פרסום ראשון: חברת המים הארצית ״מקורות״ מקדמת בימים אלה תוכנית לגידור הקיפי של האגם העונתי סכר בית זית, שנחשב לאחד מאתרי הטבע הנדירים והקסומים באזור ירושלים, כך נודע ל-mynet.
4 צפייה בגלריה
סכר בית זית
סכר בית זית
סכר בית זית
(צילום: אדווה חולי)

פרטי התוכנית שמתפרסמים כאן לראשונה, חושפים כי הגידור מתוכנן מאזור הסכר ועד לכניסה למנהרות של כביש 16 החדש. החברה להגנת הטבע יוצאת נגד התוכנית בטענה כי הדבר יפגע בטבע ויקטע את המעבר האקולוגי לבעלי חיים. עוד הם טוענים כי המקום מהווה חלק מפארק מטרופולוני מתוכנן וכבר היום האגם מהווה אטרקציה שסביבו מבלים התושבים בסופי שבוע בעיקר.

4 צפייה בגלריה
מאגר בית זית
מאגר בית זית
סכר בית זית
(צילום: אדווה חולי)
4 צפייה בגלריה
תוכנית גידור סכר בית זית
תוכנית גידור סכר בית זית
תוכנית גידור סכר בית זית
(צילום: לווין)

לטענת החברה להגנת הטבע גידור אינו הכרח המציאות במקום וניתן למצוא אמצעים אחרים לסמן ולהתריע מפני סכנות. עוד נטען כי חלק מתוואי הגדר אמור לחלוף בתוך אפיק נחל המוגדר כשיטפוני ויש חשש רב כי בעת שיטפון הגדר תעקר, בנקודה זו ממקומה.
4 צפייה בגלריה
מאגר בית זית
מאגר בית זית
מאגר בית זית
(צילום: אדווה חולי)

החברה להגנת הטבע שלחה מכתב ובו פירוט התנגדותה, לתוכנית לוועדה המקומית לתכנון ובנייה במועצה האזורית מטה יהודה שהוא הגוף שאמור לאשר למקורות לבצע את הגידור המוצע בשטח. שכן שטח הסכר והמושב בית זית עצמו נמצאים בתוך השטח של המועצה האזורית מטה יהודה.


לטענת החברה, לאחר שנים בהם בסביבת האגם ניזוק הטבע מאתרי התארגנות של הקבלנים לבניית כביש 16 והרחבת כביש 1 כיום האזור משתקם, מחלים וחוזר לייעודו המקורי וכי הגידור המוצע יפגע בו בצורה בלתי הפיכה הן לטבע והן לתושבים שנהנים לבלות ולטייל במקום.
מחברת מקורות נמסר בתגובה: ״לדעת חברת מקורות מאגר בית זית אינו תורם להגדלת האגירה של ההר בצורה משמעותית. המקום מהווה פנינת טבע תיירותית שראוי שתטופל על ידי גופים שיקדמו את הנושא לטובת הציבור. בעקבות מקרי טביעה במקום, לפני מספר שנים משטרה ישראל דרשה ממקורות לגדר את המתקן ולבצע שחרור מהיר של המים שהצטברו שם. מאז מקורות משקיעה כספים בפיקוח ושמירה על המקום לטובת שלום הציבור, ובמקביל פנתה לרשויות ועיריות שונות בבקשה להעביר את האחריות על במקום, אולם כל הבקשות סורבו מסיבה שאינה נראית לעין. לפיכך, ובשל חשש מאסונות נוספים, מקורות מבקשת לגדר את המקום עד שימצא גוף שייקח אחריות על אזור התיירות ויפתח אותו עבור הציבור״.
מתנועת ״מצילים את הרי ירושלים״ נמסר: "אנו שוב עדים למחטף משאב חברתי וסביבתי חשוב מאין כמוהו בהרי ירושלים. הגידור המבוקש סביב האגם העונתי של סכר בית זית מהווה פגיעה סביבתית, נופית ותיירותית במרחב של נחל שורק עליון.
זהו אתר תיירות ונופש מבוקש המושך אליו מטיילים מכל הארץ. מדובר בשטח המהווה ריאה ירוקה ייחודית שהפכה לחלק בלתי נפרד מהעיר ירושלים ונקודה נדירה לשקט מהעיר הסואנת. בנוסף, מיקומו של האגם בתוך נחל שורק הופך אותו לחלק ממסדרון אקולוגי חשוב מאין כמוהו בין ההר לשפלה. גידור האגם יהיה הרסני לבעלי החיים הייחודיים לשטח. אנו מתנגדים בכל תוקף לגידור אזור הסכר מאחר ואין בו כל הצדקה הנוגעת בבריאות הציבור או כל גורם אחר. אנו נמשיך להיאבק ולדרוש שלכל אדם יהיה טבע נגיש לדורי דורות".
פורסם לראשונה: 12:43, 02.05.24