2 צפייה בגלריה
ניצן. צילום: אוהד צויגנברג
ניצן. צילום: אוהד צויגנברג
ניצן. צילום: אוהד צויגנברג
"שוער זה מוראל של קבוצת כדורגל. הצלה אחת מרימה את כל הקבוצה וטעות אחת גומרת את כל הקבוצה" (דוד שווייצר).
כל הקבוצות הגדולות באירופה הסתערו במהלך הקיץ על שוק השוערים ושברו שיאי העברה עבור פרסונה שתשמור להם על השער. ריאל מדריד הזיזה הצידה את קיילור נבאס שהיה שותף מרכזי בזכייה בשלושה גביעי צ'מפיונס ליג כדי לזכות בשירותיו של טיבו קורטואה. ליברפול, שטרם התאוששה ממופע האימים של שוערה קריוס, השקיעה 80 מיליון יורו באליסון הברזילאי של רומא. וארסנל החתימה שוער גרמני. עולם הכדורגל הבין שהשוער הוא חוליה קריטית לא פחות מבלם, קשר אחורי וסקורר, אולי אפילו יותר. צריך רק לראות את הפארסה הקיצית של הפועל באר שבע עם גיא חיימוב והשוער היווני ואת הוויתור של מכבי חיפה על כישרון צעיר כמו עומרי גלזר, שירד לספסל בגלל הבאתו של חיימוב, כדי להבין שתפיסת העולם בכדורגל המודרני השתנתה. פעם אולי היה אפשר לעגל פינות כשבחרו שוער, היום אין הנחות.
כל הדברים האלה הם הסיבה לכך שכשמשה חוגג רכש את בית"ר, היעד המרכזי שלו היה להנחית כאן שוער בקליבר של שטקוס מהפועל חיפה או זובאס מבני יהודה. עם כל הכבוד לאיתמר ניצן, חוגג רצה שובר שוויון, שוער שמביא נקודות, שעושה את ההבדל בין תוצאה של תיקו או הפסד לניצחון בזכות התעלות נוספת כששאר חלקי הקבוצה ביום פחות טוב. רק העובדה שבבית"ר יש עודף של זרים וסדר עדיפויות ברור שלפיו הקבוצה חייבת קשר אחורי זר (טיירה הגיע) ומגן שמאלי זר (לוזון הופך עולמות בשביל זה) השאירה את בית"ר עם ניצן, שלוהק לתפקיד על ידי אלי טביב. אילו חוגג היה רוכש את בית"ר לפני חודשיים, תהיו בטוחים שניצן היה משוחרר ובמקומו היה מגיע שוער בסדר הגודל של זובאס, שטקוס, אריאל הרוש או גיא חיימוב.
אין כאן שום כוונה לעשות לניצן דה לגיטימציה, אבל השאלה הגדולה היא אם בסגל שחוגג מנסה לבנות, שבכל עמדה יהיה שחקן מהלבל הגבוה ביותר בכדורגל הישראלי, כולל רזומה שכולל מאבקי צמרת וזכייה בתארים, ניצן הוא הבחירה שבבית וגן ילכו איתה עד הסוף, או שבכל משחק ניצן ייבחן בזכוכית מגדלת וייאלץ לצאת מגדרו כדי לשכנע את כולם שלבית"ר אין בעיה בעמדה שבין הקורות?
בבית"ר הודו אחרי המשחק במושבה, שיהיה קשה ללכת עם ניצן לאורך עונה שלמה. "איתמר הגיע לפה בגלל שיקולים פיננסים נטו של אלי טביב לא בגלל כישורים מיוחדים" אומר גורם בבית וגן. "צריך לזכור שזה שוער שאיבד את מקומו בקרית שמונה בשלב מסוים למהדי זועבי, גם אם זה היה בהתחלה בגלל שהוא נפצע. ראו במשחק בפתח תקוה שלפחות שני גולים הם שלו, הראשון כשהוא רק היה לתת את הגוף ולקחת ללידור כהן את הכדור, השני כשהכדור שלו והוא הודף אותו למרכז הרחבה ומכין וולה לבניון והשלישי כשגידי קאניוק בועט מ־28 והכדור נוחת בהילוך איטי. זה גולים שמשנים מומנטום של משחק ועולים בנקודות. כשוראן הגיע למצב והשוער של פתח תקוה הדף התוצאה נשארה על 0:0 וכשפתח תקוה הגיעה למצבים זה נגמר ברשת. נכון שאיתמר לקח כמה כדורים קשים אבל זה תפקיד של שוער במיוחד של שוער בבית"ר. אנחנו צריכים שוער שהוא פיגורה כי זה עם ניצן ביכולת כזו זה יעלה לנו בנקודות".
2 צפייה בגלריה
שחקני פתח תקוה חוגגים על הגב של שוער בית"ר. צילום: אורן אהרוני
שחקני פתח תקוה חוגגים על הגב של שוער בית"ר. צילום: אורן אהרוני
שחקני פתח תקוה חוגגים על הגב של שוער בית"ר. צילום: אורן אהרוני
בית"ר במלכוד. אם היה אפשר היו מחתימים כאן שוער בכיר עוד לפני ההחתמות של טיירה ערן לוי ובוזגלו. הבעיה היא שאין שוערים ישראלים בכירים בשוק, ואין גם מקום בסגל לזרים. בגלל זה מנסים בימים האחרונים לבשל מהלך ולהנחית בבית וגן את שוער היברניאן הסקוטית אופיר מרציאנו. במקביל יש ניסיון לשכנע את מכבי חיפה לוותר על עומרי גלזר שאיבד את מקומו בהרכב הירוקים לגיא חיימוב. המהלך של גלזר קלוש, כי חיפה תהיה אולי מוכנה להשאיל את גלזר וחוגג לא מאמין בהשבחת שחקנים למועדונים אחרים.
הבעיה הגדולה של ניצן היא שהוא מסומן. שגם אם יהיה פנטסטי במשחקים הקרובים, הדביקו לו בצדק או שלא, שהוא החולשיה החלשה בהרכב של לוזון, וכל פעולה תבחן אצלו בזכוכית מגדלת. וככה, ויהיה השוער הטוב בעולם, יהיה לו קשה מאד לתפקד.
מישל דיין, פרשן הספורט של 'רדיו ירושלים': "שוער זה תפקיד שבו חייבים לתת את מלוא הביטחון. עצם העובדה שפורסם שבית"ר מחפשת שוער מסבה נזק לביטחון שלו. אני מקווה שבצוות המקצועי יידעו להחזיר לו את הביטחון ולתת לו את התחושה שהוא השוער הראשון כי בשער צריכה להיות היררכיה ברורה. אם לא ייתנו לו את התחושה שסומכים עליו חבל על הזמן. הפרסומים על זובאס ושטקוס לא עשו טוב לאף אחד. אין לי ספק שאם גיא חיימוב היה בשוק למשל, חוגג היה לוקח אותו, אבל יש רצוי ומצוי ובנקודת הזמן ההיא ניצן היה הבחירה הכי טובה. אני מאמין שניצן יעמוד במבחן הזה שקוראים לו בית"ר ירושלים, ואם לא אז לאף אחד לא יהיו סנטימנטים.
המחירים של השוערים בקיץ הזה הרקיעו שחקים כי מבינים את החשיבות של התפקיד הזה. וזה חשוב גם בסגנון המשחק של קבוצה. אם יש לך שוער עם אישיות ומשחק רגל הכול נראה אחרת. תראה את ההשפעה של שטקוס על הפועל חיפה, שפחות יוזמת אבל יש לה על מי לסמוך. בית"ר בדנ"א שלה חשופה והיא צריכה שוער טוב ומרוכז כי כל הקבוצה למעלה. ניצן בחור חיובי וממש לא שוער רע כפי שניסו לצייר אותו. רק צריך לתת לו את הביטחון והאמונה שסומכים עליו, וזו העבודה של גיא לוזון ומאמן השוערים משה בן דוד. בית"ר זו קבוצה, וגם טעות כזאת או אחרת אם תהיה, אסור לנסות לתפוס שעיר לעזאזל".
× × ×
שני השוערים שהיו כאן לפני ניצן, בוריס קליימן ואריאל הרוש לפניו, סיימו את הרומן בבית וגן במפח נפש, כל אחד מסיבותיו. אצל הרוש זה היה סכסוך מתוקשר עם הלה־פמיליה, שסימנו אותו כמי שיוצא נגד ההתנהגות ביציעים בתקופת הצ'צ'נים, ומלחמת עולם עם הבעלים אלי טביב בנוגע, כמה מפתיע, לסכומי הכסף שהרוש היה אמור להרוויח, מה שגלש להאשמה חסרת תקדים של טביב שהרוש קיים מרד שחקנים ושביתה, לבוררות ולפרידה מכוערת.
"אין סרט יותר מסובך מאשר להיות שוער של בית"ר", אומר אריאל הרוש. "זה סיר לחץ פסיכי, אבל ניצן צריך להחליט אם הוא מתאים לליגה של הגדולים כי מבחינת הכישורים יש לו את זה. בעשרת המחזורים הראשונים יסתכלו עליו בזכוכית מגדלת וכל טעות קטנה יצלבו אותו. זה התפקיד הכי כפוי טובה בספורט הישראלי. טר שטגן השוער של ברצלונה היה עם עונה רעה אחת ואף אחד לא דיבר. הוא יעשה טעויות כי אף אחד לא מושלם אבל צריך לתת לו גב וקרדיט. הוא חייב להכריח את עצמו להיות אייסמן כי הרעשים מסביב בלתי נסבלים. להפוך אותם לגורם מדרבן, לא לגורם שלילי. מנטלית, מאמן השוערים של בית"ר משה בן דוד, הוא הדבר הכי טוב שקרה לו, אבל בסוף על הדשא הוא יצטרך להיות חירש אילם ועם עשר עיניים, ולשכוח מהר מאוד מטעות או מהצלות גדולות כדי לא להיתקע עם זה. זה מבחן הבגרות הכי גדול בחיים שלו".
קליימן עשה כאן שלוש שנים ומשהו יפות, אבל שורה של טעויות על המגרש, כולל נאצות וקללות ותמונה מזעזעת בפייסבוק שבה הוא מחזיק את בנו התינוק עם הכיתוב 'רק שגם זה לא ייפול לו מהידיים', הפכו את סיום הרומן לקרוב. עקב פרסום על התעניינות של בית"ר בשוער אחר שלח קליימן הודעות לאוחנה: "אל תעבירו לי מסרים דרך התקשורת", ואוחנה הגיב: "אני לא חבר שלך". השער האומלל בגמר הגביע של מקסים פלקושצ'נקו והאיום של קליימן "כשאדבר יהיה לי מה להגיד" לא הזיזו לאף אחד כשאלי טביב, ביום שבו הודיע במסיבת עיתונאים שהוא מתנתק מבית"ר, החתים כאן את ניצן.
"להיות שוער של בית"ר זה תמיד תיק כי אתה שומר על הרשת של מאות אלפי אנשים ואתה האחרון שאמור למנוע כאילו למנוע מהאויב לחדור למוצב", אומר יוסי מזרחי, גדול שוערי בית"ר בכל הזמנים. "השאלה הגדולה היא ההתמודדות של ניצן עם לחץ, כי עד עכשיו הוא התמודד עם לחץ של 500 איש ועכשיו זה 15 אלף. זה יהיה המבחן הגדול שלו ושם הוא יצטרך להוכיח שהוא עשוי מהחומרים הנכונים. כשאתה שוער בית"ר, בצדק או שלא, כל העיניים נשואות אליך. כל טעות הכי קטנה היא טרגדיה, וכשאתה טועה אף אחד לא שוכח לך את זה. אתה צריך להיות מחומר מאד מסוים כדי לעבור את זה. החוכמה היא לנטרל רעשי רקע ולהישאר מפוקס". עוד שוער עבר ענק של בית"ר, איציק קורנפיין אמר לנו השבוע: "ניצן שוער סביר וטוב אבל לא מעולה. היו צריכים להביא שוער בכיר שיתמודד איתו על המקום לדעתי הוא נבחר כברירת מחדל למרות שאני בטוח שבשער הראשון שספגה בית"ר בפתח תקוה הוא לא אשם".
× × ×
קצת לפני סיום העונה, כשאלי טביב סימן את ניצן וקוויאר כמי שאמורים להיות הפנים של בית"ר החדשה והרזה, הודיע ניצן לאיזי שרצקי שבגיל 30 הוא רוצה לטעום סוף סוף את טעמו של מועדון גדול. "הוא פשוט אמר שהגיע הזמן שלו להתחיל הרפתקה חדשה ושהוא מרגיש שהוא דורך במקום וכיבדנו את זה", מספר חיים סילבס, מאמן הקריה. בסך הכול הוא ילד טוב, בחור חיובי שמשפיע לטובה על חדר ההלבשה, אבל אני לא יודע איך הוא יתמודד עם סיר הלחץ ובית המשוגעים בבית"ר כי אף פעם הוא לא חווה סיטואציה כזאת. אני רק יכול להגיד לך שגדולים וטובים ממנו נפלו בגלל טבעת החנק הזאת. הוא שוער מוכשר, שוער טוב מאוד לליגה שלנו, אולם אם כל הזמן הוא ירגיש שהוא ברירת מחדל, שמחפשים לו מתחת לאף תחליף יותר בכיר ושלא מאמינים בו אבל הוא כאן בגלל ירושה של בעל הבית הקודם, תהיה לו בעיה וגם לבית"ר תהיה בעיה".
פיני אברהם, מאמן השוערים של קרית שמונה בשנה האחרונה, משוכנע שניצן יכול לשחק בכל קבוצה בליגת העל. "הוא ראוי לכל קבוצה בליגת העל. יש לו את כל החבילה, את כל הנתונים, יציאה לכדורי גובה, משחק רגל, קריאת משחק אחד על אחד. לכל שוער יש נקודות תורפה, אבל אצלו הן לא ממש מורגשות. הוא היה המחליף של דני עמוס וגיא חיימוב עד שהפך בזכות לשוער ראשון. בית"ר זו לא עוד קבוצה ויצטרכו לדעת להביא אותו שקט לכל משחק. לאף אחד, גם לו עצמו, אין מושג איך הוא יתמודד עם הרעש והלחץ הזה של בית"ר. הבאתי אותו בזמנו להיות שוער שני של אניימה בהפועל תל אביב אבל הוא לא נזרק לגוב האריות. כיף לעבוד איתו אבל הוא יהיה חייב ללמוד שיש לו הזדמנות חד־פעמית שהוא חיכה לה כל הקריירה. אבל צריך להיות הוגנים ולתת לו להוכיח את עצמו. אסור לעמוד לו עם סטופר. לבית"ר אין בעיה בעמדת השוער, והאחריות של המועדון ושל הצוות המקצועי בבית"ר היא לא לייצר את הבעיה בעצמם".