היעדר פעילויות חיצוניות, סייעות שהתפטרו, צוות שמוחלף, ציוד בסיסי שלא נמצא בגן והורים מתוסכלים שלא מוצאים פתרון למרות פניות חוזרות ונשנות אל העירייה והנהלת 'קיטו מרום' – כך נראה השבוע הראשון בקייטנות 'קיטו מרום' בירושלים.
3 צפייה בגלריה
הילדים בקייטנה
הילדים בקייטנה
הילדים בקייטנה
(צילום: פרטי)
אל mynet ירושלים הגיעו פניות רבות של הורים מרחבי העיר שטוענים כי בקייטנות הקיץ המופעלות בירושלים מתגלות שורות של תקלות. הורים רבים החליטו שלא לשלוח את ילדיהם לשבוע הקייטנה האחרון (מתוך שבועיים) בשל חוסר יכולת להתמודד עם הכשלים, לטענתם.

"יש כאן שורה של תקלות"

"ההתנהלות של חברת 'קיטו מרום' זו בדיוק ההגדרה לקייטנה", אמרה תילי מור (45) שבתה לומדת בגן אורן בבית הספר הניסויי. "מעבר לכך שהבטיחו שיהיו לדוגמא חוגים או פעילויות לילדים ואין, גם הדברים הבסיסיים ביותר חסרים, כלומר הילדים הגיעו ביום הראשון לגן ריק בלי צעצועים, בלי אפילו טושים. המפעילות של הקייטנה היו שם והן היו אמורות להחזיק את הילדים כל היום עד השעה 16:00 בלי שום עזרים אחרים. כששאלנו למה, לא קיבלנו תשובה. ביום השני, אחרי שגילינו את גודל הפיאסקו הזה, כל ההורים פנו אליהם כדי לקבל תשובה והם שלחו נציג שהביא איתו מעט ציוד והבטיח שמעכשיו הכל ישתנה, אבל כמובן שכל השבוע הכל התנהל כמו ביום הראשון".
3 צפייה בגלריה
הילדים בקייטנה
הילדים בקייטנה
הילדים בקייטנה
(צילום: פרטי)
בנוסף, ביום הראשון לקייטנה לא הגיעה ארוחת צהריים. הילדים נאלצו להסתפק בסנדוויצ'ים עם ממרח ולחם פרוס שהגננת נשלחה לקנות במכולת הקרובה. הילדים סיימו את הקייטנה בשעה 16:00 באותו היום. אל ההורים נשלח מכתב התנצלות מטעם הנהלת רשת הקייטנות.
"בכל פעם שניסינו לדבר עם נציגים מ'קיטו מרום', אם כבר ענו לנו, זרקו אותנו מאחד לשני והאשימו את רכזת הקייטנה בכל. באיזה שלב הרכזת אמרה שבכלל לא נותנים לה כלים לעבוד ובסוף גם עזבה את הקייטנה בשבוע שעבר. גם כל הצוות של בית הספר שעבד בקייטנה עזב, השבוע הגיע צוות אחר שהילדים לא מכירים. אנחנו כבר לא המתנו לראות מה יהיה השבוע. כל מי שהיה יכול הוציא את הילדים מהקייטנה", העידה אחת האמהות.
אמא אחרת מעידה על עצמה שבכל השבוע הראשון לקייטנה היא מנהלת שיחות עם העירייה והנהלת הרשת לסירוגין בתקווה למצוא פתרון הולם. "יש כאן שורה של תקלות, בראש העניין הוא התחושה היא שפשוט מצפצפים עלינו", אמרה בתסכול.
3 צפייה בגלריה
השירותים באחד מגני הילדים של הקייטנות
השירותים באחד מגני הילדים של הקייטנות
לכלוך בשירותים של אחד מגני הקייטנות
(צילום: פרטי)
"בשבוע הראשון הורים היו צריכים להישאר ולחפות על כוח האדם החסר כדי שילדים לא ייפגעו", סיפרה תמר זקן (35) שבנה היה רשום לקייטנה בגן איילים ברמת בית הכרם, "כשהייתי בגן ושמרתי על הילדים שעתיים, הילדים גילו גדר נמוכה שאפשר לקפוץ מעליה והשתעשעו בקפיצה ממנה החוצה ממתחם הגן הסגור. כשמיצו זאת, המשיכו הלאה כדי לנסות לצאת מהשער הראשי. היתה באותו הזמן רק סייעת אחת צעירה שטיפלה בדברים שהיו בתוך הגן. אני זו ששמרתי על הילדים שלא יברחו החוצה. הבלגן לא נגמר שם, ביום הראשון לקייטנה שתי ילדות מצאו מספריים וגזרו לעצמן את השיער. בקבוצות הורים מדווחים על ילדים שנפצעים ועוד מקרים חריגים מאוד. שנה שלמה שדברים כאלה לא קרו, ובשבוע אחד ריבוי מקרי חבלה לא הגיוני. יש סיפורים של חבלות ילדים שלא דווחו להורים. אני מכירה גננת שבשל מקרה כזה גם עזבה את הקייטנה ולא המשיכה. התחושה היא שמזל שדברים חמורים יותר לא קורים".
זקן אף יודעת להצביע על הסיבה בגללה המפעילות של הקייטנה לא מצליחות לשלוט במה שקורה בה: "בכל מתחם של קייטנה יש בממוצע ילדים משלוש מסגרות שונות כך שהם לא מכירים אחד את השני. יש פערים של גילאים בין הילדים, לפעמים גם של ארבע שנים. יש גם צוות חדש ולא כל כך מנוסה. זה יוצר השתוללות אצל הילדים שמזהים את נקודות התורפה.
(כך נראה אחד מגני הילדים של רשת 'קיטו מרום'. צילום: פרטי)
"לצערי, אנחנו יודעים איך אנחנו שולחים את הילדים לגן, אבל לא יודעים איך נקבל אותם, איזו הפתעה מחכה לנו. על פניו ב'קיטו מרום' נותנים את המענה, אבל בשיטה של 'כיבוי שריפות', לא כתנאים מתאימים לכתחילה. לקייטנה הזאת שום דבר כבר לא יעזור, את הבן שלי הוצאתי מהקייטנה והשבוע הוא לא הולך אליה יותר. אבל המטרה שלי היא שהדברים ישתנה בפעם הבאה – שמקרים כאלה לא יישנו. מבחינתי העירייה אחראית על המחדלים הללו באותה מידה. מה שחשוב לי הוא שיבינו ש'שיטת המצליח' הזאת לא תעבוד יותר, בטח שלא על הגב של הילדים. אני רוצה שייקחו אחריות ויגידו בריש גלי שהדברים ישתנו".
"זה גובל בפשע", אמרה מיטל דרעי (39) שבנה לומד בקייטנה של גן סווטה בגילה, "אין תוכן לקייטנה, אין לסייעות מה לעשות עם הילדים כל היום. יצירה אחת, שתיים. פה נגמר הסיפור. זה בייביסיטר ברמה הכי ירודה שיש. ביום הראשון גילינו שאיחדו כמה כיתות יחד ושיש לנו בקייטנה 33 ילדים מדובר בגן קטן, לא נכנסים בו במהלך השנה יותר מ-27 ילדים בלחץ. בנוסף, גילינו ששתי נערות בנות 19 לכל היותר אמורות להפעיל את הילדים. הרמנו קול צעקה, איך ייתכן ש-33 ילדים יטופלו על ידי שתי נערות צעירות בנות 19, לא מנוסות, לא עוסקות בתחום, זה לא הגיוני, זה גובל בפשע.
"ביום השני הן איחרו ומצאנו את עצמנו, 33 הורים מחוץ לגן עד השעה 8 וחצי בבוקר כשאין מי שיפתח לנו את הגן. ביום שלישי – כבר גילינו צוות חדש לגמרי. 3 בנות חדשות לגמרי. ארבעה גנים מכווצים יחד לקייטנה אחת, הילדים לא מכירים זה את זה, לא מכירים את הגננות, יומיים התרגלו לגננות מסוימות וביום למחרת נכנסות שלוש בנות חדשות. יש אמא שפנתה אליי שהבן שלה הוא מהחינוך המיוחד ואמרה לי שהשינויים הללו הם מטורפים בשבילו. בתוך כל הכאוס הזה אחת מהן אומרת שזו טעות ובכלל לא הגן שלה ושהיא צריכה ללכת לגן אחר. כששאלנו אותן בנות כמה הן ואמרו לנו שהן בנות 18. איך זה יכול להיות? על שלושה ילדים שלי אני בקושי נותנת לילדה בת 18 לשמור במהלך יום שלם. אני החלטתי השבוע לא לשלוח את הילד שלי לקייטנה יותר".
"שילמנו ממיטב כספנו 750 שקלים לילד ולצערנו לא עושים אותם כלום ושום דבר", אמרה לירון מורנו (40) שרשמה שאת בנה ובתה לקייטנת 'קיטו מרום' בהר חומה, "אפילו בייביסיטר הייתה מעסיקה אותם יותר. אין שום פעילות, שום תכנים, שום תוכנית חינוכית. הביאו ילדות בנות 17-18. יש הורים שנרשמו ואחרי הימים הראשונים כשראו את ההתנהלות של הצוות, ביטלו את ההרשמה. אתמול הורים באו והזדעזעו ממה שקרה בגן – ילדים משתוללים, אין להם תעסוקה, רבים. זה גיל שהוא גם ככה בעייתי. אם לא מעסיקים אותם הם משתגעים. ההתנהלות כושלת, יש לי ניסיון של כמה שנים בקייטנות, כך שאני יודעת איך זה אמור להתנהל. יש בלאגן בתוך הגן. אם הייתה לי ברירה והייתי יכולה לשבת איתם בבית, הייתי עושה את זה בזה הרגע. לצערי אין לי יותר מדי ברירה. אני שמה את הילדים שלי כל בוקר בקייטנה בלב כבד. אכזבה אחת גדולה מהעירייה".

"ייתכנו תקלות נקודתיות במספר גנים בודדים"

מחברת 'קיטו מרום' נמסר: "החברה מנהלת באמצעות עשרות אנשי ונשות מטה שעובדים לילות כימים עבור תקינות הקייטנה. בפתיחתו של פרויקט כה מורכב הכולל הפעלה של למעלה מ-2,200 ילדי גנים, ייתכנו תקלות נקודתיות במספר גנים בודדים. החברה מקבלת פניות מהורים במגוון ערוצי תקשורת, נותנת עבורן מענה מיידי ושולחת בפרקי זמן קצרים אנשי חינוך ומנהלה על מנת שידריכו את הצוותים בגנים ויתנו מענה לפערים הנקודתיים.
"קייטנות ירושלים פועלות על פי תוכנית חינוכית מסודרת הכוללת פעילויות עשירות לכל שעות היום, וכל הגנים קיבלו ציוד בהתאם לתוכנית החינוכית. החברה קיימה שתי השתלמויות טרום הקייטנה בנוגע לתוכנית החינוכית, וכן מעבירה השתלמות יומית על התוכנית והדרכות שוטפות לצוותים החינוכיים. חברת קיטו מרום מעסיקה כוח אדם בשכר גבוה משמעותית ממה שדורש המכרז, וכן מעסיקה על חשבונה רכזות אשכול וסייעות נוספות שאינן מתוקצבות ע"י המכרז. צוות כ"א מנוסה של החברה נותן מענה בפרק זמן אפסי להחלפות עובדים.
"ביום הראשון של הקייטנה הייתה תקלה נקודתית מול חברת הקייטרינג איתה אנחנו עובדים שנים רבות, ומהיום השני ואילך כל הגנים קיבלו ארוחת צהריים חמה ובריאה כשורה. תגובתנו הרשמית נשלחה באותו יום להורי הגנים שלא קיבלו ארוחת צהריים, וכללת מכתב התנצלות ממנכ"ל חברת הקייטרינג. החברה מצרה על הבעיות שעלו ותמשיך לעשות את מירב המאמצים כדי לפתור את הפערים המועטים שנותרו פתוחים, ולתת את השירות המקצועי ביותר, כפי שהיא עושה תמיד".
תגובת העירייה: "קייטנות הקיץ, מתקיימות בעיר ירושלים זו השנה החמישית, בהצלחה רבה, תוך הקפדה על בחירת מפעיל ראוי לקיום המסגרת לטובת ההורים. הפעילות מתקיימת בצורה תקינה וסדירה, למעט מספר מוקדים בודדים בהם התעוררו בעיות נקודתיות אשר טופלו באופן מיידי ע"י צוות מטה הקייטנות בעיריית ירושלים. העירייה מפקחת על פעילות הקייטנה ומבצעת ביקורות בשטח לרבות ביקורי פתע".