מסע הייסורים בדרך להריון

לפני מספר שנים הגיעה נ' (37) אל בית החולים לצורך טיפולי פוריות לאחר המלצה של רופא מומחה. "כשהגענו בדקו אם אנחנו רשומים כנשואים בתעודת הזהות. כיוון שלא, הם אמרו שהם לא יכולים לתת לנו טיפול אלא אם נקבל אישור מוועדת אתיקה. במקרה של זוגות נשואים - הם עוברים את הוועדה מיידית, אבל זוגות לא נשואים מתייבשים חודשים עד לאישור".
לנ' היה חשוב לעבור את התהליך דווקא עם הרופא המומחה שעובד ב'שערי צדק', וזו הסיבה שהיא ובן זוגה טסו במיוחד לקפריסין כדי להירשם כנשואים. "רק אז יכולנו לעשות את הטיפול, למרות שנישאנו כדת וכדין לפני כן ופשוט לא רצינו לעבור דרך הרבנות. זו פשוט מדיניות הזויה שלא הגיוני שתימשך. מבית חולים בישראל, הייתי מצפה שיקבל כל אישה באשר היא. עניין הנישואין שלנו נראה לנו מאוד לא רלוונטי, אבל הגמשנו את עצמנו לצורך התהליך למרות שלא הרגשנו בנוח איתו".
2 צפייה בגלריה
מיון שערי צדק
מיון שערי צדק
מיון שערי צדק
(צילום ארכיון: שלומי כהן)
אלא שהמדיניות נמשכת, ועוד איך. כך מעיד גם רופא שעבד ביחידה להפריה חוץ גופית במרכז הרפואי. "זה נמצא על השולחן. כל טיפולי הפוריות הם באישור ועדה הלכתית. כשאני עבדתי שם", מעיד הרופא, "וידעתי שיש סירוב עקרוני לטפל בחד־מיניות למשל, הרגשתי שזה מאוד פוגע במטופלות, וכרופא הרגשתי שזה ממש לא בסדר.
"העלינו את הסוגיה הזאת למנהל בית החולים מספר פעמים על הפליה לא חוקית, אבל זה אפילו לא היה מוסתר. הטענה היתה שזה בית החולים והמדיניות שלו, ומנגד אין מניעה לבצע את ההליכים בהדסה, כך ש'שערי צדק' אינו מונע ממישהו לבצע את ההליך כשאין אלטרנטיבה. דאגנו לכולן להמשך ושהדסה תמשיך לטפל בהן".

הפלות? לא כאן

אותו רופא לשעבר בבית החולים מעיד כי גם הפלות אינן אופציה, אלא אם מדובר במקרים רפואיים. דינה שלו, מנכ"לית עמותת 'לדעת לבחור נכון', מכירה היטב את הנושא. "המציאות היא שבכל ירושלים והסביבה יש רק שלושה בתי חולים, ו'שערי צדק' אינו מספק את השירות של ועדות להפסקת הריון. התוצאה היא שהעומס בתורים לבתי החולים האחרים גדול, ואישה צריכה לפעמים לחכות עד שבועיים כדי שתוכל לבוא בפני ועדה. בתקופת קורונה מן הסתם האתגר הוא גדול יותר והזמינות נמוכה יותר לוועדות להפסקת הריון".
שלו מספרת שכאשר פונות אליה נשים שמעוניינות בהפסקת הריון, מראש לא שולחים אותן מטעם הארגון ל'שערי צדק'. מדובר באילוץ שכן עבור רבות מהן המרפאה שהן מכירות נמצאת בתוך שערי צדק – 'המרכז לבריאות האישה של הכללית'. לכן יש צורך להפנות אותן לבית חולים אחר לצורך הפסקת הריון. "זה היה יכול להקל מאוד על המבוטחות של הכללית אם אפשר היה לקיים שם את כל השירות", מסבירה שלו.
"כבר זמן רב שאנו מקבלות טלפונים ממרפאת הנשים ב'שערי צדק', לאחר שלנשים מתברר כי ב'שערי צדק' אין איך לעזור להן. לנשים זה קשה, במיוחד אם לוקחים בחשבון מאפיינים ייחודיים: נערה צעירה, אישה שלא דוברת את השפה, אישה שהיא אוכלוסייה בסיכון וכו'. צריך לזכור שכל התהליך הזה מלווה גם כך בכל כך הרבה בלבול, חרדה וחוסר ידע. לא ייתכן שיש אבחנה בשירות רפואי בסיסי בגלל איזושהי תפיסה אידיאולוגית של בית החולים. זה מאוד בעייתי".
2 צפייה בגלריה
פרופ' מרין
פרופ' מרין
פרופ' מרין
(צילום: יואב דודקביץ')

רעב של שבת

תומר נאור (36) מבית הכרם ובת הזוג שלו הבהילו את עצמם לבית החולים בבוקר השבת שעברה. "חברה שלי היתה צריכה להגיע למיון למה שנקרא טיפול רפואי חירום", הוא מספר. "הגענו ל'שערי צדק' בשש וחצי בבוקר. הפרוצדורה התארכה, ובשלב כלשהו רציתי לשתות איזו כוס קפה או מים ואולי גם לנשנש ארוחת בוקר קלה. ניגשתי אל אחת המכונות האוטומטיות הקרובות, הכנסתי מטבע, והוא נפל ישר לתא של העודף. ככה מספר פעמים".
נאור חשב שאולי המנגנון של המטבעות תקול וניסה להעביר כרטיס אשראי. כשגילה שהמכונה לא קוראת את הכרטיס, ניסה להעביר את זה של חברתו. "רק אז מישהו צעק לי שמכבים את המכונות בשבת. אתה פשוט תקוע במיון לזמן בלתי ידוע ואין לך מה לאכול. בגלל שמדובר בתקופת קורונה, אתה גם לא כל כך רוצה לשתות מהברזיות, אתה חש מוגבל לגמרי. שאלתי אנשים איפה אני יכול להשיג כוס קפה, ואחד החברים של מד"א 'הבריח' לי כוס קפה מהמתחם שלהם. זה מצב הזוי".
המצב מעורר תהייה לאור העובדה שבקניית מוצרים ממכונה אוטומטית לא נגרמת 'הכשלה' של יהודי אחר שנאלץ לעבוד בשבת על מנת לספק ללקוח את השירות. בנוסף, בית החולים משרת אוכלוסיה שכ־50% ממנה אינם יהודים. "אני לא מבין כיצד זה שאין שום פתרון. בשום מקום לא נתקלתי בצעד הזה של לכבות מכונה".

אור התמיד בחדר לידה

לפני עשרה חודשים הגיעה ש' (30) לחדר הלידה ב'שערי צדק' עקב צורך בלידה מוקדמת. "הייתי בסיטואציה של השגחה בחדר לידה וזה ארך הרבה מאוד שעות", היא מספרת. "כבר אז שמתי לב שב'שערי צדק' יש כל מיני דברים מוזרים בשבת, כמו לדוגמה שרק מעליות שבת עובדות. אבל מה שהפריע לי במיוחד היתה העובדה שבחדר לידה התאורה בשבת פועלת על מנגנון של שעון שבת כדי למנוע מהאנשים לכבות ולהדליק את האורות בחדר. התאורה נכבית בשעה עשר בלילה ונדלקת כבר בשעה 5:00 לפנות בוקר". ש' העייפה והמותשת ניסתה לישון לפני שעת כיבוי האורות, אלא שהתאורה בחדר הפריעה לה. כדי לנסות לפתור את העניין בן זוגה הדביק על הנורות עלונים שמצא מחוץ לחדר הלידה. כך הוא הצליח להחשיך עבור רעייתו את החדר.
"חשוב לי לציין שהטענות אינן כלפי הטיפול הרפואי המסור שהייתי מרוצה ממנו, אלא רק נגד העניין הטכני שמרגיש לי כמו כפייה דתית של ממש. בית החולים יוצר אילוצים בשבת שעבור בחורה חילונית שבאה להתאשפז הם לא מובנים בעליל, קל וחומר עבור חולים שאינם יהודים".

הפעלת תמ"י 4 בשבת? תשכחו מזה

אחת החולות החילוניות, שהיתה מאושפזת ב'שערי צדק' לרגל לידה, נדהמה לגלות כי אפילו מטהרי המים החשמליים מנותקים מהזרם. "במיוחד בתקופת קורונה, שבה אין רצון לשתות מהברזים הנקראים 'קולר' – חשוב שתהיה אלטרנטיבה של מטהר מים עם כוס חד־פעמית". וכפי שכבר ציינו, גם היולדת שביקשה לרכוש מים באחת המכונות האוטומטיות, במקום להשתמש במטהר המים – גילתה כי הן סגורות.

מורידים את השאלטר

חולה ששהה באחת השבתות האחרונות במחלקה ב'שערי צדק' מספר כי קיימים חדרים שבהם יש מנגנון חשמלי מיוחד כאשר נכנסת השבת. לדבריו, החשמל בחדר נכבה לפתע לאחר כשעה או שעתיים, כולל זה שנמצא במקלחות ובשירותים. כאשר שאל מה ניתן לעשות, הסבירו לו שעליו ללחוץ על כפתור מיוחד בלוח הנמצא מחוץ לדלת החדר כדי שהחשמל יתחדש. המשמעות היא שחולה ששוכב במיטה במחלקה נאלץ מדי פעם במהלך השבת לקום ממיטתו וללחוץ שוב על הכפתור כדי להדליקו, וכך מספר פעמים לאורך הלילה. במקרים מסוימים, אם החולה אינו יכול לקום ממיטתו, עליו לחכות דקות ארוכות ואף יותר כדי שהאחות תלחץ על הכפתור המחזיר את זרם החשמל. יש לציין כי החשמל במכשירים החיוניים דוגמת המוניטור לא נכבה כמובן.

סיוט בחדר המדרגות

ב'שערי צדק' אומנם פועלות מספר רב של מעליות שמגיעות עד לקומה העשירית, אך אלו המיועדות לנוסעים פועלות בסופי שבוע רק תחת פיקוד שבת. לבד מצוותים רפואיים אין דרך להגיע במהירות סבירה אל הקומות העליונות, ולכן אין זה נדיר לראות בשבתות אנשים מטפסים 10 קומות ברגל במסע מתיש במיוחד, כולל חולים שמוגבלים בהליכתם, וזאת על מנת לחסוך דקות ארוכות בהמתנה למעליות השבת. "לא ייתכן שאנו נאלצים לעמוד בכל קומה", אומר אדם שהיה מאושפז לאחרונה. "אני מכבד את הצורך של שומרי המסורת לקדש את השבת, אולם במקרה של המעליות כופים זאת על כל החולים והמבקרים".

"אין כפייה דתית"

מבית החולים נמסר: "המרכז הרפואי משרת את כלל אוכלוסיית ירושלים וסביבותיה ללא הבדל דת גזע או מין.
"הביקוש העולה בשנים האחרונות לקבלת טיפול ב'שערי צדק' בכלל המגזרים מעיד יותר מכל על שביעות הרצון הגדולה מהטיפול הרפואי והשירות הניתנים בו. אין כל כפייה דתית ב'שערי צדק', וכל אדם רשאי להתנהג בהתאם לאמונתו ודתו. אנו מכבדים כל אדם ומעניקים לה או לו טיפול מקצועי ואנושי ודואגים לכל צורכיהם ללא כל הבדל. מאז הקמתו לפני 118 שנים נשמרת השבת ב'שערי צדק' באופן מכבד, ובאופן שמאפשר לכולם לקבל את כלל השירותים והצרכים שהם זקוקים להם במהלך האשפוז.
"מערך טיפולי הפוריות ב'שערי צדק' הוא מהגדולים והטובים בארץ ובאירופה, וכל מי שמבקשים לקבל בו טיפול - נבדקים ומטופלים בהתאם לאבחון המקצועי וללא כל שיקול אחר. כל הליך רפואי נבחן באופן מקיף על ידי ועדה רב־תחומית רחבה ומקצועית".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים