אחרי חופשת הפסח הארוכה, ולנוכח ביטול יום החופש שהיה נהוג באורח מסורתי ביום המימונה, קיוו רבים מההורים הירושלמים שביום שלישי השבוע הם יוכלו לחזור לעבודה רציפה, לפחות עד לחופשה הבאה. אלא שתוכניותיהם של רבים השתבשו כאשר התברר שהסייעות בצהרונים הודיעו על שביתה, השלישית בתוך חודש. בעירייה דווקא ניסו עד הרגע האחרון למנוע את השביתה אך בית הדין הארצי לעבודה דחה את בקשותיה להוציא צו מניעה לשביתה.
4 צפייה בגלריה
עובדות הצהרונים
עובדות הצהרונים
עובדות הצהרונים
(צילום: טוהר לב ג׳ייקובסון)

"אני עובד חיוני וגם אשתי ואנחנו נפגעים מזה שאנחנו צריכים לצאת בשעה 13:00 בצהריים להוציא את הילד", אומר אב לילד בגן טרום חובה בשכונת גילה. "זה פוגע לנו בפרנסה. זה הפסד ימי עבודה, ובסופו של דבר הבוס שלנו יכול לפטר אותנו. העירייה צריכה ללכת לטובת הצוות החינוכי כדי שנעבוד בראש שקט. השבוע קיבלנו אישור מיוחד שאשתי תצא מוקדם בגלל שאני לא יכול לצאת מהעבודה. בסופו של דבר אנחנו נפגעים, הם לא רואים את הצד של ההורים רק את הצד שלהם".

4 צפייה בגלריה
עובדות הצהרונים
עובדות הצהרונים
עובדות הצהרונים
(צילום: טוהר לב ג׳ייקובסון)

"אחרי כל ימי חופשת הפסח, ולפני החג היו השבתות ועכשיו זה גם הפסד של שעות עבודה וגם הגיע אוכל לצהרון ולא חשבו לעצור את זה לא חבל על כמויות אוכל שהולכות לפח?", הוסיפה אם לשניים ממלחה, בטרום חובה וחובה. "כל יום שאני לא מגיעה זה יום שאני מפסידה בו כסף, וכולנו יודעים מה יוקר המחייה במדינה. אני מבקשת מהילדים הגדולים יותר שיוציאו את הילדים מהגן על מנת לא להפסיד ימי עבודה. אני כבר מרגישה בחל"ת כל פעם לעזוב וללכת. זו הפעם השלישית שיש השבתה ופעמיים הפסדתי עבודה".
"כאמא אני מאוכזבת שכוח לעובדים ועיריית ירושלים וכל הגורמים הרלוונטיים לא מצאו את הדרך ליישב את הסכסוך", אומרת בכעס סגנית יו"ר ארגון ההורים בתחום הגנים, שירן יחיא, אם לילדה בגן טרום חובה בשכונת מלחה. "למרות שההורים נותנים את מלוא הסכום שמאושר, ולא פעם תקציבי ההורים באו לשיפור התנאים של הסייעות ולשיפור הצהרונים בעיר, שוב אנחנו מוצאים את עצמנו מקצרים את יום העבודה ונדרשים למצוא חלופות לילדים. אחרי חופש של כשבועיים וחצי הילדים זקוקים לשגרה וליציבות".

הסייעות: "מוטרדות ומודאגות"

המשא ומתן, בין איגוד הצהרונים לבין המינהלים הקהילתיים ועיריית ירושלים, לחתימה על הסכם קיבוצי מתנהל מאז 2020. לטענת גורמים המעורבים במגעים הסיבה להתארכות היא שבכל פעם ישנו תירוץ אחר שמונע הגעה להסכם, "פעם זו הקורונה, פעם בחירות הארציות, פעם הבחירות המוניציפליות. התוצאה היא שבשש השנים שחלפו מאז ההסכם הקודם לא עודכן שכרן של מובילות הצהרון, גננות הצהרונים", אומר הגורם.
תנאי מרכזי שמונע אף הוא את חתימת ההסכם הוא דרישת נציגות העובדות לפיו במקרה של החלפת זכיין לתוכנית, ישמרו תנאי העסקתן.
הפיצוץ הגדול שהוביל להכרזה על סכסוך עבודה ועיצומים בחודש האחרון, התחולל כאשר ב"כוח לעובדים" המייצג למעלה מ-900 עובדות צהרונים, הופתעו לגלות מדיווחים בתקשורת על כך שבכוונת העירייה להחליף בסוף שנת הלימודים את המינהלים הקהילתיים כזכיינים להפעלת הצהרונים ("תוכנית ניצנים") בתאגיד העירוני "לביא". בעירייה סירבו להתחייב כי תנאי העובדות יישמרו במעבר בין הזכיינים.
"אני עובדת כבר 19 שנה בתפקיד של גננת צהרון", אומרת עדנה סבאג, "שש שנים לא העלו לי את השכר. אני מרוויחה 60 שקלים לשעה. הוחלט שהמינהלים הקהילתיים לא ינהלו את הצהרונים והמשמעות היא שיפוטרו 900 עובדים ועובדות ב-30 ביוני ואז יחליטו להעביר אותנו לקבלן אחר שהוא התאגיד העירוני. "אם כל הזכויות שלנו לא ישמרו, כל מה שהשגנו הולך לפח", מזהירה סבאג. "אנחנו לא עלה נידף ברוח, אנחנו עובדות מהנשמה ומגדלות דורות של ילדים".


"סייעת היא תחליף לאמא שלא נמצאת, לא עובדת ניקיון", זועמת עדנה אלון שעובדת בחמש השנים האחרונות כסייעת בצהרון במושבה הגרמנית. "סייעת זה עובדת עם הרבה השקעה ומינימום של זמן עם 0 של רווח. זה שעות קשות בין 14:00 ל-17:00 שהילדים עייפים וקשה לרתק אותם. צריך ראש גדול. הסייעות הן מחנכות לחיים. העירייה מעבירה אותנו לקבלן אחר, והוא לא ייתן לנו את אותן הזכויות. שום קבלן לא ירצה שנרוויח עליו, ולי לא בא להיות סוס עבודה. אני עובדת כי אני צריכה לפרנסה שלי. אני מרוויחה היום 45 שקל לשעה. אני מזמינה לגן לראות איך מתמודדים עם ילדים, שהם יגיעו לעבוד ויעשו קניות עם 2,000 שקל בחודש".

4 צפייה בגלריה
שביתה בצהרונים
שביתה בצהרונים
שביתה בצהרונים
(צילום: shutterstock)

"אני עובדת 22 שנה", אומרת גננת הצהרונים, מארי לוי ידיד. "אנחנו נפגעים מהעירייה לא מהיום אלא קרוב לארבע שנים. מאז שההסכם הקיבוצי נפתח הם יושבים איתנו למו"מ וכלום לא מתקדם. הכל תקוע. כל בקשה שלנו נענית בסירוב. אנחנו מבקשות העלאה שוות ערך לסייעת בוקר", מבהירה לוי ידיד ומוסיפה: "ביקשנו העלאה למובילות צהרונית. הכל במשק עלה ורק אנחנו עומדות במקום. עכשיו לוקחים אותנו מהמנהלים הקהילתיים, מעבירים לזכיין אחר ופה הקאץ'. אנחנו מודאגות ומוטרדות. אנחנו דורשות את הביטחון התעסוקתי. אנחנו דורשות לעבור עם כל התנאים שלנו. לעירייה כרגע אין תשובות היא יכולה רק להפריח בלונים באוויר ועד אז אנחנו נמשיך לשבות ואף נחריף את המאבק שלנו".
סאבג ביקשה לפנות לראש העירייה משה ליאון באופן אישי "אנחנו מבקשות מראש העיר שיבוא היום שיחתום על ביטחון תעסוקתי, וההסכם הקיבוצי שיש לנו וכל התנאים שהשגנו עד כה, בנוסף מבקשות העלאה בשכר לגננות הצהרונים. אם זה לא ייחתם חתימה עם כל הזכויות אנחנו נחריף את המאבק. גם בית המשפט תומך בנו ומבין את המניפולציה של העירייה".

"משחק כפול
של העירייה"

בעירייה מנגד מאשימים את הסייעות ואת ארגון כוח לעובדים שמייצג אותן. בהודעה לעיתונות שהפיצה העירייה לאחר החלטת בית המשפט לעניינים מקומיים היא טענה כי "מדובר בשביתה לא מוצדקת ומיותרת לחלוטין תוך סירוב לשבת למו"מ במקום לפגוע אנושות בילדים ובהורים. שכר העובדות בצהרונים במדינה נקבע ע״י משרד החינוך בקול קורא שמפורסם בתחילת כל שנה".

4 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

בארגון כח לעובדים לא נשארו חייבים ואמרו כי "שוב ושוב מבהירים בתי הדין לעירייה כי דרישות העובדות הן דרישות כלכליות לגיטימיות. זכותן של העובדת לתוספת שכר לאחר שש שנים ללא שינוי במשכורתן. זכותן של העובדות לדעת שתנאי העסקתן לא יפגעו במעבר שבין זכיינים. אנו קוראים לעירייה לחדול מהכפשת העובדות וניהול מו"מ שקוף ובתום לב שימנע שביתות נוספות".
"העיריה לא יכולה לנהל משחק כפול", אומרת דנה קציר, ראש ענף הגיל הרך בכוח לעובדים, "מצד אחד לטעון שאין לה יכולת להתערב בשיקולי "לביא" ומאידך להפעיל אותו כתאגיד עירוני המצוי בקשר הדוק לעירייה, שמנהליו הם בעלי תפקידים בעירייה ומהווים, לדברי המנכ"ל, את הזרוע הביצועית שלה. העירייה יכלה כבר מזמן ליידע אותנו בהחלטה להפוך את לביא ל"זכיין" ולהבטיח את זכויותיהן האישיות והקיבוציות של כלל העובדות, להתחייב להעביר את כולן ולהעלות את שכר המובילות".

"המינהלים ביקשו להפסיק"

"עיריית ירושלים לא מעסיקה את העובדות ולא העסיקה אותן והיא לא צד להסכמים הקיבוציים", טוענת מנגד עו"ד סיגל פעיל שמייצגת את עיריית ירושלים בנושא. "מי שהעסיק אותן הם המינהליים הקהילתיים. צהרוני 'ניצנים' אינם בתקצוב עירוני בכל העיר, יש 27 מפעילים הם מפעילים ומעסיקים את העובדות וזה בתקצוב מדינת ישראל. הכללים נקבעים על ידי משרד החינוך במסגרת 'קול קורא' שמפורסם בתחילת שנה והפרויקט כולו תלוי בכך להמשיך לתקצב ולהפעיל. המנהלים הקהילתיים הודיעו לעירייה שאין היתכנות כלכלית ושהם מפסיקים להפעיל את פרויקט 'ניצנים' בסוף שנת הלימודים הנוכחית. העירייה גייסה לטובת התחלת הפרויקט בתחילת שנת הלימודים הבאה את עמותת לביא, שמעסיקה בין היתר עובדים ועובדות אחרים במסגרת פרויקט 'ניצנים', למשל בבתי ספר. זה היה הכי טבעי שהיא תיקח את זה על עצמה".
עו"ד פעיל התייחסה לסכסוך הקיים בין העירייה לבין העובדות: "הסכסוך הנוכחי לא עוסק בכל העובדות אלא רק במובילות גנים (גננות צהרון) שזה גם לא רוב העובדות. כלל העובדות שמועסקות כרגע על ידי המינהליים הקהילתיים במסגרת פרויקט 'ניצנים' מרוויחות שכר גבוה מאשר נקבע בקול הקורא של משרד החינוך שבו צוין בין היתר גם שכרן לשעה".
רוצים להעביר אותן מהמנהלים הקהילתיים לעמותת לביא, למה לא להעביר אותן עם הזכויות שלהן? "העירייה הודיעה שעובדות שיקלטו בעבודה בלביא, יקלטו עם כל התנאים שלהם".
ובכל זאת, הן מתלוננות שכבר שש שנים שכרן לא עלה? "זה לא נכון, שכרן של כלל העובדות בפרויקט 'ניצנים' עלה במהלך השנים".
למה בית המשפט דחה את העתירה של העירייה למנוע שביתה? "אני כמובן מצטערת על החלטת בית הדין, אבל יש חירות וזכות שביתה ובית הדין לעבודה שם דגש על הזכות הזאת ועל כך אין לי ביקורת, זה תפקידו של בית הדין לעבודה. אני קוראת להפסיק את העיצומים ולהגיע למשא ומתן".

עיריית ירושלים: ״שביתה מיותרת לחלוטין״

״מדובר בשביתה לא מוצדקת ומיותרת לחלוטין תוך סירוב לשבת למו"מ במקום לפגוע אנושות בילדים ובהורים. שכר העובדות בצהרונים במדינה נקבע ע״י משרד החינוך בקול קורא שמפורסם בתחילת כל שנה. עיריית ירושלים איננה המעסיקה של עובדות הצהרונים ולמרות זאת, לאור החשיבות שהעירייה מייחסת לתוכנית 'ניצנים', לילדים ולהורים, אנו פועלים בנחישות להיטיב עם העובדות. גם כעת הציעה העירייה לארגון 'כוח לעובדים' הצעות מרחיקות לכת על מנת לבטל את השביתה, לרבות תשלום מענקים.לצערנו, ארגון כוח לעובדים דחה את כל ההצעות על הסף מסיבותיו, ללא התחשבות בעובדות עצמן, שלא מקבלות שכר על ימי שביתה מיותרים, בילדים ובהורים, ומסרב לחזור לשולחן המשא ומתן. אנו קוראים לארגון כוח לעובדים לחדול ממהלכים כוחניים, פוגעניים על גב הילדים, ההורים והעובדות, לבטל את השביתה ולחזור לשולחן המו"מ כבר היום״.