החלטה חריגה ב״אגד״: בשבועות האחרונים קווי תחבורה ציבורית העושים את דרכם לכותל המערבי נרגמים באבנים על ידי פורעים באזור שער שכם ובדרך יריחו. בעקבות הצטברות האירועים החליטו בחברת 'אגד' להסיט את הקווים ממסלולם – בזמן הפרות סדר. בעקבות החשיפה ב-mynet, פנה חבר הכנסת אבי מעוז (הציונות הדתית) לוועדת הפנים של הכנסת בבקשה לכנס דיון מיוחד בנושא.
3 צפייה בגלריה
נוסעים יורדים מהאוטובוס וצועדים לכותל, הערב
נוסעים יורדים מהאוטובוס וצועדים לכותל, הערב
נוסעים יורדים מהאוטובוס וצועדים לכותל, הערב
(צילום: לירן תמרי)
קווי החברה, 1 ו-3 נחשבים לקווים העיקריים המובילים את ציבור המתפללים והמבקרים לכותל המערבי. כחלק מהמסלול הקווים עוברים ברחוב סולטאן סולימאן, הנמצא מטרים בודדים משער שכם בו מתרחשות בשבועות האחרונים הפרות סדר בין צעירים לכוחות משטרה. קווי החברה נרגמו בידי פורעים ערבים באזור זה, בעקבות הצטברות האירועים בחברה הוחלט, להסיט את הקווים ולהימנע ממעבר ברחוב סולטאן סולימאן, דרך ירחו ודרך העופל. בשיחה עם מוקד 'אגד' שנערכה אתמול (ראשון), נציגת השירות ציינה כי בעקבות האירועים הוחלט בחברה להימנע ממעבר באזורים אלו וכי "הקווים עוצרים באזור ממילא ומשם צריך ללכת ברגל עד לכותל".
3 צפייה בגלריה
אגד
אגד
אגד
(צילום: שלומי כהן)
בחודש יולי חברת 'אגד' דיווחה כי בתוך יממה – כ-11 אוטובוסים נרגמו באבנים, ברוב המקרים האירועים הסתיימו בפגיעות ברכוש וחלונות מנופצים ובמקרים בודדים נוסעי הקווים נפצעו ופונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. בתגובה לאירועים אלו ציין אבי פרידמן, מנכ"ל אגד, "הדבר המדאיג ביותר הוא היקף האירועים והתזמון בו בוצעו. מדובר במתקפת טרור של ממש שבוצעה בצורה מחושבת ומתוכננת במטרה לפגוע ולהרתיע את ציבור המבקרים בכותל המערבי. האתגר הגדול שעומד בפתחנו כעת הוא לדאוג שאירועי אמש לא יהיו תחילתם של תהליך הסלמה נוסף. אנו קוראים קוראים למשטרת ישראל להתייחס לאירועי אמש במלוא החומרה וכן לעשות ככל שבידם כדי למנוע ולסכל אירועים שכאלה בעתיד.
3 צפייה בגלריה
תפילה בכותל המערבי
תפילה בכותל המערבי
המתפללים נאלצים להגיע ברגל
(צילום: shutterstock)
גורם במשטרה ציין כי "חברת אגד אחראית על הסעת אנשים לכותל המערבי ולא על סיפורי מעשיות ותירוצים לציבור הנוסעים. מן הראוי שיעמדו מאחורי ההחלטות שהם מקבלים שלא על דעת המשטרה. מבחינתנו אין מציאות שבה אוטובוסים לא מגיעים כדרך קבע עד לכותל המערבי, ואם חברת אגד החליטה שלא לעשות את זה מיוזמתה בתקופה האחרונה, הרי שהדבר מנוגד לחלוטין לעמדתנו ושלא על דעתנו. הניסיון לגלגל אחריות ע״י החברה לפתחם של גופים אחרים הוא לא פחות זלזול באינטליגנציה של הציבור ואנו קוראים לחברה לממש את תפקידה וייעודה.
"מבחינת המשטרה בלמעלה מ-99% מהזמן, האוטובוסים רשאים לנסוע בציר נסיעתם המקורי ללא כל הפרעה או חסימה. רק במקרים נקודתיים וחריגים שבהם יש הפרת סדר חריגה בתווי הנסיעה שעלולה לסכן נוסעים - מתבצעת הסטה לדרך חלופית, שגם ממנה ניתן להגיע לכותל המערבי, ומצופה מהחברה תנהג כך. בשעה שהשוטרים פועלים באזור לילות כימים למען שלום הציבור ובטחונו ובכלל זה משתמשי הדרך, מוטב יהיה אם החברה ונציגיה יעסקו במימוש ייעודה והוא לשרת את ציבור הנוסעים לכותל המערבי".
מחברת ׳אגד׳ נמסר: ״אגד מציפה בפני הגורמים הרלוונטיים את המתרחש באזור שער שכם כבר תקופה לא קצרה. ההחלטה על שינוי הקווים התקבלה תוך שיתוף פעולה בין אגד, משטרת ישראל ומשרד התחבורה״.
ממשטרת ישראל נמסר: "טענת החברה חסרת כל אחיזה במציאות, שכן המשטרה לא נתנה כל הוראה כאמור. צר לנו על כך שהחברה מנסה להעביר את האחריות להחלטותיה ומעשיה, שנעשו שלא על דעתנו ובוודאי שלא בהוראת גורם משטרתי מוסמך כלשהו. נמשיך לפעול בנחישות לשמירה על הסדר הציבורי באזור למען שלומם ובטחונם של משתמשי הדרך באשר הם".
פורסם לראשונה: 17:44, 18.10.21