקינה ועוד), וכן יש להתייחס לבדיקות זרע חוזרות ולהקשר הקליני".
קראו עוד בערוץ הפוריות:
אחרי שתי בדיקות זרע שלא נמצאו בהם זרעונים, בעלי אובחן עם אזוספירמיה והופנינו לחיפוש זרע. מה זה חיפוש זרע?
"חיפוש זרע במעבדה היא בדיקה בה נעשית סריקה מדוקדקת של תאי זרע במקרים בהם לא נמצאו בבדיקה רגילה. חיפוש זרע אשכי הוא ניתוח להפקת זרע ישירות מהאשך. ישנם סוגים שונים של ניתוח כזה, החל משאיבה על ידי מחט וכלה בלקיחת פיסה זעירה מרקמת האשך. החומר המתקבל מועבר למעבדה ושם מתבצע חיפוש של תאי זרע".
האם צריך לעשות השבחת זרע במעבדה מיוחדת או אצל כל רופא?
"השבחת זרע לצורך הזרעה נעשית במעבדה המיועדת לכך".
כשיש בעיית זרע מהי ההמלצה – ששנינו נהיה מטופלים על ידי אותו הרופא, או שכל אחד ילך למומחה בתחום שלו?
"רופאי ורופאות הפוריות מטפלים בבעיות הקשורות לנשים ולגברים וישנם יתרונות ברורים לטיפול אצל רופא אחד. לפי שיקול דעת הרופא, לעיתים יומלץ על פניה למומחה בתחום פוריות הגבר או אורולוג".
3 צפייה בגלריה
בדיקת זרע
בדיקת זרע
בדיקת זרע
(צילום המחשה: shutterstock)
האם איכות הזרע של הגבר יורדת עם השנים כמו שאיכות וכמות הביציות של הנשים יורדות עם הגיל?
"כן, אמנם באופן פחות משמעותי ובגילאים מבוגרים יותר בהשוואה לנשים. ישנה גם עליה בסיכון למחלות גנטיות לצאצאים עם העלייה בגיל הגבר (גם ללא תלות בגיל האישה)".
האם לאחר שתי בדיקות שתוצאותיהן ממש לא תקינות (אפס אחוזי זרעונים) מפנים ישר לתרומת זרע או שיש מה לעשות?
"במקרים בהם לא נמצאים תאי זרע (אזוספרמיה) נעשה ברור מקיף וניתן יעוץ בהתאם. ישנם מקרים בהם ניתן לטפל בתכשירים הורמונליים על מנת לגרום לייצור זרע, במקרים אחרים ניתן להפנות להפקת זרע אשכית או להציע טיפול אחר לפני שממליצים על תרומת זרע".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).