בעקבות המלחמה, הזמינה יו"ר הליכוד בירושלים, יעל ענתבי את האלוף (מיל') עוזי דיין, לשעבר אלוף פיקוד מרכז, סגן הרמטכ"ל וראש המל"ל, לסיור בעיר כדי לשמוע ממנו כיצד ניתן להעצים את תחושת הביטחון של תושבי ירושלים שמתגוררים בשכונות התפר.
3 צפייה בגלריה
ענתבי ודיין בסיור בירושלים
ענתבי ודיין בסיור בירושלים
ענתבי ודיין בסיור בירושלים
(צילום: דוברות הליכוד ירושלים)

כמו כן, ענתבי סקרה בפניו את המצב הנתון בשטח שבין פסגת זאב לגבעה הצרפתית, וכן הוסיפה כי מאז הקמת גדר ההפרדה עברו למעשה להתגורר במקום עשרות אלפי שב"חים. רבים מתושבי המקום המקוריים, בעלי תעודות תושב ישראל, עברו להתגורר בתוך שכונות ירושלים ואת מקומם תפסו ערבים מיו"ש (שב"חים). בנוסף, נבנו אלפי דירות לא חוקיות שגם אותם מאכלסים ערביי יו"ש. ענתבי הסבירה כי למעשה כל תושב יו"ש, גם מג'נין, יכול להגיע ללא שום מחסום לשכונות שמעבר לגדר ועד לגדר ההפרדה בצמוד לשכונות התפר ולכן חוששים תושבים מאירועים בנוסח עוטף עזה.

הרעיונות שהציע האלוף עוזי דיין:

  • אימון כיתות הכוננות עם הצבא
  • סיורים של לוחמי מג"ב בשכונות התפר
  • הקמת מחסום נוסף בצד המזרחי של ענאתא
  • הפסקת פעילות אונר"א במחנה הפליטים שועאפט

"ביו"ש, יש לנו שליטה לא רעה בשטח, אבל כל הנתונים האחרים רעים יותר מאשר המצב שהיה בעוטף עזה", סבור דיין, "כאן יש עשרות אלפי פלסטינים נושאי נשק, ומכיוון שלפלסטינים ביו"ש יש יכולות ומשנה סדורה של עוינות ושנאה כלפינו, צריך להתכונן לפי היכולות שלהם, לפי פוטנציאל הסכנה, ולגזור ממנו את התרחישים".
האלוף דיין הסביר: "צריך להבין ולהגדיר שאנו בזמן חירום. את כיתות הכוננות שיעל ענתבי סייעה להקים, צריך להפוך לדעתו למחלקות כוננות (30 איש בכל מחלקה), צריך גם לצייד אותן, לפי התקן של הצבא ולהכיר בשגרת האימונים שלהם, והם חייבים להתאמן יחד עם כוחות הביטחון".

3 צפייה בגלריה
מחסום מחנה הפליטים שועפאט
מחסום מחנה הפליטים שועפאט
מחסום מחנה הפליטים שועפאט
(צילום: לירן תמרי)

לגבי סוגיית אלפי השוהים הבלתי חוקיים בשכונות הירושלמיות הצמודות לפסגת זאב שמעבר לגדר. דיין אמר: "ברור שהמצב לא תקין אבל כדי להגיע לשליטה מלאה במקום צריך לפעול בשלבים ולהתחיל בטיפול נקודתי. אי אפשר לפתור באחת מצב שהתהווה במשך שנים רבות. תהיה התחלה טובה אם כוחות מג"ב יעשו בשכונות אלה סיורים מספר פעמים ביום. סיורים שמטרתם לחוש את השטח טוב יותר, כך ידעו לתת מענה ברגע שיקרו שם דברים חריגים.

עוד בחדשות:

"אפשר גם להתחיל לטפל בגירוש שב"חים שידוע שהם בעיתיים. יחד עם זאת ככל שמדינת ישראל תפגין באזורים אלה ריבונות אזרחית ותכיר את התושבים, כך ימנע גם מעבר של שב"חים נוספים לגור באזורים אלה". עוד מציע דיין לטפל לטפל בבעיה גם באמצעות טיפול במבנים הבלתי חוקיים המסוכנים והדיירים השב"חים שקנו בהם דירות.
מעבר לכיתות הכוננות דיין אומר כי צריך למנוע מעבר נוסף של שב"חים לאזור והשיב בחיוב לרעיון של ענתבי להקמת מחסום נוסף בצד המזרחי של ענאתא שימנע מהם כניסה לאזור.

3 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים שועפאט.
מחנה הפליטים שועפאט.
מחנה הפליטים שועפאט.
(צילום: אדווה חולי)

לגבי אונר"א, שמחזיקה את מחנה הפליטים שועאפט, עשרות מטרים מבתים ברחוב מרידור בפסגת זאב מזרח, דיין סבור כי יש להפסיק את הפעילות שלהם לגמרי. "אונר"א הוא ארגון אנטי ישראלי ותומך טרור מובהק, במקום לטפל בפליטים של שועאפט, הם מנציחים אותם כפליטים ומנהיגים חינוך מסית אנטי ישראלי. אונר"א הוא ארגון חריג המכיר גם בנכדים ונינים כפליטים. מכיוון שבאו"ם יש ארגון כללי שמטפל בפליטים בכל העולם, אין סיבה שהארגון הזה לא יטפל באותם קריטריונים בפליטים הערבים. חוץ מזה בפליטים שלנו היהודים שהגיעו מארצות ערב האו"ם לא מטפל".
יעל ענתבי סיכמה כי בכוונתה לפעול מול מקבלי ההחלטות ליישום ההצעות שהעלה האלוף דיין בתקווה שניתן יהיה בהדרגה לתת תחושת ביטחון לתושבי ירושלים.