העדפה של תחבורה ציבורית על פני רכבים פרטיים, שילוב חכם בין אוטובוסים לקווי הרכבת השונים, וגם הנגשה באזורים מאתגרים. זהו רק חלק קטן מהמהפכה התעבורתית שמתוכננת להתרחש בירושלים בשנים הקרובות. האמת היא שכבר לפני 120 שנים, כאשר בנימין זאב הרצל כתב את 'אַלְטְנוֹיְלַנְד' הוא חלם כיצד ארץ ישראל בכלל וירושלים בפרט יהפכו למרכז תחבורתי עולמי. וכך הוא כתב ברומן האוטופי שלו: "מפטרבורג או מאודסה, מברלין או מווינה, מאמסטרדם, מפריז, ממדריד או מליסבון לירושלים. לכל מסילות-החיפזון הגדולות שבאירופה יש חיבור עם המסילה הירושלמית, ולירושלמית עם המסילה המצרית והמסילות של אפריקה הצפונית".
14 צפייה בגלריה
כך תיראה הרכבת הקלה בעמק רפאים
כך תיראה הרכבת הקלה בעמק רפאים
כך תיראה הרכבת הקלה בעמק רפאים
(הדמיה: צוות אב לתחבורה)
נכון להיום, הביקוש לתחבורה ציבורית בבירה הוא אדיר. הסיבה לכך היא ריבוי חרדים וערבים שדירוגם הנמוך מבחינה חברתית־כלכלית הופך לקשה עד בלתי אפשרית את היכולת שלהם להחזיק רכב פרטי.
לכך נוספים סטודנטים וצעירים שגם הם אינם יכולים לקנות מכונית (או להחנות מכונית קיימת). גם פתיחת קו הרכבת החשמלית מהרצליה ותל אביב לירושלים, והקו האדום של הרכבת הקלה, סייעו להנגשת התחבורה הציבורית. אלא שיש עדיין כשלים רבים שמונעים או מעכבים את הגידול בשימוש ברכבות ובאוטובוסים. הנה תמונת מצב באשר לפיתוח תשתיות התחבורה הציבורית בעיר.

חנה וסע (תוספת של אלפי מקומות)

במסגרת פרויקט 'הכניסה לעיר', שבמסגרתו מקימים חניון ענק ובו 1,200 מקומות, תשודרג הכניסה המזרחית של תחנת נבון. העבודות כוללות הקמת מבואת כניסה ובה שלושה מפלסים. המפלס התחתון ביותר יהיה בקומת השירות לנוסע ויהווה כניסה נוספת לתחנה עם עמדת בידוק. המפלס השני בקומת הכניסה יהיה יציאה נוספת מהתחנה, לכיוון מזרח, שמותאמת גם לכיסאות גלגלים ולעגלות ילדים. קומתה השלישית של המבואה תמוקם במפלס הרחוב ותכלול מבנה זכוכית שבו חדר מדרגות וארבע מעליות. הדבר יקשר את התחנה עם הרחוב ועם החניון התת־קרקעי - שז"ר.
14 צפייה בגלריה
כך תיראה הכניסה המזרחית חדשה בתחנת הרכבת נבון
כך תיראה הכניסה המזרחית חדשה בתחנת הרכבת נבון
כך תיראה הכניסה המזרחית חדשה בתחנת הרכבת נבון
(הדמיה: ברחנא- אדריכלים ובוני ערים בע"מ)

המיזם 'חנה וסע', שמטרתו לעודד שימוש בתחבורה הציבורית, יורחב גם הוא. נוסף על החניונים בהר הרצל, גבעת התחמושת ופסגת זאב, יוקם בגבעת מרדכי, ליד הגן הבוטני, חניון ובו 2,250 מקומות. חניון נוסף יוקם בשכונת פסגת זאב-מרכז בסמוך לתחנת הרכבת הקלה.
14 צפייה בגלריה
חניון שז"ר
חניון שז"ר
חניון שז"ר
(הדמיה: חברת מוריה)

מצפון תיפתח תחנה (מרכזית)

'מיני תחנה מרכזית' מוקמת בימים אלה בסמוך לכניסה לשכונת רמות, על מחלף כביש 9 וכביש בגין. התחנה תשרת את תושבי השכונות הצפוניות, ובהן רמות, רמת שלמה, פסגת זאב והגבעה הצרפתית. התושבים באזורים אלה לא יידרשו עוד להגיע לתחנה המרכזית 'הישנה' ויוכלו לעלות על קווים בין־עירוניים במסוף החדש.
14 צפייה בגלריה
כאן תוקם התחנה המרכזית החדשה בצפון ירושלים
כאן תוקם התחנה המרכזית החדשה בצפון ירושלים
כאן תוקם התחנה המרכזית החדשה בצפון ירושלים
( צילום: חברת מורדגן)
14 צפייה בגלריה
חניון נחל צופים
חניון נחל צופים
חניון נחל צופים
(הדמיה: חברת מוריה)

להגיע למודיעין ב־17 דקות בלבד

יש לנו חדשות טובות ורעות לנוסעים ברכבת ישראל. בעוד כחודשיים יסתיימו העבודות ב'פרויקט קשת מודיעין', מה שיאפשר נסיעה ישירה של 17 דקות בלבד ממודיעין לירושלים. המסילה החדשה שמספרה 431 תחבר את הבירה עם יישובי השפלה ומישור החוף הדרומי. רק קחו בחשבון שבשבוע שעבר ועד עובדי הרכבת הכריז על סכסוך עבודה. לטענתם, פרויקט החישמול עלול לפגוע ביותר מאלף עובדים, שבסיום המיזם עלולים להישאר מובטלים. בשורה התחתונה, ייתכן ויהיה עיכוב של מספר חודשים בהשקת הקו.
14 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת מודיעין מרכז
תחנת הרכבת מודיעין מרכז
תחנת הרכבת מודיעין מרכז
(צילום: רותי בוסידן)

עם סיום העבודות יחזרו הקווים לפעול גם בימי שישי. יש לציין כי גם אחרי שהוחזרו הקווים במוצ"ש, אף שהשבת יוצאת הרבה לפני שש בערב - הרכבת הראשונה מירושלים לתל אביב והרצליה בשבת הקרובה תצא רק בשעה 21:08 (והאחרונה לערב זה תצא ב־22:08). בכיוון הנגדי הקו מהרצליה לכיוון הבירה יתחיל רק ב־21:20 (והקו האחרון במוצ"ש ייצא ב־22:00). בתגובה נמסר מדוברות הרכבת כי עבודות החשמול מצריכות היערכות ולא ניתן להפעיל את הקו מייד עם צאת השבת.
ובאשר לחדשות הרעות - אין כרגע תוכנית להפעיל מחדש את קו הרכבת מבית שמש לגן החיות ולקניון מלחה בירושלים. מרכבת ישראל נמסר: "הקו ותיק מאוד ומהירות הנסיעה בו איטית מאוד בשל תוואי הנדסי וגיאוגרפי. מספר הנוסעים בו צנח דרמטית מאז הפתיחה ב־2018 של הקו המהיר החדיש שמגיע למרכז ירושלים. לכן הופסקה פעילותו והמשכה ותצורת הקו נידונים כעת".

הנחה מהשבוע (שלה חיכינו שנים)

מהשבוע הקרוב: כל הירושלמים יוכלו לחסוך כסף רב בתשלום לתחבורה הציבורית. ב־15 בדצמבר 2020 השיק משרד התחבורה שירות חדש שמאפשר לשלם על נסיעה לא רק ב'רב־קו' אלא גם בעזרת אחת מארבע אפליקציות: 'Moovit', 'הופאון רב־פס', ANY WAY ו'התחנה'. התשלום בעזרת אפליקציה נועד לחסוך כסף עבור אלה שלא בטוחים בתחילת החודש כמה פעמים הם ייסעו ומתלבטים אם לרכוש 'חופשי חודשי' או לשלם עבור כל נסיעה בנפרד.
14 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
(צילום: אדווה חולי)

המשתמשים ביישומונים החדשים משלמים עבור השימוש בתחבורה הציבורית רק בסוף החודש, על פי השימוש בפועל, לאחר שקלול אוטומטי של הנחות, ובהן 'תקרה יומית' ו'תקרה חודשית'. לדוגמה, אלה שנסעו במשך החודש בעלות מצטברת של 391.5-195.5 שקל יקבלו הנחה של 75% על התשלום (!). הנחה של 50% תינתן על חיוב בגובה של 978.5-391.5 שקל, והנחה של 25% תינתן על חיוב שעולה על 978.5 שקל.
אלא שבירושלים לא היה ניתן לשלם ברכבת הקלה בעזרת אפליקציה מאחר שחברת 'סיטיפס' לא נערכה לכך, לנוכח העובדה שבאפריל 2020 הסתיים החוזה שלה. באופן מפתיע, גם כאשר חברת 'כפיר' החלה לעבוד ב־16 באפריל הם לא היו ערוכים לתשלום בשיטה החדשה. מ'כפיר' נמסר אז בתגובה: "השדרוג צפוי להימשך מספר חודשים".
השבוע נמסר מהרכבת הקלה: "החל מ־30.11.21 יוכלו משתמשי הרכבת לתקף את הנסיעה באמצעות האפליקציה. המהלך נעשה בשיתוף משרד התחבורה, עיריית ירושלים וחברת 'כפיר' - הרכבת הקלה בירושלים".

הקו האדום: במקום 2017, חכו ליוני 2023

לפני 10 שנים נחנך הקו האדום של הרכבת הקלה והעבודות להארכה שלו תוכננו לשנת 2017. אחרי הסכסוך עם 'סיטיפס' והחלפת הזכיין הוזז תאריך היעד ל־2022, אבל גם זה לא יקרה. נכון לעכשיו, זה אמור להתרחש ביוני 2023. במקום 13.8 ק"מ של מסילה כיום יהיו 21.5 ק"מ. במקום 23 התחנות הקיימות יהיו 36, ובמקום 23 רכבות פעילות כיום יהיו במלאי 47, מה שיאפשר אולי גם הקטנה של הצפיפות בשעות העומס. התחנה הדרומית ביותר תהיה בבית החולים הדסה, ואת החלק הצפוני בקו יאריכו עד לנווה יעקב.
14 צפייה בגלריה
הנחת המסילה של הקו האדום של הרכבת הקלה
הנחת המסילה של הקו האדום של הרכבת הקלה
הנחת המסילה של הקו האדום של הרכבת הקלה בקרית יובל
(צילום: אביר סולטן)
14 צפייה בגלריה
הקו האדום של הרכבת הקלה
הקו האדום של הרכבת הקלה
הקו האדום של הרכבת הקלה
(הדמיה: Eco)

הקו הכחול: תוכנן ראשון, חכו ל-2029

אשר לקו הכחול - הוא אמור היה להיחנך ב־2006, שנתיים לפני הקו האדום (!). אלא שצוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים החליט ב־2004 שבמקום רכבת ינוע בציר הזה אוטובוס רב־קיבולת, בדומה ל'מטרונית' בחיפה. הסיבה לשינוי היתה רצון לחסוך כסף, אבל עם השנים התברר שלמטרונית הצפונית יש חסרונות רבים, כשבין השאר היא נעה יותר לאט מכפי שתוכנן בתחילה.
14 צפייה בגלריה
כך ייראה הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים
כך ייראה הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים
כך ייראה הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים
(הדמיה: תכנית אב לתחבורה)

אגב, בחודש מרץ נחתו בארץ קרונות ראשונים של כלי התחבורה הזה, ששמו הרשמי הוא ART, במטרה לבחון את פוטנציאל השימוש בו. מדובר בכלי תחבורה חשמלי מתקדם, חצי אוטונומי, שמיועד להסעת המונים. למעשה הוא מעין שילוב של אוטובוס עם חלל פנימי כמו של הרכבת הקלה. לכלי הזה לא דרושה מסילה והוא נוסע על כביש תוך שהוא עוקב אחר מסילה וירטואלית שמסומנת בצבע במרכז הנתיב.
אגב, הסיכוי למימוש היוזמה בירושלים שואף לאפס. בבירה מכירים את הניסיון המר של חיפה, שבה סללו את נתיב המטרונית, הבטיחו כי מדובר ב'רכבת על גלגלים' וגילו כי מדובר באוטובוס שתקוע בפקקים. בעירית ירושלים ציינו בעבר כי הם בחנו "אוטובוס רב־קיבולת, חשמלי במלואו, שלא צלח את הטופוגרפיה המאתגרת של העיר. לכן הצעה זו אינה רלוונטית".
14 צפייה בגלריה
הגיעה ארצה. רכבת על גלגלים
הגיעה ארצה. רכבת על גלגלים
הגיעה ארצה. רכבת על גלגלים
(צילום: דוברות משרד התחבורה)

בשורה התחתונה: לאחר שהקו האדום נחנך והוכתר כהצלחה, הוחלט לחזור לתוכנית המקורית ולבנות מסילה. הקו הכחול מתוכנן לנוע משכונת גילה בדרום העיר ועד לרמת אשכול ושכונת רמות בצפון. לקו יהיו שתי שלוחות - בצפון: מגאולה לרמת אשכול, ובדרום: מתחנת החאן למלחה.
הקו הכחול יכלול בתוכו את הקו הסגול, או כפי שקוראים לו בעירייה - 'הפרוזדור הסגול', שמשתרע לאורך של 15 קילומטרים ובו 24 תחנות. זהו קו רוחבי שיחבר את הדסה עין כרם ואת קרית הספורט במלחה לגוננים ואזור התעשייה תלפיות, עם אופציה להארכה לארמון הנציב.
14 צפייה בגלריה
הלו"ז להשקת הרכבת הקלה
הלו"ז להשקת הרכבת הקלה
הלו"ז להשקת הרכבת הקלה
(איור: ידיעות ירושלים)

אז מה הצפי להפעלה? במהלך שנת 2028 יופעל המקטע הדרומי, מגילה למרכז העיר וממלחה למרכז העיר. על פי לוח הזמנים הנוכחי, העבודות על הקו הכחול יסתיימו בשנת 2029, כך שהוא ישתרע לאורך של 31 קילומטרים ויכלול 53 תחנות.

הקו הירוק: אחרי דחייה, חכו ל־2024

למרות שהקו הירוק תוכנן כבר ב־2013, רק ב־2017 פורסמו המכרזים, וב־28 במאי 2018 החלו עבודות התשתית במתחם צומת פת. בתחילה תוכננו מסילה באורך של 20 ק"מ ו־42 תחנות חדשות, אך בהמשך היוזמה גדלה הקו יתפרש על פני 27 ק"מ של מסילה ו-52 תחנות.
הקו הירוק, שיהיה השני שיפעל בעיר, ינוע מגילה שבדרום העיר ועד לגבעה הצרפתית שבצפון, עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול. הרכבת תחלוף בקרית הממשלה, בשלושת בתי החולים המרכזיים וכן בקניון מלחה, בגן החיות העירוני ובאצטדיוני הספורט.
אז מה הצפי להפעלה? בכיכר ספרא אמרו השבוע כי "הקו הירוק יפעל בשלבים, מהכניסה לעיר למלחה החל משנת 2024, ועד להפעלה מלאה של הרשת ב־2025".

הקו החום (והזהוב שהפך לצהוב)

בניגוד לקו הכחול והירוק, שהם עובדה מוגמרת, יש תוכניות שהן רק על הנייר ולא ברור אם ומתי הן יתגשמו. 'הקו הצהוב', שבתחילה כונה 'הקו הזהוב', אמור להתבסס על התוואי האדום הקיים במרכז העיר ולהסתיים בעיר העתיקה. מדובר בתוספת של 6.5 קילומטרים ו־12 תחנות, שיחברו את קרית המוזיאונים והממשלה, דרך שדרות רופין, אל הכניסה לעיר. עם זאת, מכיוון שמדובר בתוכנית שמיועדת לביצוע, היא כבר גרמה לביטול ההקמה של בית ראש הממשלה החדש מול ה'סינמה סיטי', כפי שפורסם לראשונה ב"ידיעות ירושלים".
14 צפייה בגלריה
כך ייראה הקו הזהוב של הרכבת הקלה
כך ייראה הקו הזהוב של הרכבת הקלה
כך ייראה הקו הזהוב של הרכבת הקלה
(הדמיה: תוכנית אב לתחבורה ירושלים)

אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד - כזכור, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים הוציאה ב־2018 חיובי היטל השבחה לבעלי נכסים הגובלים בציר הרכבת הקלה באזור תלפיות. אלא שבתחילת 2021 קבעה ועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה במחוז, כי ההחלטה של 'המקומית' לא היתה מוצדקת. ועדת הערר הודיעה כי מבוטל חיוב שנשלח לחברה שמכרה מגרש באזור תלפיות, מה שעלול כמובן לצנן את התמיכה של העירייה בחלק מהקווים העתידיים. השבוע אמרו בעירייה כי "הקו נמצא בשלב של תכנון מוקדם".
מיזם נוסף שנמצא כרגע רק בשלבי תכנון הוא הקו החום. מדובר במסלול שישרת את התושבים במזרח העיר וישתרע לאורך של 16 קילומטרים, ממחסום קלנדיה ועד אום ליסון, דרך התוואי האדום שעובר בשועפאט וכביש מספר 1 העירוני. הרשויות יצטרכו לחשוב על פתרונות יצירתיים כדי להבטיח לזכיינית כי הקו הזה לא רק מוצדק מבחינה כלכלית אלא גם יוכל לפעול באופן בטיחותי. אגב, בעירייה אמרו השבוע שגם הסטטוס של הקו הזה עדיין מוגדר "בתכנון מוקדם".

ה'סופרבוס' של משפחת בליליוס

במשך שנים היה ל'אגד' מונופול על הקווים במערב העיר והתושבים התלוננו שוב ושוב. לאחר שנים של תכנונים, לאחרונה החלה לפעול בעיר 'סופרבוס', בבעלות משפחת בליליוס. תושבי ירושלים זוכרים היטב את האב עזרא ז"ל, שהיה יבואן של מרצדס, בין היתר בזכות מתחמי הבנייה בתלפיות. הבן אלי בליליוס מוכר בין היתר בגלל החסות לקבוצת הכדורסל הפועל ירושלים.
14 צפייה בגלריה
אוטובוס של חברת סופרבוס
אוטובוס של חברת סופרבוס
אוטובוס של חברת סופרבוס
(צילום: בן ניקסון)

במשרד התחבורה החליטו כי העברת הקווים מ'אגד' ל'סופרבוס' תיעשה במספר פעימות. בחודש יולי היה השלב הראשון, שכלל העברה של ארבעה קווים במרכז העיר (38, 82, 83, ו־136). כמו כן הושק קו 2, שכלל שימוש במיניבוס שמצליח לעבור בסמטאות הצרות של העיר העתיקה בדרך אל הכותל המערבי. בשלב השני עברו לזכיין החדש הקווים 74 ו־75. בחודש דצמבר תבוצע הפעימה השלישית ו'סופרבוס' תקבל את האחריות על הקווים 77 ו־163, וכן תתחיל להפעיל קו חדש, שמספרו 531, שייתן מענה לתושבי גילה.
השינויים בקווים יושלמו רק בשנת 2023, וצי הרכבים של הזכיין החדש יכלול 382 אוטובוסים, מתוכם 174 'מפרקיים' ו־18 מיניבוסים. בנוסף יופעלו 95 רכבים חשמליים וכ־50 שיונעו בגז טבעי, והם צפויים לסייע להפחית את זיהום האוויר והרעש בירושלים.
במקביל לאובדן המונופול, ב'אגד' החליטו להשקיע בשירות 'תיקתק', שמאפשר הזמנת נסיעה לפי בחירת היעד ובאופן גמיש ללא תלות בקווי האוטובוס הקיימים כיום. המיניבוסים של החברה יאפשרו הגעה מהירה ליעד. השימוש בשירות נעשה באמצעות אפליקציית 'אגד תיקתק'. ביישום זה אפשר לראות את הפרטים הנוגעים לנקודת האיסוף ואת המועד המשוער של הגעת הנהג אל נקודת היעד. כמו כן יהיה אפשר לקבל התראה על הגעת הנסיעה המוזמנת מספר דקות לפני כן. 'אגד' גם רכשה אוטובוסים חשמליים לשירות בירושלים.