מפרקת את עצמה לדעת? כשלוש שנים לאחר שהפכה לסיעה הגדולה במועצה - 'התעוררות' חווה את המשבר הגדול בתולדותיה: מרד, הדחה, מריבות פומביות וסכינאות פנימית. לצד הכישלון בבחירות לראשות העירייה רשמה 'התעוררות' הישג מדהים כשהכניסה למועצת העירייה שבעה מנדטים. אלא שהסיעה הפלורליסטית חווה בימים אלה את המשבר הגדול בתולדותיה.
6 צפייה בגלריה
ברקוביץ'
ברקוביץ'
ברקוביץ'
( צילום: יואב דודקביץ')

ההצהרה והזעם

(שבר אצל נאמני ברקוביץ', שפוזל לכנסת)
ניצני המשבר בסיעה הפלורליסטית החלו כשיו"ר 'התעוררות' עופר ברקוביץ' הודיע במפתיע בתחילת מערכת הבחירות האחרונה לכנסת על התמודדותו ברשימת 'תקווה חדשה' של גדעון סער. לצד היערכות פנימית לבחירות לראשות התנועה המקומית החל להתפרץ לעברו של ברקוביץ' זעם גדול של רבים מתומכיו, אלה שעבדו בשבילו לילות כימים והביאו אותו עד למרחק של 3,000 קולות בלבד מראשות עיריית ירושלים.
6 צפייה בגלריה
סער (מימין) וברקוביץ. "אנחנו לא מתרגשים" |
סער (מימין) וברקוביץ. "אנחנו לא מתרגשים" |
סער (מימין) וברקוביץ. "אנחנו לא מתרגשים" |
(צילום: עמית שאבי)
השבוע אנו חושפים כי בכירי 'התעוררות' שהבינו (וגם קיוו?) כי ברקוביץ' ייבחר לכנסת החלו מייד לאחר הודעתו להיערך לבחירת יושב ראש חדש לסיעה הפלורליסטית. המועמדים: עינב בר־כהן ואלעד מלכה. השניים החלו לגייס תמיכה פנימית, אלא שפרשה הזו, שהחלה עם הרבה אמוציות, נגמרה ברגע שהסתמן ההפסד של 'תקווה חדשה', מה שהשאיר את ברקוביץ' מחוץ לכנסת.
לדברי בכירים בסיעה, ברקוביץ' סוחב עימו תחושת החמצה קשה לאחר התבוסה בבחירות, אז הצליחה התנועה להביא לקלפיות יותר ממאה אלף מצביעים. מאז הוא לא הצליח ממש לתרגם זאת להישגים בתוך העירייה, מה שהביא אותו לפלרטט בשנתיים האחרונות עם הפוליטיקה הארצית. לדברי אותם בכירים, התבוסה של 'תקווה חדשה' יצרה שורה של מאוכזבים, מה שהוביל למשבר פנימי.
יצוין כי גורם ב'התעוררות' טען השבוע בנחרצות כי ריצתו של ברקוביץ' לכנסת אושרה בישיבת פורום ההנהגה של הסיעה. "זה היה מתוך רצון להביא הישגים לירושלים מתוך הממשלה, וכבר עכשיו, למרות שעופר נשאר בחוץ, 'התעוררות' משפיעה מבפנים ומביאה הישגים", אמר.

הסכסוך והגועל

(אבישי כהן חושף עוד מהכביסה המלוכלכלת)
לאחר הודעתה של חברת המועצה ימית יואלי־אלה כי אינה מתכוונת להתפטר במסגרת הסכמי הרוטציה הפנימיים (אף שחתמה בכתב ידה על הסכם המחייב אותה לעשות זאת) לא הסתיימו הצרות של התנועה. התברר כי יש מורד חדש - אבישי כהן, חבר המועצה החדש שנכנס לפני כשלושה חודשים במסגרת הסכמי הרוטציה.
6 צפייה בגלריה
יואלי (באמצע) בישיבת מועצה
יואלי (באמצע) בישיבת מועצה
יואלי (באמצע) בישיבת מועצה
(צילום: יואב דודקביץ')
לפני פחות מחודש העלה כהן פוסט ארוך וחריף כנגד 'התעוררות', שבו הוא טוען שהפך להיות מצורע בתוך התנועה שלו. כהן מתאר בפוסט את מה שהתרחש לדבריו באסיפה של המפלגה בתחילת יולי. "הגעתי לאסיפה מוקדם כהרגלי. לאט לאט היושבים מימיני ומשמאלי קמו ועזבו את המקום והשאירו אותי לבד, משל הייתי מצורע. על מה ולמה?! לא אדע".
6 צפייה בגלריה
חבר המועצה אבישי כהן
חבר המועצה אבישי כהן
חבר המועצה אבישי כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בסיעה, כך נראה, היו שחשבו כי כהן הוא 'החוליה החלשה' - נציג שיכול לחבור למשה ליאון, דבר שלא קרה. "הגעתי ל'התעוררות' כנציג החרדים הממלכתיים", סיכם כהן, "בשביל לקדם עבור בני הקהילה את צורכיהם. אולם מצאתי כי נושא זה אינו מקבל תשומת לב ראויה מלבד הבטחות ריקות מתוכן. התעוררתי, פעלתי, ראיתי ונגעלתי!"

האכזבה וההשמצה

(שיא חדש של השמצות בווטסאפ)
חברי מועצה ב'התעוררות' ופעילים בכירים בפורום ההנהגה שלה מצביעים על כהן כמקור מרכזי לבעיות שהתעוררו בחודשיים האחרונים. "חלמנו על שילוב של נציג חרדי שיהווה גשר, וקיבלנו עסקן שמהרגע שנכנס לא מפסיק לחפש על מה לריב", תיאר השבוע אחד מחברי הסיעה. לדברי חבר מועצה נוסף ב'התעוררות', "היה זעם גדול על עופר שהלך לפוליטיקה הארצית. אבישי כהן בהתנהגותו עשה לעופר ברקוביץ' חסד גדול כשאיחד את כולם לנוכח מה שהוא מחולל".
הצצה קטנה לקבוצת 'פעילי התעוררות 2021', שבה חברים ראשי הסיעה והפעילים המרכזיים, מגלה שבחודש האחרון איש אינו מסתיר את הסערה הפנימית. כך למשל לפני כשבועיים כתב חבר המועצה היוצא ואחד מראשי הסיעה, אלעד מלכא, כי הוא קורא לכהן להפסיק להתמהמה ולחבור לקואליציית ליאון אם יש לו אכן כוונה לעשות זאת בעתיד.
"אבישי, מרגע הכניסה שלך למועצת העיר כל מה שעשית זה לסכסך ולפלג במטרה להרגיש חשוב ולקבל איזה ליטוף לאגו מהקואליציה. זה מעשה לא מוסרי אבל גם די מטופש פוליטית", כתב מלכא לחבר המועצה החרדי של 'התעוררות'. הגידופים נגד כהן המשיכו להתחזק: "על הדרך שיקרת וטינפת על כל מי שיקר לך וחשוב לך", הטיח בו מלכא בקבוצה הפנימית.
הדברים נכתבו על רקע טענתו של כהן כי בישיבה פנימית של פורום ההנהגה התנועתי טען מלכא כי כהן עשוי לחבור למשה ליאון. "בהחלט אמרתי שאתה החוליה החלשה שניתן לפרק מ'התעוררות' ולהכניס לקואליציה. הדברים נאמרו בישיבה פנימית, הודלפו לך ונעלבת ממני. ישבתי והסברתי למה אני חושב את זה אך לא התכוונתי שתוכיח שאני צודק", המשיך מלכא במתקפה, והוסיף: "לא השתתפתי בדיונים סביב הדרמה שאתה מייצר פה כבר חודשיים, בעיקר כי אין מה להרוויח מזה. דיון עם שקרן לא מוליך לשום מקום".
6 צפייה בגלריה
חבר המועצה אלעד מלכא
חבר המועצה אלעד מלכא
חבר המועצה אלעד מלכא
(צילום: יואב דודקביץ')
עוד כתב מלכא לכהן בקבוצה הפנימית: "במקום לחולל פה דרמות כדי ליצור לעצמך קייס מפוברק לכניסה לקואליציה של ליאון, פשוט תעשה את זה כבר. הדרמות בעיקר פוגעות בפעילים שלנו, אנשים עם יותר מדי לב ופחות מדי ציניות בשביל המהלכים שלך, או כמו שאומרים בעגה הפוליטית - #לך".
כהן מסר בתגובה: "מעולם לא הובלתי מהלך להדחת ברקוביץ', ואני סבור גם היום שהוא האדם המתאים ביותר להנהיג את התנועה. יש לי ביקורת רבה ואמרתי לו אותה ישירות. עופר תמיד היה פתוח לשמוע. אני מצפה מאלה שיש להם ביקורת עלי לבוא ולומר לי את זה ישירות, כמו שנהגתי אני תמיד, במקום לפנות לתקשורת".
6 צפייה בגלריה
שרה מירב כהן (מימין) וברקוביץ' בימיה הראשונים של 'התעוררות'
שרה מירב כהן (מימין) וברקוביץ' בימיה הראשונים של 'התעוררות'
שרה מירב כהן (מימין) וברקוביץ' בימיה הראשונים של 'התעוררות'
(צילום: שלומי כהן)

הפיצול וההכחשה

(בדרך למורד שלישי בתנועה?)
בישיבת המועצה האחרונה התרחשה דרמה לא קטנה כשפיצול סיעת 'התעוררות' היה קרוב מתמיד. במסדרון של לשכות חברי 'התעוררות' התרוצצו הלוך ושוב חברי סיעה, מקורבים ופעילים מרכזיים. הסיבה: סכנה לקרע גדול. גורמים בתוך 'התעוררות' טענו השבוע כי כהן ניסה לצרף אליו ואל חברת המועצה המורדת יואלי־אלה חבר סיעה שלישי, שיחד יחברו לקואליציית ליאון תמורת סגנות בשכר. אותם גורמים טוענים כי המהלך טורפד ברגע האחרון כשלא נמצאה הצלע השלישית לזוג 'המורדים'.
אלא שכהן מצידו מכחיש בתוקף: "לא הצעתי לחברים להתפצל מתוך 'התעוררות', וזאת למרות הפגיעות הרבות בי ובחבריי מצד עסקנים חסרי פנים ומוגי לב. חבריי ואני נמשיך להיות חברי הסיעה ולשרת את הבוחרים שלנו בגאווה ובראש מורם. מי שזה לא מתאים לו מוזמן לפרוש מהתנועה".
והוא ממשיך: "לאחר שלוש שנים ויותר ב'התעוררות', אני נדהם לגלות טענה ולפיה 'בכירים' בתנועה בוחרים להסתתר מאחורי מסך של אנונימיות ומפזרים שקרים כמו אחרוני התגרנים. אוי לו לאותו 'בכיר' שאין בו העוז לומר דברים בשם עצמם. מכיוון שאיני יכול לפקפק בכך שהיו מי שאמרו לכם את הדברים, לא נותר לי אלא להיעצב בעבורם ולהתנצל בפני בוחרי 'התעוררות' על 'מנהיגים' דלוחים ופחדנים אלה".

המשבר והשחיקה

(כהן ממשיך להתעצבן על ברקוביץ')
המשבר האישי בין כהן לברקוביץ' וראשי 'התעוררות' פרץ מייד לאחר השבעתו לחבר מועצה לפני כחודשיים. אז ביקש ברקוביץ' מחברי המועצה להצביע על העברת החברות בדירקטוריון החברה העירונית 'מוריה' מאלעד מלכא, שהתפטר לטובת כהן, למספר שתיים בסיעה, עינב בר־כהן. אלא שלטענת כהן, החברות בדירקטוריון היוקרתי היתה אמורה לעבור אליו אוטומטית ולא לכהן.
לדברי כהן, "עיון קל בסדר היום של המועצה מגלה אמת שונה. שמי הוצע כמועמד לדירקטוריון של 'מוריה' ובתוך הישיבה התבקשה החלפה. עניין הדירקטוריון, יותר מאשר היה דרישה לשינוי המצב, היה גם מבחן שבו כשל עופר ויחד עימו כשלה גם עינב, שלא הגיעה לישיבות הדירקטוריון כשם שהיא לא מגיעה גם לישיבות סיעה ופעילים. בעבור ההנהגה הבכירה של 'התעוררות' הערכים הפכו למינויים ולתארים וההבטחות לבוחרים נשחקו", הוא תוקף.
בינתיים מעריכים בסיעה כי כהן צפוי בכל זאת לחבור לקואליציה העירונית. לדברי גורמים בסיעה, "כבר לפני כשנה בחתונתו של כהן, כשהגיע משה ליאון ופיזז לאורך כל הערב היה ברור מה מחכה לנו". על כך משיב כהן: "אין לי מושג על איזו קרבה לראש העירייה מדברים אותם אלמונים. הפוסלים - במומם פוסלים. הם אלה שהיו על סף כניסה לקואליציה. אילו היו יחסי קרבה בין ליאון לביני הייתי גאה בכך ולא מסתיר זאת".

התגובות וההאשמות

(הטענות נגד ליאון וההכחשה הגורפת)
ב'התעוררות' בטוחים כי מי שמתפעל מאחורי הקלעים את חברי המועצה המורדים, יואלי־אלה וכהן, הם ראש העירייה משה ליאון וגורמים בסביבתו. בינתיים הסיעה הפלורליסטית מתמודדת עם משבר לא פשוט, שעלול לעמוד לה לרועץ בבוא יום הבוחר, בתקווה שעד אז יירגעו הרוחות, אבל מדובר בטלטלה קשה למדי - כזו שיכולה בתסריט מסוים להביא עד לטביעתה של הספינה הליברלית.

'התעוררות': "לא מתרגשים"

מסיעת 'התעוררות' נמסר: "התעוררות חזקה היא האלטרנטיבה היחידה לירושלים ציונית, סובלנית ויצרנית. ליאון מפחד מ'התעוררות' ומעופר ברקוביץ', ולכן הוא פועל בתככנות ובפוליטיקה קטנה.
"במקום לנהל את האתגרים האדירים של ירושלים, שיא ההגירה השלילית אי פעם, הפגיעה בצביון השכונות, היעדר תהליכי עומק לפיתוח כלכלי ושינוי מצבה של העיר, הוא משקיע זמן בשיפוצי לשכה וב'התעוררות' בכלל ובעופר ברקוביץ' בפרט. אנחנו לא מתרגשים.
"לעסקנים, לתככנים ולפלגנים אין מקום בתנועה שלנו. נדע לטפל בחומרה במי שיפגע בתנועה. נמשיך לפעול בכוח ועוצמה, תוך חיבור מגזרים שונים. 'התעוררות' חזקה היא התקווה של ירושלים".
מלשכת ראש העירייה נמסר: "הוויכוחים הפנימיים של סיעת 'התעוררות' הם שלהם בלבד. ראש העיר מעולם לא התערב או ניסה להתערב בעניינים פנים סיעתיים של אף אחת מהסיעות בעירייה. הקואליציה העירונית, שכוללת את כל שאר הסיעות מלבד 'התעוררות', מתפקדת בצורה מצוינת, מזה שנתיים וחצי, למען תושבי ירושלים. ראש העיר עסוק לילות כימים בפיתוח העיר וקידומה. עשייתו נראית בכל פינה בעיר".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים