הלם נחת בימים האחרונים על כמה מבעלי עסקים ברחוב יפו בעבר ובהווה. אחרי תשע שנות דיונים הם התבשרו ששופטת בית המשפט המחוזי בעיר, חיה זנדברג, דחתה את טענותיהם לנזקים שנבעו לטענתם כתוצאה מהקמת המסילות לאורך רחוב יפו. חלק מהם העתיקו את מיקומם הרחק מהציר, אחרים כבר מזמן עזבו את האזור בגלל הקשיים שאליהם נקלעו. יש גם כאלה שקרסו לגמרי וסגרו סופית את העסק, ויש מי שנותרו במקומם ומשלמים עד היום את החובות וההלוואות שלקחו בתקופה הקשה והארוכה של חפירת הרחוב הכי ראשי במרכז העיר. כך או כך, מסתמן כי ערר לא יוגש על ההחלטה, ורבים מהם מרגישים חסרי אונים מול הגופים הגדולים, העירייה וזכייני הרכבת הקלה.
7 צפייה בגלריה
קיוו למצוא אוזן קשבת. מחאת הסוחרים ברחוב יפו, 2011
קיוו למצוא אוזן קשבת. מחאת הסוחרים ברחוב יפו, 2011
קיוו למצוא אוזן קשבת. מחאת הסוחרים ברחוב יפו, 2011
(צילום ארכיון: שלומי כהן)

זעקת הסוחרים


"נעשה לנו עוול גדול", מאשים אליהו צור, בעל חנות התכשיטים 'אומנות התכשיט'. "היינו בסך הכל 30 וקצת בעלי עסקים קטנים שנפגעו חזק, בלי שיהיה לנו גב של רשתות או חברות גדולות. נלחמנו מול העירייה, המדינה והזכיינית הקודמת של הרכבת הקלה ('סיטיפס'; ק"פ), שהרוויחה הון עתק. הם פשוט היו כוחות גדולים מאיתנו ולא הצלחנו להתמודד מולם.
"העדתי בבית המשפט כשש שעות בתקופת הקורונה", הוא שיחזר. "הגשנו דוחות מרואי חשבון והצגנו את כל ההפסדים, אבל בסוף עשו מאיתנו צחוק. אין לנו אמון יותר בעירייה ובמערכת. רובנו לקחנו הלוואות, ואני אפילו נאלצתי למכור את הדירה שלי בפסגת זאב כדי לכסות על ההפסדים. עד היום חלקנו משלמים את החובות וההלוואות".

7 צפייה בגלריה
עבודות תשתית של הרכבת הקלה ברחוב יפו בשנת 2003
עבודות תשתית של הרכבת הקלה ברחוב יפו בשנת 2003
עבודות תשתית של הרכבת הקלה ברחוב יפו בשנת 2003
(צילום: דוד רובינגר)

צור סיפר ל-mynet כי שלוש שנים אחרי תחילת החפירות ביפו, כשהרכבת עוד לא נראתה באופק, הוא החליט לסגור את חנותו על הציר ולהעתיק את העסק שלו לרחוב בן סירא. "הטענה המרכזית שלהם מתבססת על ההצלחה כיום, כשכולם כבר נהנים מהפירות, אבל מה עם אלו שעזבו, נסגרו ולא שרדו? אני לא זכיתי ליהנות מכלום, ועדיין לא מצאו לנכון לפצות אותנו".

קראו גם:

גם שלמה אליסיאן הקשיש ובנו עזר, בעלי 'בזאר אליצור', עדיין מעכלים את ההחלטה. "כל כך הרבה שנים סבלנו, ובשביל מה?" הפטיר האבא בעצב לשמע פסק הדין. עזר לעומתו נשמע תקיף בהרבה. "זו שערורייה. חטפתי בהלם כשקיבלנו את פסק הדין", הוא אמר ל-mynet ירושלים. "ההפסדים שנגרמו לנו הם חד־משמעיים, והמערכת המוניציפאלית לא מצאה לנכון לפצות אותנו בשום דרך. גם אם לא בפיצוי כספי, אפשר גם בפטור מארנונה או במתן הטבות עתידיות. אין טיפה של הגינות, וזה בלתי נתפס".

7 צפייה בגלריה
הלם ואכזבה מדחיית התביעה. אליסיאן בחנותו 'בזאר אליצור' השבוע
הלם ואכזבה מדחיית התביעה. אליסיאן בחנותו 'בזאר אליצור' השבוע
הלם ואכזבה מדחיית התביעה. אליסיאן בחנותו 'בזאר אליצור'
(צילום: איתן אילן)

ג'קי כליפא, בעלי 'נעלי כליפא' בצומת הרחובות יפו והרב קוק, אמר ל-mynet ו'בונוס' כי למרבה הצער היו גם טעויות בניהול המשפט מצידם וחבל שזאת התוצאה, אך ככל הנראה הוא לא ייקח חלק בהגשת ערעור, שכן לשיטתו הדבר חסר סיכוי במצב שנוצר.

עמק הפחד


בינתיים במרחק של כשלושה קילומטרים משם, הפחד מתסריט האימה הכלכלי ששרר במרכז העיר, מתחיל להיות מורגש. העסקים במושבה הגרמנית, שאליה עתידים דחפורי הקבלנים להגיע בחודשים הקרובים, פועלים כרגע באי־ודאות. לדבריהם, לא מתקיימים מגעים או תיאומים מולם מצד העירייה, כשברור לכולם כי ירידה בפדיון וקשיים תפעוליים, לפחות בשלב הראשון של הקמת מסילות הרכבת בעמק רפאים - בוא יבואו. בעלי 'סופר המושבה', דובי גולדברג ומוטי בואנוס, מנסים בינתיים לדחות ככל הניתן את רוע הגזירה.

7 צפייה בגלריה
רחוב עמק רפאים
רחוב עמק רפאים
רחוב עמק רפאים
(צילום: איתן אילן)

"ביקשנו שיידחו את העבודות בחצי שנה כדי שייתנו לנו עוד קצת אוויר", אמר גולדברג ל-mynet ירושלים, "אבל לעניות דעתי, 80 מתוך 85 עסקים פעילים במושבה ייאלצו להיסגר. אני מעריך את משה ליאון, אבל חייבים לדעת שזה יהיה הסוף של העסקים במושבה. אני לא אוכל להמשיך לחיות ולפעול כאן, ואם זה יתממש העסק אולי ימשיך אבל אני אעבור לתל אביב. אני פשוט לא אוכל לעמוד ולראות איך ייגרמו לנו כל הנזקים הללו. בעיניי זה נורא מה שהחליטו שלא לפצות את הסוחרים ביפו. ברור שהם סבלו ונפגעו. פשוט למדינה כבר לא אכפת מהעסקים הקטנים. ליבי איתם".
גם יגאל אבו־צדקה, בעלי 'פירות וירקות יגאל' במושבה, אינו אופטימי. "ברור שניפגע. כל העסקים, קטנים וגדולים, יחטפו מכה קשה. מעבר לזה, לא מכינים אותנו ולא עוזרים לנו לצמצם נזקים. אין לדעת מתי יתחילו, מה יהיה ומתי. כולם כאן בפחד ובחוסר ודאות".

7 צפייה בגלריה
קיוו למצוא אוזן קשבת. מחאת הסוחרים ברחוב יפו, 2011
קיוו למצוא אוזן קשבת. מחאת הסוחרים ברחוב יפו, 2011
קיוו למצוא אוזן קשבת. מחאת הסוחרים ברחוב יפו, 2011
(צילום: שלומי כהן)

מנגד ב'ארומה במושבה', הבעלים הטריים יחסית יובל בן עמי אומנם מביע חשש, אך הוא פחות חרד לגורל העסק שרכש ושיפץ אך לפני כשנה. "כשקנינו את המקום לקחנו את זה בחשבון", הוא אמר. "הכל בידי שמיים, ואנחנו מאמינים שהמותג של 'ארומה' מספיק חזק. אך מעבר לזה צריך לזכור בסוף שמדובר בעסק שכונתי. הרוב מגיעים לכאן ברגל כך שזה פחות ישפיע עליהם. בנוגע למשך העבודות, אני מאוד מקווה שלמדו מהלקח של רחוב יפו ושלא יחזרו על הטעויות הקשות שעשו שם. העיקר מבחינת בעלי העסקים הוא שפרק הזמן של העבודות יהיה קצר ככל האפשר".

"הבלגן שקורה היום בבר אילן יהיה רק פרומו"


חזרה לאזור מרכז העיר. ברחוב המלך ג'ורג' נדמה על פניו שהרוחות עוד רגועות והמודעות לעבודות הרכבת שמתוכננות בו נמוכה. אלא ששיחה עם יו"ר ועד הסוחרים במרכז העיר, כיומראס מלכאן, מבהירה כי מה שהיה ביפו לא יחזור על עצמו. בגישה לוחמנית ולמודת ניסיון הוא מבטיח שאין מצב שהסוחרים יישבו בשקט, כל עוד לא יסוכם איתם מראש מהו הצפי למשך העבודות ומה יקרה במידה שיהיו חריגות.

7 צפייה בגלריה
רחוב המלך קינג ג'ורג'
רחוב המלך קינג ג'ורג'
רחוב המלך קינג ג'ורג'
(צילום: איתן אילן)

"ברור שיהיו עיכובים ויהיו תקלות", הכריז מלכאן, "אך מכיוון שאי אפשר לסמוך על מילה של אף אחד, אנחנו לא ניתן למה שקרה ביפו לחזור שוב ברחוב המלך ג'ורג'. אם לא יהיו תיאום מחייב ושיתוף פעולה מלא מול בעלי העסקים, לא ניתן לדחפורים להיכנס לכאן והבלגן שקורה היום בבר אילן (הפרעות לעבודות התשתית של הרכבת הקלה מצד הפלגים החרדיים; ק"פ) יהיה רק הפרומו למה שעלול להיות כאן.
"בינתיים יש עוד כעשרה חודשים עד לתחילת העבודות כאן, ועד כה אף אחד בכלל לא פנה אלינו. הם מחכים ומחכים, אבל בסוף זה יחזור עליהם מהר מכפי שחושבים. בשעתו ניסו לשכנע גם אותי להצטרף לתביעה ביפו וידעתי שאין לנו סיכוי. כאן זה יהיה אחרת".

7 צפייה בגלריה
כך ייראה הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים
כך ייראה הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים
כך ייראה הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים
(הדמיה: תכנית אב לתחבורה)

שלומי בן גור, פעיל במגזר העסקי, נמצא בקשר עם בעלי העסקים ברחוב המלך ג'ורג', ואף הקים במושבה הגרמנית ועד פעולה של הסוחרים. לדבריו, שורר כאוס תכנוני, כאשר יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. "העירייה לא נותנת תשובות ברורות", מאשים בן גור. "תאריך ההתחלה משתנה מדי שבוע, אין תשובות לשאלות הסוחרים, ובכלל לא ברור איך ניתן להתחיל עבודות בקינג ג'ורג' ובמושבה, כל עוד בבר אילן העבודות תקועות. אנו דורשים מהעירייה לקחת אחריות ולנהל את הפרויקט בשיתוף הסוחרים".
מהעירייה נמסר: "טרם ביצוע הקו הכחול, מקיימת העירייה עבודת מטה מסודרת להקלה ותמיכה בבעלי העסקים הנמצאים באזור העבודות. בין היתר, נבחנות אפשרויות סיוע בשיתוף בעלי העסקים, במטרה להקל ולצמצם את הפגיעה בהם. עוד לטובת זאת מתקיים שיתוף פעולה עם כלל החברות העירונית וצוות תוכנית אב לתחבורה, תוך הפקת לקחים מניסיון העבר בירושלים, ובחינת הפתרונות שהוצעו לעסקים בעת הקמת הקו האדום בגוש דן".