"ארווין קומאן חתם בקבוצה הגזענית מישראל". אלה היו הכותרות של חלק מאתרי הספורט בהולנד בסוף השבוע שעבר. עיתונות הספורט ההולנדית סיפרה על כך שבבית"ר לא שיחק מעולם כדורגלן מהמגזר הערבי והזכירה גם את תקופת הצ'צ'נים, שהביאה לכאוס בקבוצה כשהאוהדים מנסים להקיא את שני השחקנים המוסלמים משורותיהם, יוצאים נגד הקבוצה ואפילו שורפים את המועדון. "ארווין קומאן הוא שם גדול בהולנד עם היסטוריה מרשימה בנבחרת ותארים, וכמובן הוא גם אחיו של רונלד קומאן מאמן ברצלונה, אז ההגעה שלו לבית"ר ירושלים יצרה עניין גדול", אומר העיתונאי ההולנדי טים ואן דויחן מהאתר 'פוטבול פרמייר'. "אנחנו קצת בהלם מזה שאצלכם לא מקבלים שחקן מוסלמי".
1 צפייה בגלריה
קומאן על הדשא
קומאן על הדשא
קומאן על הדשא
(צילום: גטי אימג'ס )

קומאן, חייבים לציין, סבל לפני כשנה וחצי מאירוע לב. באופן טראגי, אביו מרטין הלך לעולמו גם כן בשל מחלת לב, ורונלד אחיו עבר גם הוא התקף לב. "הבנתי שאני חייב ניתוח לב פתוח. בהתחלה הייתי בהלם כמובן, אבל לא היית מופתע בהתחשב בהיסטוריה המשפחתית. הסיבה היחידה לכך ששמחתי היא שזה לא היה מאוחר מדי", סיפר מאמנה החדש של בית"ר. אחרי שהחלים קיבל קומאן הצעה מאחת מקבוצות הצמרת באוסטרליה, וסירב לה. "אני חייב להיות בחיק משפחתי, לשמור על הבריאות ולהימנע מלחצים מיותרים. אני מאוד רוצה לאמן כדורגל, אבל אני יודע שזה מסכן לי את הבריאות, ולכן אמתין עוד קצת לפני שאחזור למגרשים", אמר בראיון לתקשורת ההולנדית.
קומאן, כך נראה, לא באמת מבין לאיזה סיר לחץ הוא מגיע. אלי גוטמן וניר קלינגר, ייבדלו לחיים ארוכים, סיימו את הקדנציה בבית"ר, כל אחד בתורו, על שולחן הניתוחים, כך שדומה שקומאן, שמחפש להימנע מלחצים מיותרים, ממש לא בחר נכון.
בכלל, קומאן הוא לא אחד שיש לו יותר מדי סבלנות כשמעמידים לו רף ציפיות מעבר לכלים שברשותו. הוא לא יסבול, אם יידרש, לשחק את משחק החתול והעכבר שהיה כאן בין רוני לוי למשה חוגג, כשהמאמן מבקש תיאום ציפיות ריאלי והבוס מדבר על אליפות כאילו אין מחר. כשפוטר מנבחרת עמאן אמר קומאן: "הפסדנו משחק אז פיטרו אותי כי הם כנראה חושבים שהם נבחרת ברזיל". "קומאן הוא אדם שמוכן לקבל בהבנה את המצוקות של המערכת ולהתאים את עצמו למציאות, אבל כשזה מגיע למצב שפוגעים לו בסמכות או כשרף הציפיות לא מציאותי הוא זז הצידה" אומר העיתונאי ואן דויחן. "אנחנו לא מומחים לכדורגל הישראלי, אבל ברור לנו שבית"ר לא יכולה להתמודד עם מכבי תל אביב ומכבי חיפה ושהיא בדרך לעונה קשה, ככה שאם קומאן יבין מבעל הבית שלו ומהקהל שבלי שחקנים איכותיים מספיק הוא צריך לנצח כל משחק עם הצגה של כדורגל הוא לא ישחק את המשחק הזה ויחזור להולנד".
כמו כל איש מקצוע הולנדי, גם האח הגדול של רונלד קומאן מאמין גדול ב־4:3:3, הטוטאל פוטבול שהמציא ריינוס מיכלס, גדול מאמני הולנד בכל הזמנים. "אבל", אמרו לנו השבוע בהולנד, "קומאן מכיר לא רק את השיטה הזו. הוא הנהיג את השיטה הזו בקבוצות גדולות כמו איינדהובן ופיינורד, אבל במקומות כמו אוטרכט ונבחרת הונגריה הקבוצות שלו היו מכווצות, טקטיות, התבססו על 4:5:1, כשכולם כולל כולם משתתפים במאמץ ההגנתי. בבית"ר, בהנחה שתהיה לו קבוצה בינונית, הוא צפוי לשחק מבוקר וזהיר, אבל גם זה במידה. אין מאמן הולנדי על הגלובוס שיודע לשחק בונקר".
למי שלא יודע נספר שרונלד קומאן, שארווין אחיו הגדול שימש כעוזרו בסאות'המפטון ואברטון האנגליות, בדק בתחילת העונה שעברה את האפשרות למנות את אחיו לעוזרו בברצלונה, מהלך שלא עבר את קברניטי הקבוצה. באופן מדהים, קומאן, שיחגוג בקרוב 60, היה לפני שנה קרוב מאי פעם לעשות תדריכים טקטיים ולהשתעשע באימון עם ליאו מסי ואנטואן גריזמן, וכעת הוא יסתפק באורי מגבו ואביאל זרגרי. בכל מקרה, קומאן יצר מהומה לאחיו רונלד, כשאמר בפברואר בראיון לעיתון 'פוסבאל': "רונלד במתח, כי לאמן את ברצלונה זה לא כמו לאמן את נבחרת הולנד כל שלושה חודשים. כל הזמן הראש שלו רק בקבוצה. בחודשים הראשונים שלו שם היו כאלה שהדליפו את ההרכב, אבל רונלד הצליח לפתור את הבעיה הזו".
רונלד מיהר לפרסם הכחשה גורפת לדברים, ואמר: "לגבי הדלפת ההרכב, זה לא נכון. הדברים שלו הפתיעו אותי, וזה לא באשמתו. אנחנו נוהגים לדבר ונראה לי שהעיתונאי לא הבין את ארווין כראוי".
× × ×
בתחילת הקריירה שלו עבד ארווין קומאן עבד בכמה מועדונים הולנדיים כמו RKC וואלוויק, פיינורד ופ.צ. אוטרכט. בשנה הראשונה שלו ב־RKC הוא סיים במקום התשיעי. בפיינורד, המקבילה ההולנדית של בית"ר, עם הקומץ, הלחץ ורף הציפיות הבלתי אפשרי, הוא סיים במקום החמישי (אף שבויקיפדיה כתוב שהוא סיים שלישי), הישג גדול נוכח העובדה שהוא הגיע לפיינורד כשהיא במצב כלכלי ומקצועי נורא, והקהל על הגדרות. אחרי שנה שנייה גרועה שבה סיים במקום השביעי הגיש קומאן את התפטרותו. הוא הגיע לנבחרת הונגריה, ושם בבית מאוד קשה במוקדמות היורו, עם פורטוגל, דנמרק ושבדיה, השיג עם ההונגרים 16 נקודות, סיים במקום הרביעי, לא העפיל ליורו ופוטר מתפקידו. קומאן ישב שנה שלמה בבית ואז הגיע הטלפון מאוטרכט.
קומאן הוחתם באוטרכט וכבר בהתחלה התעמת עם ההנהלה שלו. הוא נשאל בראיון עיתונאי על הבאתו של רודני סניידר, אחיו של ווסלי, שהוחתם במועדון על ידי הבעלים מבלי שעדכנו אותו. "לא ידעתי על ההחתמה הזו ולא אני זה שביקש את סניידר", אמר בתקשורת. קומאן זעם על המנהל הטכני, אבל השניים יישרו את ההדורים בשיחה קשה ביניהם, שבה הבהיר קומאן כי "בפעם הבאה שתנחיתו לי שחקן על הראש לא אהיה, אלך הביתה". אבל זה לא היה העימות היחיד עם ראשי אוטרכט. קומאן זעם על מתקני האימונים המיושנים של המועדון ועל כך שלצוות מאמני הנוער לא היה מתחם משלהם והם היו יושבים אצלו בחדר. "הוא לא סבל את העובדה שהוא לא יכול להכניס שחקן לחדר לשיחה בארבע עיניים כי כל מאמני הנוער התנחלו בחדרו", אומר העיתונאי ואן דויחן. רק שערו בנפשכם מה יקרה כשקומאן יראה את המתקן בבית וגן.
לקראת חודש אוקטובר, ממש בתחילת העונה, מכרה אוטרכט ארבעה שחקני מפתח. קומאן שם את המפתחות והתפטר. "הדירקטוריון היה ממש מופתע מכך שהוא עזב אחרי זמן כה קצר, אבל זה ארווין: הוא עוזב איפה שהוא לא מרגיש שלווה. הוא עוקב אחר רגשותיו", אומר ואן דויחן. "הוא לא נשאר כשדברים לא הולכים בדרכו, אבל הוא לא מישהו שמפסיק בקלות. לאחרונה הודה כי עזב את פיינורד ואת פ.צ. אוטרכט מעט מוקדם מדי".
מאוטרכט עבר קומאן לפ.צ. איינדהובן מהליגה השנייה בהולנד, היריבה העירונית של פ־ס־וו. הוא החליף בתפקיד את ארנסט פייבר, שהוביל את הקבוצה למקום השני בטבלה והתמנה למאמן פ־ס־וו. איינדהובן, היריבה העירונית מהליגה הבכירה. קומאן הוביל את איינדהובן למקום השלישי בסיום העונה ולפלייאוף ההעפלה, שם הקבוצה הודחה בהפסד כפול להלמונד ספורט.
קומאן שב לקדנציה שנייה כמאמן ואלוייק לקראת עונת 2013/2012. בעונתו הראשונה בקבוצה הצליח להשאיר אותה בליגה הבכירה ולהוביל אותה למקום ה־14. עונה אחר כך כשלה הקבוצה להישאר בליגה, וירדה לליגת המשנה בתומו של פלייאוף הירידה עם הפסד 4:2 בסיכום שני משחקים מול אקסלסיור. בסיום העונה סיים קומאן את דרכו בקבוצה לאחר כשנתיים.
העיתונאי ההולנדי טים ואן דויחן : "קומאן הוא אדם שמוכן לקבל בהבנה את המצוקות של המערכת ולהתאים את עצמו למציאות, אבל אם הוא יבין מבעל הבית שלו ומהקהל שבלי שחקנים איכותיים מספיק הוא צריך לנצח כל משחק הוא לא ישתף פעולה ויחזור להולנד"
לקראת עונת 2015/2014 התמנה קומאן לתפקיד עוזרו של אחיו רונלד, כשקיבל את תפקיד המאמן של סאות'המפטון מהפרמייר ליג. שנתיים אחר כך, כשרונלד התמנה לתפקיד מאמן אברטון הוא מינה פעם נוספת את אחיו לתפקיד של עוזר המאמן.
ב־2018 מונה קומאן לעוזרו של פיליפ קוקו בפנרבחצ'ה, ומאוחר יותר קיבל את התפקיד הראשי אחרי שקוקו פוטר. הוא פוטר אחרי 9 משחקים, שבהם השיג שלושה נצחונות, ספג שלושה הפסדים וסיים שלושה משחקים בתיקו.
בפברואר 2019 מונה קומאן לתפקידו האחרון - מאמנה של נבחרת עומאן, שהרשימה בהדרכתו במוקדמות מונדיאל 2022, טורניר שבו ספגה הפסד אחד בלבד וניצחה בכל משחקיה האחרים וסיימה שנייה בבית בסיבוב השני אחרי קטאר.
"בסך הכל הכללי", מסכם העיתונאי ואן דויחן, "גם במקומות שבהם לא הצליח דעת האנשים עליו היא חיובית. לא רק בגלל סגנון האימון שלו, אלא גם בגלל האישיות שלו. הוא איש עקרונות שרוצה לעבוד עם אנשים שהוא יכול לסמוך עליהם והם רוצים להיות שותפים שלו לדרך. הוא מצפה שכולם יהיו על הסיפון בכל מאת האחוזים וייתנו הכל. הוא אדם שקל להסתדר איתו והוא גם מאוד 'ידידותי לתקשורת'. אוהדי בית"ר צריכים לסמוך עליו ולתת לו את הסבלנות שהוא צריך ושמגיעה לו. אם תיאום הציפיות יהיה הוגן אני בטוח שאתם שם בירושלים תתאהבו בו". קומאן היה אמור לנחות בישראל בתחילת השבוע אבל לא עלה על הטיסה כי לא קיבל עדיין את החיסון השני נגד קורונה. הוא לא אהב, בלשון המעטה, את הטרטור הזה, והוא אמור לנחות בארץ ב־23 ביוני.




קברניטי העירייה עושים ספורט | צילום: יח"צ

עם רונלד. הכניס אותו לבעיה בתקשורת הקטאלונית

קומאן על הדשא. "אין מאמן הולנדי שיודע לשחק בונקר" | צילומים: גטי אימג'ס

כל גלגל
קרוב ל־4,000 רוכבים ורוכבות מרחבי הארץ השתתפו באירוע האופניים 'סובב נביעות ירושלים 2021', שנערך ביום שישי שעבר בבירה, זו השנה השביעית, בהפקת עיריית ירושלים באמצעות אגף הספורט העירוני. השנה, בפעם הראשונה, רכבו משתתפי 'סובב נביעות ירושלים' בשבילי האופניים החדשים שחנכה לאחרונה עיריית ירושלים בעיר העתיקה וברחבי העיר.
אלפי הרוכבים לקחו חלק בשלושה מקצים: 50 ק"מ, 30 ק"מ ו־10 ק"מ, שעברו דרך הנופים ההיסטוריים והמרהיבים של ירושלים וסביבתה, ובהם העיר העתיקה, הגן הלאומי עיר דוד, עמק צורים, הר הצופים, נחל צופים, פארק נחל שורק, פארק הארזים, הרי ירושלים, יער עמינדב, רכס לבן, מנהרת הגיחון (שנפתחה במיוחד לטובת משתתפי האירוע) ופארק המסילה. האירוע נערך בהתאם להנחיות משרד הבריאות.
סגן ראש העירייה ומחזיק תיק הספורט עו"ד אלישע פלג, סמנכ"לית תרבות וספורט בעיריית ירושלים אריאלה רג'ואן, מנהל אגף הספורט איציק קורנפיין, ומפקח משרד התרבות והספורט שי שטרית הצטלמו על רקע המשתתפים הרבים לפני אחד הזינוקים.