לא מעט אנשים סובלים מפוביה ממחטים, חלקם אפילו מתעלפים או חווים התקפי חרדה לקראת בדיקות דם או חיסון, אך מה קורה כאשר אישה שסובלת מפוביה כזו מתחילה טיפולי פוריות אשר כוללים לא מעט שימוש במחטים והזרקות שהאישה צריכה לבצע לעצמה?
2 צפייה בגלריה
פוחדים מחיסון
פוחדים מחיסון
פוחדים מחיסון
(צילום המחשה: shutterstock)
מחקרים בתחום מראים שכ-15% מהאנשים נמנעים מחיסונים בגלל פוביה ממחטים. הם ממעטים ללכת לרופא ולבצע בדיקות החשובות לבריאותם. אך כאשר הרצון להביא ילד לעולם דוחק את האישה לפינה, האם יש משהו שהיא יכולה לעשות? לדברי רונית גולד מגן, פסיכולוגית קלינית מהמרכז הרפואי הדסה עין כרם, מומחית להיפנוזה ומורשית להיפנוט, בהחלט כן.
"בארץ קיים חוק ההיפנוזה, שקובע שמי שיכול לבצע אותה הוא מי שמחזיק ברישיון לכך מטעם משרד הבריאות", מסבירה גולד מגן. "ההיפנוזה לכשעצמה היא הליך מאוד בטוח, אפשר לדמות אותה למצב בו מכניסים את המוח לעבודה בגלי אלפא – כמו ישנים אך שומעים מה מתרחש. במצב כזה אנחנו עם פחות מנגנוני הגנה וקל לנו יותר להתחבר ללא מודע", היא מסבירה.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
גולד מגן מסבירה שבתחום זה נעשה שימוש בביטוי סוגסטיה – רעיון או מחשבה שאנו נותנים לעצמנו, לדוגמה: 'אני טובה ואני אצליח בבחינה', או להיפך: 'אני לא מוצלחת, אין לי כישרון', "וזה קורה גם סביב הפוביה ממחטים, יש לנו מחשבה שהדקירה תכאב, שאולי נתעלף, אולי לא נוכל לשאת את הכאב".
ומה עושים בהיפנוזה שיכול למנוע את המחשבות האלו?
"בהיפנוזה אנחנו מכניסים את האדם לרגיעה, ואז אנחנו מחליפים את הסוגסטיה לכזו שמתאימה לאותו אדם באופן ספציפי", מסבירה גולד מגן ואף מציינת שהסוגסטיה לא חייבת להיות אפילו רציונלית.
"למשל, מישהי שצריכה לקבל זריקה בבטן יכולה לדמות שהיא מורחת משחה שמרדימה את האזור, וכאשר האזור רדום היא לא תרגיש את הדקירה, זה עובד נפלא", אומרת גולד מגן. מחקרים בתחום מחזקים זאת ומראים כי היפנוזה מעלה באופן כללי את אחוזי ההצלחה בטיפולי פוריות, לאו דווקא רק בהקשר של פוביית מחטים, "כי כשאנחנו נינוחים ורגועים יותר כל הפרמטרים הביולוגיים שלנו משתנים לטובה".

להכיר את המטופלת

כאשר מתחילים טיפול בהיפנוזה, ישנה חשיבות רבה להכרת המטופלת, יש גם לוודא שהיא מתאימה להשתמש בהיפנוזה, כלומר שאין ברקע דיכאון קליני או פסיכוזה.
"ואז שואלים על עולם התוכן, אם הייתה טראומה, אם היה רופא שיניים שהכאיב, שזריקה הכאיבה, אפשר לעשות את ההבחנה בין מה שהיה אז לבין מה שקורה היום, נוכל בדמיון לחזור לטראומה שהייתה למטופלת ולעשות לה תיקון, וברגע שאנו עושים זאת הגוף מגיב כאילו זה קרה באמת. באמצעות ההיפנוזה אנחנו חוזרים לאותו רופא שהכאיב אבל הפעם הוא סבלני, מסביר ונותן את הזריקה כשהיא חשה רק דקירה קלה", מסבירה גולד מגן ומוסיפה שההתאמה לשימוש בדימויים השונים נעשית בהתאם לכל מטופלת והעולם הפנימי שלה.
2 צפייה בגלריה
החרדה יושבת על ידע מצומצם שמתפתח לממדים מפלצתיים
החרדה יושבת על ידע מצומצם שמתפתח לממדים מפלצתיים
טיפול בחרדות ופוביות
(צילום המחשה: shutterstock)
היפנוזה, לדברי גולד מגן, יעילה לטיפול גם בכאב. "כאבים של מיגרנות, כאבים אונקולוגיים וטיפול בכוויות, והיא יעילה מאוד עם ילדים כי אין להם הבחנה בין דמיון ומציאות", היא מסבירה ומוסיפה לסיכום כי כשמדובר על פוביית מחטים, אותה מטופלת שחשה שהכאב שלה כל כך גדול עד כי לא תוכל לשאת אותו, תוכל בעזרת ההיפנוזה לתכנת את התחושה מחדש, "אבל מי שמתכנתת זו בעצם המטופלת, אנחנו לא יכולים לדמיין או לחשוב עבורה, לכן כל היפנוזה היא היפנוזה עצמית".
כמו כן, גולד מגן מלמדת כל מטופלת להכניס את עצמה למצב היפנוטי, כך שהיא לא תלויה בה ויכולה להשתמש בהיפנוזה בכל זמן ובכל מקום. "מניסיוני, מטופלות שלמדו היפנוזה נעזרות בה למצבים שונים, לא בהכרח רפואיים, כמו חרדת בחינות, פוביות למיניהן וכדומה".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).