1 צפייה בגלריה
שלטי החניונים השבוע. מה באמת מעודכן? צילום: אלכס קולומויסקי
שלטי החניונים השבוע. מה באמת מעודכן? צילום: אלכס קולומויסקי
שלטי החניונים השבוע. מה באמת מעודכן? צילום: אלכס קולומויסקי
מה הסיפור: עשרות שלטים אלקטרוניים להכוונה למקומות חניה פזורים כיום במרכז העיר. המטרה היא לעדכן באופן שוטף את הנהגים במספר המקומות הפנויים בכל אזור. בינואר 2016 פורסמה חשיפת 'בונוס' כי מערכת השלטים היקרה והמושקעת לא חוברה עד כה לרבים מהחניונים, אינה אמינה, אינה מעודכנת ופועלת באופן חלקי בלבד. כך קרה שבמקום להביא תועלת ולקצר את זמן חיפוש החניה, המערכת מטעה וגורמת נזק ומאריכה את זמן החיפוש עבור נהגים רבים.
בהקמת המערכת הושקעו משאבים רבים וכמו כן עלויות התפעול והאחזקה שלה גבוהות ונאמדות בכ־300 אלף שקל בשנה. בחלק מהשלטים מספר מקומות החניה הפנויים משתנה, אך בדרך כלל אין למספר הזה כל אחיזה במציאות. כמו כן, יש חניונים שבהם המספר נשאר ללא שינוי, כשבפועל כל הזמן מתפנים מקומות חניה ונתפסים מחדש. לדוגמה, בכל השלטים באזור שוק מחנה יהודה הוכרז במשך שבועות רבים על 1,280 מקומות חניה פנויים.
× × ×
נקודות ציון: בעקבות פרסום הכתבה פנתה אז מחזיקת תיק העסקים עינב בר לגורמי מקצוע רלוונטיים בעירייה, ובהם רשות החניה, אגף התחבורה והלשכה המשפטית. הוחלט כי האגף לקידום עסקים יוביל את הטיפול בבעיה. כמו כן הוחלט להוסיף תנאי חדש ברישיון העסק של החניונים שיחייב להבא את מפעיליהם להתחבר למערכת השילוט האלקטרוני העירונית, כדי שמידע אמין יועבר בזמן אמת והמערכת תוכל לשרת את ציבור הנהגים במרכז העיר ובאזור השוק, שם מצוקת החניה רבה במיוחד.
הוחלט כי האגף לקידום עסקים יוביל את הטיפול בבעיה. כמו כן הוחלט להוסיף תנאי חדש ברישיון העסק של החניונים שיחייב להבא את מפעיליהם להתחבר למערכת השילוט האלקטרוני העירונית
מהעירייה נמסר אז בתגובה: "מערכת ההכוונה האוטומטית עובדת על בסיס מידע בזמן אמת שמועבר לשלטים באמצעות תקשורת סלולרית. מבדיקות עולה כי המערכת מתפקדת בצורה תקינה ואין כוונה להחליף את החברה המתפעלת. הן המערכת והן עבודת החברה מפוקחות בידי פקחי המרכז המטרופוליטני לניהול תנועה ותחבורה ציבורית, וכמו בכל מערכת, כל ליקוי שנמצא מתוקן בהתאם לחוזה. עלות המערכת, המסתכמת בכ־300 אלף שקל בשנה, כוללת הוצאות תפעול שוטפות וקבועות.
"החניונים שבהם התגלתה בעיית אמינות נתונים שייכים כולם לאותו בעלים. על מנת לאכוף שיתוף פעולה מצד בעלי החניונים ולהבטיח העברת מידע אמין ומדויק בזמן אמת, בימים אלו מוסיפה העירייה תנאי לרשיון עסק שיחייב כל בעל חניון להתקין מערכת עצמאית לשילוט, בקרה והכוונה לחניונים שתחובר למרכז ניהול התנועה של ירושלים (מנת"י), אשר יפקח מצידו על כל המערכות".
× × ×
למה מחכים: מבדיקה שערכנו עולה שעדיין לא חל שינוי והחניונים שלא היו מחוברים למערכת לפני שנה ושמונה חודשים עדיין אינם מחוברים, ומערכת השלטים לא כוללת אותם ואינה מעודכנת בזמן אמת. היוזמה לשנות את חוקי רישוי העסקים ולהוסיף תנאי מחייב לחניונים לשתף פעולה ולמסור נתונים למערכת השילוט האלקטרוני לא התממשה. למרות זאת השלטים עדיין פועלים והנתונים מתעדכנים באופן חלקי ומוגבל ואינם מעניקים את השירות שנועדו לתת. התקציבים הגבוהים הדרושים לתחזוקת ולתפעולה המערכת עדיין מועברים באופן שוטף.
× × ×
מהעירייה נמסר: "אנו מקדמים את הנושא במרץ. רישיון העסק שונה והוכנס בו תנאי שמחייב את בעלי החניונים לקבל את הנתונים. כמו כן נערך סקר בכל החניונים, למעט אחד שיטופל משפטית, וכיום האגף לתחבורה ופיתוח תשתיות מצוי בשלב השלמת חוסרים לפני הזמנת עבודה לקבלן, לצורך חידוש המערכות בכל החניונים".