בית משפט השלום בירושלים קבע כי מפגין שנעצר במהלך מחאה נגד מצעד הגאווה יקבל פיצוי בסך 9,150 אלף שקל.
1 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
(צילום ארכיון: יואב דודקביץ')
ביוני 2019 צעדו בבירה 15 אלף למען זכויות הקהילה הגאה, כשמולם הפגינו עשרות פעילי להב"ה. המשטרה עיכבה לחקירה 49 איש וחלקם אף נעצרו ונאזקו. אלא שכעת מתברר שלפחות בחלק מהמקרים, המעצר לא היה מוצדק.

"גרוסמן, זה מיותר"

בתביעה שהוגשה לבית המשפט טען יצחק גרוסמן כי במהלך הצעדה קצין משטרה טען שהוא מפר את הסדר הציבורי ואמר לו "גרוסמן, זה מיותר... אני אעצור אותך". לטענת התובע הוא נאזק בפומבי, הובל לחקירה במטה היחידה המרכזית של המחוז. במשך שש שעות לא הוסרו האזיקים מעל ידיו ורק בתום מצעד הגאווה, הסתיימה החקירה והוא שוחרר.
במהלך המשפט הקצין שביצע את המעצר נאלץ לנמק את מעשיו והסביר כי "קיבל הנחיות מהמפקדים שיושבים בחפ"ק לעצור אנשים מחשש שיפרו את הסדר הציבורי".
כאשר נשאל מה היה החשד הסביר לביצוע המעצר השיב "לאפשר לו (למצעד הגאווה, ל"ת) להמשיך".
הקצין ציין שמאות מפגינים אחרים שהגיעו למחות נגד המצעד, לא עוכבו. "כנגד התובע ספציפית היה חשש להפרת הסדר הציבורי. החשש בא ממקום שהפיקוד יודע, אני לא יודע להגיד".
בפסק הדין נקבע "לא הוצג צידוק לאיזוק התובע בדרך לתחנת המשטרה ובפרט לא בשהייתו בה. אין טענה לגבי התפרעות פיסית כלשהי של התובע או נסיון להתפרע - מעת עיכובו או לאחר מכן. מדובר בהתנהלות תמוהה ולא חוקית של הנתבעת בכל הנוגע להצרת צעדיו של התובע, תוך שלא ברור במה חטא ולמצער מה היה החשש שיהיה חטאו.
"לא למותר לציין כי לא זו בלבד שהתובע הגיע למקום התכנסות שנקבע על ידי משטרת ישראל אלא שגם בשום שלב לא היה חשד שהוא נושא עימו פריט כלשהו שיש בו כדי לפגוע בשלום הציבור או בשלומו של מן דהוא - שהרי משטרת ישראל לא הזכירה בשלב כלשהו ביצוע חיפוש בכליו של התובע ו/או על גופו".
השופט לא חסך ביקורת ממחוז ירושלים וציין כי כי המשטרה פועל "בחזרתיות" נגד התובע. "מידי שנה הוא מגיע לממש את זכותו הדמוקרטית למחות נגד מצעד הגאווה, ומידי שנה הוא מיורט על ידי משטרת ישראל וחירותו ניטלת ממנו – בדיוק לשעות קיום המצעד. אישומים פלילים – לא הוגשו. חקירות מעמיקות - לא היו. הדברים מדברים בעד עצמם".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים