שומרים על הרי ירושלים ומעיינותיה: אירוע ייחודי והיסטורי התקיים ביום שישי האחרון ובו הכריזו הפעילים חברתיים-סביבתיים העוסקים בשמירה על הרי ירושלים על הקמת 'גן לאומי-אזרחי' בהרי ירושלים. אורכו של הגן משתרע לאורך כל גבולה המערבי של הבירה, שמהווה רצועה ירוקה של טבע פראי, נוף מורשת ושטחי בילוי המשרתים מיליוני תושבים במטרופולין ירושלים וכלל מדינת ישראל.
5 צפייה בגלריה
הפעילים הפועלים לשמירה על הרי ירושלים
הפעילים הפועלים לשמירה על הרי ירושלים
הפעילים הפועלים לשמירה על הרי ירושלים
(צילום: יובל פן)

כאמור, המאבק על הרי ירושלים הינו ארוך שנים וידע עליות ומורדות. בשעתו היפה הצליח לבטל את תכנית 'ספדי' שאיימה לכסות את כל השטח שבין ירושלים למבשרת-ציון באספלט ובטון. השטח המקיף את ירושלים ממערב הינו ייחודי וערכי ביותר- כ-70 אלף דונם, עם מאות אלפי עצים, עשרות מעיינות, מסדרון אקולוגי ארצי, מאות שבילי טיול ואופניים, בית למינים בסכנת הכחדה ושטח פתוח לבילוי ופנאי עבור מיליוני תושבים.
בשנים האחרונות תכניות בינוי נוספות קודמו ועלו בדיוק על השטחים הללו, כעת מקודמות מספר תכניות שונות במרחב, כשהראשונה והמפורסמת בהן היא רכס לבן א' שנידונה בימים אלו במועצה הארצית לתכנון ובניה. אל מול אלו המקדמים את הבניה פועלים עשרות ארגוני סביבה וחברה שמאמינים וטוענים כי מדובר לא רק באסון סביבתי, אלא גם בפגיעה אנושה באיכות החיים של תושבי האזור, המאיימת על מרקם החיים בירושלים ועל התחדשות השכונות הוותיקות.
5 צפייה בגלריה
השקת הגן הלאומי האזרחי
השקת הגן הלאומי האזרחי
השקת הגן הלאומי האזרחי
(צילום: יובל פן)
5 צפייה בגלריה
מפת הגן הלאומי האזרחי
מפת הגן הלאומי האזרחי
מפת הגן הלאומי האזרחי בהרי ירושלים
(באדיבות הפעילים)

בשנתיים האחרונות פועלת בירושלים תנועה אזרחית חדשה - "מצילים את הרי ירושלים" שהצליחה לסחוף אלפי תושבים ותושבות ולהחיות את המאבק מחדש ברחובות העיר ומסדרונות העירייה והכנסת. כחלק מהמאבק נגד הבניה וההרס, הגופים השותפים מקדמים אלטרנטיבה תכנונית לשטח, ובימים אלו המשרד להגנת הסביבה יצא במהלך לקידום הגנה רשמית בהרי ירושלים ובו שותפים כל הגורמים הרלוונטיים לאזור, ביניהם גם עיריית ירושלים, מועצה אזורית מטה יהודה, קק"ל, רט"ג, משרדי ממשלה וגופים אזרחיים.
עוד כתבות בנושא:
כאמור, לפני כחודש הציג ראש העירייה, משה ליאון בעין לבן תכנית חדשה ומצומצמת "הבשורה בלבן" ברכס לבן לפיה ייבנו רק ב-300 דונם במקום 800 דונם. המשמעות: ויתור על התכנית המקורית ושמירה על השטחים הירוקים והמעיינות. שנה קודם לכן הכריז ליאון גם בישיבת המועצה כי העירייה תפעל על מנת לקדם את עמק לבן כגן לאומי.

מהו גן לאומי אזרחי?

במקביל לתהליכים אלו, החליטו השותפים להפסיק לחכות ולהקים גן לאומי-אזרחי, גן ביוזמת התושבים, בניהול התושבים, בשביל התושבים. במהלך זה התושבים והארגונים יוצרים מציאות בשטח, לוקחים אחריות על השטח המאוים, ומבקשים לתת רוח גבית למוסדות התכנון לקדם הגנה רשמית באזור.
5 צפייה בגלריה
הכרזת הגן הלאומי האזרחי הראשון בישראל
הכרזת הגן הלאומי האזרחי הראשון בישראל
הכרזה על הגן הלאומי האזרחי הראשון בישראל
(צילום: יובל פן)

באירוע שהתקיים ביום שישי האחרון בעין לבן, השתתפו כ-200 תושבים ופעילים, ארגוני חברה וסביבה לאומיים כמו החברה להגנת הטבע, המטה לבינוי-שפוי ותנו לחיות לחיות, וכן ארגונים מקומיים כמו 'רמות למען הסביבה', 'ועד עין כרם', 'מבשרת מצילים את המחצבה', 'מצילים את יער הר נוף' ועוד.
את היוזמה מובילה קבוצת "מצילים את הרי ירושלים" שמבקשת לאחד את כלל הארגונים והפעילים לאמירה אחת ברורה- שומרים על הרי ירושלים, ירוקים ופתוחים לטובת הטבע והתושבים. באירוע הקריאו הכרזה רשמית על הגן עליה הציבור הרחב והארגונים חתמו, גזרו סרט אדום, וחגגו באירוע ציבורי גדול את השקת הגן הלאומי-אזרחי החדש שקם, ובו מתוכננות פעילויות וסיורים רבים במטרה לשמר ולהנגיש את השטח לציבור הרחב.
5 צפייה בגלריה
השקת הגן הלאומי האזרחי הראשון בישראל
השקת הגן הלאומי האזרחי הראשון בישראל
השקת הגן הלאומי האזרחי הראשון בישראל
(צילום: יובל פן)

ליוזמה שותפים גם נבחרי ציבור רבים בהם ח"כים החברים בשדולה להגנה על הרי ירושלים שהוקמה בכנסת בחודשים האחרונים על-יד ח"כ אלון טל וכוללת 22 ח"כים, וכן חברים רבים במועצת עיריית ירושלים ביניהם סגני ראש העיר, עו"ד יוסי חביליו ופלר חסון, ויו"ר תנועת 'התעוררות' עופר ברקוביץ.