"הבשורה בלבן": ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, הציג היום (ג') את "הבשורה בלבן" - תוכנית חלופית שמטרתה לשמור על המעיינות ועל עמק לבן, וכן על כל אזורי החילחול, המזינים את המעיינות. התכנית מונעת כריתת 10,000 עצים ומקדמת הכרזה על גן לאומי על 500 דונם מתוך התוכנית הקודמת, שישמשו גם כמחסום לדורות, וימנעו אפשרות לקדם רכס לבן א', ב' ו- ג'.
3 צפייה בגלריה
משה ליאון מציג את הבשורה בלבן
משה ליאון מציג את הבשורה בלבן
משה ליאון מציג את הבשורה בלבן
(צילום: ארנון בוסאני)

"הוצאת 500 הדונמים (65% משטח התוכנית המקורית) מתוך השטח הבנוי תשמור על 99% מאזורי החילחול של המעיינות, יצילו כעשרת אלפים עצים מפני כריתה וישמשו מחסום מפני תוכניות להקמת רכס לבן ב', ג', ו- ד'. מחסום נוסף והגנה של ממש היא מניעת כניסה של קו רכבת קלה לתוך השכונה דבר שיקשה על כל תוכנית עתידית", נמסר מהעירייה.
"הבשורה בלבן אינה מוותרת על הצורך ביצירת פתרונות דיור, ואולם, על ידי תכנון מתקדם, ציפוף ועירוב שימושים אינטנסיבי כמו גם "ויתור" על קו רכבת קלה פנימי, מתאפשרת בניית 6,000 יחידות דיור – 1,000 יותר מאשר בתוכנית המקורית, כ – 2,000 יחידות דיור ייועדו לשכירות ארוכת טווח מפוקחת".
ליאון: "הבשורה בלבן אינה תוכנית נקודתית שבאה לפתור קושי מסוים או לענות על צורך ממוקד. מדובר על בשורה רחבה הרבה יותר! זו בשורה בעלת בעל ערך היסטורי, אשר מעמידה את הסביבה ואת ההגנה עליה לדורות, כבעלת ערך משל עצמה - ערך העומד בגאון, ואינו נסוג מפני צרכי הפיתוח. הבשורה בלבן קובעת: הטבע, הסביבה וההגנה עליהם אינם נסוגים מפני הפיתוח! לא היה עד היום כדבר הזה בישראל. ואני מקווה שזהו אות וסימן לבאות, לא רק בירושלים, אלא במדינת ישראל כולה!
3 צפייה בגלריה
התכנית החלופית המוצעת ברכס לבן
התכנית החלופית המוצעת ברכס לבן
התכנית החלופית המוצעת ברכס לבן
(איור: באדיבות העירייה)
3 צפייה בגלריה
משה ליאון ומוטי קפלן
משה ליאון ומוטי קפלן
משה ליאון ומוטי קפלן
(צילום: ארנון בוסאני)

ליאון הדגיש: "לא נאפשר קידום תוכניות בניה במורדות הדסה ולא נאפשר פגיעה בשטחים פתוחים נוספים עד אשר ימוצו כל האפשרויות במסגרת השטחים התפוסים והמופרים, בדרך של התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה גבוהה לאורך ציר הרכבת הקלה. מועד ההכרזה אינו מקרי. תוכנית רכס לבן קודמה במשך שנים ארוכות ועמדה בימים אלה בפני מתן תוקף לאחר שצלחה את כל ההתנגדויות והליכים משפטיים רבים. זו פעם ראשונה בישראל שתוכנית בהיקף כזה ובמצב כה מתקדם אינה מקבלת תוקף!"
ראש צוות התכנון מוטי קפלן: "נער הייתי וגם זקנתי ולא זכיתי לראות ניצחון כה גדול של הטבע והסביבה. אני גאה היום יותר מתמיד בהיותי איש ירושלים. הבשורה בלבן היא המורשת שאני משאיר לילדיי".
החברה להגנת הטבע: "אנו מברכים את משה ליאון, על נכונותו לוותר על תכניות הבנייה המקוריות, ברכס לבן, על כוונתו לקדם תכנית חדשה, קטנה ומצומצמת יותר בהיקפה ועל הצהרתו כי מעבר לקו הגבול של התכנון המוצע החדש, השטח יהיה מוגן ולא תהיינה תכניות בנייה נוספות, ברכס לבן.
"המשמעות היא, שהתכנית החדשה, הקטנה והמצומצמת יותר, שראש העירייה הצהיר שתקודם מעתה, תבטיח, בעצם, אלפי דונמים של שטחים פתוחים. אין ספק, כי מדובר בהצלחה גדולה ובהישג סביבתי מרשים, שהגיעו בזכות מאבק מקצועי וציבורי, של שנים רבות. החברה להגנת הטבע, מלווה את תהליכי התכנון המחוזיים והארציים, באופף קבוע ומעמיק, וכאשר תוגש תכנית חדשה למוסדות התכנון, החברה להגנת הטבע תבחן אותה ואת השלכותיה ותגבש את עמדתה המקצועית, ביחס אליה.
"החברה להגנת הטבע, ביחד עם הציבור האכפתי והנחוש, השותף למאבק, תמשיך ותפעל בכלים העומדים לרשותה, כדי להבטיח שמירה על מקסימום השטחים הפתוחים שבהרי ירושלים וקידום ההגנה עליהם, לטובת הציבור ולמען חיות הבר וערכי הטבע שבהם".
יו"ר יו"ר קרן ירושלים ירוקה, נעמי צור: "קרן ירושלים ירוקה מברכת על יזמת ראש העיר להציל את רוב נכסי הטבע, העצים , המעיינות ובעלי החיים ברכס לבן. אנו נפנה לראש העיר לבקש הצגה מעמיקה ומפורטת של התוכנית בפני הארגונים והגופים השותפים בקידום מרחב ביוספרי בהרי ירושלים, ובפני 75 הארגונים החברים בשדולת ירושלים בת-קיימא. ארגוני השדולה, יחד עם "מצילים את הרי ירושלים", התנגדו לתוכנית המקורית להקים 5,250 יחידות דיור על שטחים טבעיים וערכיים, שבעצמם תורמים רבות לאיכות החיים ולבריאותם של תושבי העיר".
ח"כ פרופ' אלון טל, יו"ר השדולה להגנה על הרי ירושלים: "אנחנו מעריכים את הקשב לדרישת הציבור לשמור על הטבע הירושלמי ואת הניסיון לצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים. הגנה על הטבע היא הבסיס לאיכות חיים ועירוניות טובה. השדולה תיפגש עם ראש העיר בהקדם ותלמד את פרטי את התוכנית. זו גם העת לקדם ביחד ובשיתוף התושבים, תוכנית רחבה ומקיפה שתשמור על האזור הייחודי והעשיר של הרי ירושלים הנמצאים תחת איום מתמיד של תוכניות בנייה רבות, ותקבע אחת ולתמיד על מה נשמור עבור הדורות הבאים".
מארגון "מצילים את הרי ירושלים": "דברי ראש העירייה מוכיחים קשב לנושא שמירת שטחים פתוחים בירושלים, אך לצערנו צמצום תכנית אחת מיני רבות המקודמות היום על חשבון הריאות הירוקות של תושבי מרכז הארץ, אינה מספקת בלשון המעטה. אנו חוששים שתכנית הבניה המחודשת עליה הצהיר היום ליאון לא תצליח לשמור על יתר השטחים הפתוחים, כפי שהוא טוען.
"באשר לתכניות נוספות ברכס לבן, הגן הלאומי שאותו ציין ראש העיר כולל רק את השטחים שאינם מאוימים בתוספת 300 דונם בלבד. מלבד אמירה רפה על כך שבהיעדר מסילות לרכבת הקלה "יהיה קשה מאד לבנות את רכס לבן ב' ג' ו-ד'", לא הייתה התחייבות למניעה טוטלית של תכניות הרסניות אלה. אין זה תואם את חזון הגן הלאומי הרחב בהרי ירושלים שכבר היום מקודם ע"י המשרד להגנת הסביבה. עד אשר יוכרז מעמד חוקי השומר על השטחים המאויימים ברכס לבן, סובב הדסה, המחצבה בהר חרת, ומניעת כביש הטבעת המערבי – כל הנאמר ברמת הצהרות בלבד. "מצילים את הרי ירושלים" תמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה לקידום הגנה לאומית על הרי ירושלים".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים
פורסם לראשונה: 15:07, 08.03.22