אחרי 9 שנים: בית המשפט המחוזי בירושלים דחה השבוע את הטענות לפיהן חברת סיטיפס, עיריית ירושלים ותכנית אב לתחבורה התרשלו בביצוע עבודות ברחוב יפו.
3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה, רחוב יפו
הרכבת הקלה, רחוב יפו
הרכבת הקלה, רחוב יפו
(צילום: shutterstock)
כזכור, בשנת 2014 הגישו 30 בעלי עסקים, רובם מרחוב יפו בירושלים תביעה בסך של כ-35 מיליון שקלים נגד צוות תוכנית אב לתחבורה, משרד האוצר ומשרד התחבורה, עירית ירושלים, והזכיינית סיטיפס. התביעה הוגשה בגין נזקים שהם טענו שנגרמו להם בשל עבודות להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים.
הרכבת הקלה החלה לפעול בירושלים ב–2011 לאחר שמועד הפעלתה נדחה כמה פעמים. תאריך ההשקה המקורי היה ינואר 2009. לדבריהם, בוצעו עבודות חפירה בהיקף נרחב, הופסקה התחבורה הציבורית כמעט כליל, נגרמו מטרדים קשים של לכלוך, חסימת בתי העסק, היעדר גישה ברכב והיעדר גישה סבירה ברגל.

קראו גם:

אחרי לאחר למעלה מתשע שנים, עשרות ישיבות ואלפי עמודי פרוטוקול, ניתן פסק הדין על ידי שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, חיה זנדברג. לפיו, ,בית המשפט דחה את כלל התביעות וקבע כי לא היתה כל התרשלות מצד כלל החברות בביצוע העבודות.

3 צפייה בגלריה
עבודות תשתית של הרכבת הקלה ברחוב יפו בשנת 2003
עבודות תשתית של הרכבת הקלה ברחוב יפו בשנת 2003
עבודות תשתית של הרכבת הקלה ברחוב יפו בשנת 2003
(צילום: דוד רובינגר)

עוד קבע בית המשפט כי לא הוכחו עילות תביעה המזכות את התובעים בפיצוי. בית המשפט בחן גם את נושא הנזקים, וזאת על אף שהגיע למסקנה שלא מתקיימות עילות התביעה. בנוסף, נקבע כי לא הוכחו הנזקים להם טענו התובעים, וכי לא הוכח הקשר הסיבתי לגרימתם. בית המשפט הביע אמפתיה לסוחרים ברחוב יפו, אך קבע כי עילות התביעה לא הוכחו.
בית המשפט קבע שהעבודות בוצעו בהתאם להוראות החוזה שנחתם בין המדינה לבין הזכיין, ועל-פי היתרי הבניה שהוצאו, ובכלל זאת ההוראות הנוגעות למניעת רעש, זיהום ומפגעים במהלך ביצוע העבודות.

3 צפייה בגלריה
עבודות תשתית של הרכבת הקלה ברחוב יפו בשנת 2003
עבודות תשתית של הרכבת הקלה ברחוב יפו בשנת 2003
עבודות תשתית של הרכבת הקלה ברחוב יפו בשנת 2003
(צילום: דוד רובינגר)

עוה"ד אמיר קדרי, עדי ברינה ויעל פטובי ממשרד טל, קדרי, שמיר ושות המייצגים את צוות אב לתחבורה מסרו: "פסק הדין קבע כי התנהלות הסקטור הציבורי היתה ללא דופי, ובכלל זאת של צוות תוכנית אב לתחבורה, אותו מייצג משרדנו מאז תחילת הפרויקט. תוצאה זו מעניקה תמיכה להמשך ביצועו של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, ושל פרויקטים נוספים בעלי חשיבות ציבורית".
את המדינה ייצגה עוה"ד נחמה ברוק מפרקליטות מחוז ירושלים, את העירייה ייצגה עוה"ד תמר קרניאל ואת סיטיפס יצג עו"ד רוני ליבסטר ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן.