1 צפייה בגלריה
חנויות ברחוב יפו בירושלים. צילום: שלומי כהן
חנויות ברחוב יפו בירושלים. צילום: שלומי כהן
חנויות ברחוב יפו בירושלים. צילום: שלומי כהן
(חנויות ברחוב יפו בירושלים. צילום: שלומי כהן)
משבר הקורונה החל לתת את אותותיו במקומותינו, וככל שעובר הזמן העסקים הקטנים והבינוניים מרגישים וחווים את השפעתו על בשרם. השבוע חשף מנכ"ל מט"י ירושלים, גולן טובי, כי מגיעות אליהם פניות לא מעטות מבעלי עסקים קטנים לקבלת סיוע, ובינתיים כבר אושרה הלוואת מימון לעסק בעקבות המצב.
במט"י מזהירים כי המצב הזה עלול להימשך עוד שבועות רבים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים נדרשים להיערכות והתמודדות איתו. אומנם הראשונים להיפגע באופן המיידי והקשה ביותר הם עסקים מבוססי תיירות חוץ ותיירות פנים (כתבה מורחבת על כך בעמוד 4), אך המשבר הנוכחי פוקד בהחלט עסקים רבים נוספים מתחומי התעשייה והמסחר שמתבססים על יבוא של חומרי גלם וסחורות מסין ומהמזרח הרחוק. עסקים אלו סובלים בתקופה זו מאי אספקה סדירה וממחסור בסחורות וחומרי גלם ונאלצים לחפש פתרונות יצירתיים אחרים, ובכלל זה יבוא ממדינות אחרות בחו"ל.
אין עם מי לעבוד
א"מ הוא בעל עסק בן 20 שנה בתחום רשתות ומוצרי ברזל, ובדרך כלל הוא מייבא את חומריו מסין. בגלל התפשטות הקורונה שם הוא החל לייבא גם מאירופה, אלא שכידוע גם ביבשת זו פרצה המגפה והחלה לשבש קשות את פעילותו.
א"מ, שכדי לעבור את תקופת הביניים פנה לייעוץ ולקבלת מימון ממט"י, אומר כי "המצב בסין לא ברור, מכיוון שנכון להיום עובדים שם רק באזורים מסוימים, וגם זה בהדרגה. המלאים שלנו מידלדלים וחלק מהמוצרים יאזלו בתוך מספר שבועות". עוד הוא מספר כי הוא דורש מהסינים, באופן קבוע, "לשלוח אלינו סרטונים ואמצעי תיעוד לכך שהעבודה חוזרת בפועל למסלולה כדי שהמוצרים יגיעו אלינו בזמן".
במט"י מציינים כי גם הבידוד הכפוי של אלפי ישראלים גורם ללא מעט עסקים 'לאבד' כוח אדם מקצועי לתקופה לא מבוטלת של שבועיים, ועוד לא ברור להם מי אמור לשלם לעובדים אלו את משכורותיהם. חלק ניכר מהשוהים בבידוד ביתי עובדים או מנהלים עסקים קטנים וההיעדרות מהעסק לתקופה ארוכה גורמת לבעיות קשות בניהול התקין.
המלצתם לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים היא לנהל תזרים מזומנים 'קשוח' בתקופה הקרובה ולדאוג שלעסק יהיו מספיק מזומנים כדי לצלוח את המשבר. ניהול תזרים 'קשוח' משמעותו לצמצם הוצאות ותשלומים שאינם הכרחיים בתקופה זו ולהקפיד על גביית ההכנסות והתקבולים מהלקוחות באופן מיידי. אם בעל העסק צופה שהוא עלול להיקלע למחסור במזומנים, יש לפנות ולגייס אשראי על מנת לשריין מספיק מזומנים בחשבון הבנק.
"עוד מומלץ לבחון יחד עם יועץ מקצועי כיצד לנהל תזרים מזומנים חיובי בתקופה זו", מציע טובי, "בין היתר באמצעות צמצום עלויות של כוח אדם ואחזקת המלאי בעסק, וכן לבחון יבוא מספקים ויצרנים אחרים מחו"ל, לשדרג את מערך השיווק הדיגיטלי בעסק, ועוד".