גלגלים במקום מסילה? לאחרונה נחתו בארץ קרונות ראשונים של 'רכבת על גלגלים' (ART) במטרה לבחון את השימוש הפוטנציאלי בכלי התחבורה הזה. מדובר בכלי תחבורה חשמלי מתקדם, חצי אוטונומי, שמיועד להסעת המונים. למעשה הוא מעין שילוב של אוטובוס עם חלל פנימי כמו של הרכבת הקלה. לכלי לא דרושה מסילה והוא נוסע על כביש, תוך שהוא עוקב אחר מסילה וירטואלית שמסומנת בצבע במרכז הנתיב. לפי היוזמה של חבר המועצה אלעד מלכא ('התעוררות'), יש לקדם פיילוט לבחינת יעילותו על תוואי הקו הסגול העתידי.
1 צפייה בגלריה
הגיעה ארצה. רכבת על גלגלים
הגיעה ארצה. רכבת על גלגלים
הגיעה ארצה. רכבת על גלגלים
(צילום: דוברות משרד התחבורה)
מספר הנוסעים ב'רכבת' כזו נע בין 220 ל־450, לפי מספר הקרונות. היא מסוגלת לנוע במהירות של עד 80 קמ"ש ולנסוע גם בשיפועים חדים כמו אלה שקיימים גם בטופוגרפיה הירושלמית. לפיילוט נבחר דווקא הקו הסגול מכיוון שהתוכניות והתוואי טרם אושרו במוסדות התכנון, בעוד שהקו הירוק כבר נבנה בשטח והקו הכחול כבר אושר ויהיה קשה להכניס בו שינוים ולאשר מחדש בוועדות התכנון.
הקו הסגול עתיד לחבר את בית החולים הדסה עין כרם לשכונת ארמון הנציב ולעבור בין השכונות שנמצאות בתווך. מדובר בקו המרכזי שמחבר בין מזרח ירושלים למערבה בחלקה הדרומי של העיר, והוא עתיד לעבור במקומות מרכזיים כמו קניון הדר, וה-'ארנה'. הקמתו מתוכננת להתחיל בעוד ארבע שנים, והצפי להפעלתו הוא בשנת 2030.
אם אכן יוחלט על שימוש בכלי הרכב דמוי הרכבת, הרי שלא ידרשו התקנת מסילות וגם לא העתקת תשתיות. גם הזמן להכשרת התוואי יתקצר באופן משמעותי, ולפיכך גם העלויות הכספיות צפויות לפחות במידה ניכרת. כמו כן מועד הפעלתו של הקו יהיה קרוב בהרבה, שכן פרט לשרטוט פס צהוב על הכביש ובניית תחנות נוסעים אין צורך בתשתיות נוספות עבורו.
עם זאת נדרשת הסדרה חוקית ותקנית מול משרד התחבורה, משום שמדובר בכלי רכב שטרם עלה על הכבישים בארץ.
מלכא: "לרכבת על גלגלים יתרונות אדירים ביכולת להקים קו רכבת קלה במהירות ובחסכנות. פיילוט כזה יקרה רק אם העירייה תקדם תוכנית ותדרוש לקיים אותו בירושלים".
מהעירייה נמסר: "טכנולוגיית התחבורה באמצעות ה A.R.T האמורה, הינה חדשה לחלוטין ומקורה בסין. בשלב זה אין עדות בדבר יכולותיה ואמינותה. עולות שאלות רבות הנוגעות לתנועה במרחב הררי, התמודדות עם מזג האויר הישראלי, הצריכה האנרגטית האמיתית של ה"רכבת על גלגלים" וכדומה. צוות תוכנית אב לתחבורה פועל מול משרד התחבורה על מנת לוודא כי הניסוי, המתקיים בימים אלו בארץ, כולל את כל מאפייני וצרכי הקווים הרלוונטיים במטרופולין ירושלים.
"בעבר הגיע אוטובוס רב קיבולת, חשמלי במלואו, שלא צלח את הטופוגרפיה המאתגרת בעיר, כך שהדרך לאישור הטכנולוגיה הזו כמתאימה (אם בכלל) לתשתית הישראלית, ארוכה. לכן הצעה זו אינה רלוונטית".