העונשים החלים על נהג שברח ממקום התאונה
הסעיפים לגבי נהגים אשר כתוצאה ממצב של תאונת דרכים, נבהלו וברחו ממקום האירוע, הינם כבדים. בסעיף 64א ישנם שלושה רפי ענישה כאשר הדגש הוא על עבירת ההפקרה ואלה הם:
  • נהג שהיה מעורה בתאונה אשר בה נפגע אדם או שהיה עליו לדעת, כי כתוצאה מתאונה זו ייפגע אדם והוא לא עצר במקום התאונה, לא הזעיק עזרה דינו מאסר 3 שנים.
  • נהג רכב שהיה מעורב בתאונה אשר בה נפגע אדם ולא עצר בו במקום או שעצר ולא הזעיק עזרה לנפגע, דינו מאסר 7 שנים.
  • נהג אשר גרם כתוצאה מתאונה חבלה חמורה לאדם או שגרם למותו שלאדם, ולא עצר כאמור בסעיף קטן (ב)- דינו מאסר 14 שנים.
1 צפייה בגלריה
תאונת דרכים פגע וברח
תאונת דרכים פגע וברח
תאונת דרכים פגע וברח
(צילום: freepik)
חובת הנהג הפוגע בתאונת דרכים לפי תקנה 144
בתקנות התעבורה מצוינת תקנה 144, אשר קובעת בין היתר, שנהג רכב שהיה מעורב בתאונה וכתוצאה ממנה נפגע או נהרג אדם, יעצור את הרכב ולא יזיזו, אלא אם כן הוא משתמש ברכבו לפינו והצלה של הנפגע כתוצאה מגרימה של תאונת דרכים או כאשר שוטר אישר את הדבר. על הנהג להזעיק את כוחות ההצלה ולהמתין להם עד פינוי הנפגעים מתאונת הדרכים. הנהג אף ימסור לשוטר או לנהג רכב אחר שהיה מעורב בתאונה, את שמו, מענו, מספר רישיון הנהיגה ומספר הרכב שבו הוא נהג ואף יציג את תעודת הביטוח, וכן יודיע לתחנת המשטרה הקרובה לאזור התאונה את נסיבותיה.
בית המשפט לתעבורה מבחין בין שני מקרים בתאונת פגע וברח
ביהמ"ש לתעבורה, מבחין בין שני מקרים, כאשר המקרה הראשון הוא, שהנהג לא ידע בכלל שפגע באדם ולכן לא עצר באזור התאונה, על מנת להושיט עזרה ולבדוק את הנזק, ועונש בגין מקרה זה הוא 3 שנות מאסר. המקרה השני הוא איבוד עשתונות של הנהג הפוגע, ואם התעשת ותוך כמה דקות, שב לזירת התאונה על מנת להושיט עזרה ולא נגרם נזק ממשי לנפגע כתוצאה מאותה תאונת דרכים, התביעה תעמיד לדין את אותו הנהג לפי תקנה 144 בלבד, או שאפילו תבחר שלא להעמיד לדין את הנהג רק במקרה שלא נגרם נזק ממשי לנפגע בגין הפקרה, כך שהכול תלוי בנסיבות ותוצאת התאונה.
נהג פגע וברח אשר גרם לחבלה של ממש
החשיבות של ייצוג משפטי בתאונה מסוג פגע וברח, ע"י עו"ד תעבורה היא מכריעה. הדרגה החמורה ביותר של תאונת דרכים פגע וברח, היא כאשר אדם נפגע חבלה של ממש כתוצאה מתאונה זו ודינו של נהג שברח מהמקום הוא 14 שנות מאסר. זוהי אחת מעבירות התעבורה החמורות ביותר ולכן, נהג שהיה מעורב בתאונת פגע וברח חייב להיות מיוצג בביהמ"ש, אשר יבחן אם יוכל להזדכות, אם ניתן יהיה להפחית בעונשו ואם ישנה אפשרות של עסקת טיעון. גם החשיבות הרבה של בחירת עו"ד תעבורה היא במעלה הראשונה ולכן, יש לקבל המלצות על עו"ד אשר ייצג לקוחות במקרים כמו תאונות דרכים מסוג פגע וברח וכן, את הצלחתו במשפטים אלה.