בעיריית ירושלים ובמינהל קהילתי לב העיר נערכים בימים אלה להוציא לפועל את תוכנית המדרחוב של רחוב אגריפס — הרחוב הראשי של שוק מחנה יהודה והציר העמוס והצפוף ביותר בבירה, כפי שפורסם לראשונה ב-mynet. הפיילוט ייצא לדרך ב-18 בילוי 2024.
2 צפייה בגלריה
מדרחוב אגריפס
מדרחוב אגריפס
מדרחוב אגריפס
(הדמיה: איקן מס מדיה)

על פי פרטי התוכנית, נתיב הנסיעה ברחוב היורד לכיוון גן סאקר, ממזרח למערב, ייסגר לתנועה מידי יום חמישי ועד ליום שישי בערב. בשעות אלה הנתיב כולו יוקדש להולכי הרגל ולמבקרי השוק. במקביל למהלך, שכונת נחלאות תוגבל לתנועת כלי רכב של תושבי השכונה בלבד.

למה רוצים להפוך את אגריפס למדרחוב?

רחוב אגריפס הוא הרחוב העמוס והצפוף ביותר בירושלים. כמעט בכל ימות השבוע הוא פקוק בשל עשרות אוטובוסים ורכבים פרטיים שעוברים בציר בו זמנית, יחד עם רכבים שמשתלבים מהיציאות השונות של רחובות נחלאות. לכל אלה, מתווספים אלפי הולכי רגל שפוקדים את הרחוב בכל זמן נתון — אך המדרכות צרות מלהכיל אותם וכך רובם נאלצים לצעוד על הכביש ולסכם חייהם.

איך זה יעבוד?

הנתיב היורד בכיוון רחוב אגריפס (מרחוב כי״ח ועד רחוב בית יעקב), יבוטל לתנועת רכבים בימי הפיילוט, פרט למקטע שבין רחוב מחנה יהודה לרחוב הערמונים, וזאת כדי לאפשר תנועתיות סביב רחובות השכונה, חניה בחניונים הסמוכים ופריקה וטעינה כהרגלה בבניין עייני וברחוב מחנה יהודה.
רחוב אגריפס - מכיוון השוקניון עד לרחוב שילה - יפעל כנתיב תחבורה רגיל במשך כל ימות השבוע. במקטע העליון בין רחוב שילה לכי״ח - תותר נסיעה לנת״צ ובעלי תו חניה אזורי בלבד במהלך כל ימות השבוע. מקטע זה ייאכף לאורך כל השבוע, ללא קשר לפיילוט, זאת בכפוף להוראות משרד התחבורה.

2 צפייה בגלריה
מדרחוב אגריפס
מדרחוב אגריפס
מדרחוב אגריפס
(הדמיה: איקן מס מדיה)

מה יקרה עם האוטובוסים?

האוטובוסים שנוסעים באגריפס יופנו לצירים חלופיים כמו רחוב בצלאל. תנועת האוטובוסים בציר שנסגר בימי חמישי ועד כניסת השבת תימשך כסדרה במסלולים עוקפים. כמו כן, תתאפשר כניסת ויציאת רכבים מהרחובות המתחברים לרחוב אגריפס.
במסגרת הפיילוט יינתן מענה לקווי התחבורה הציבורית ברחוב אגריפס בדרכים חלופיות. הקווים שיושפעו הם קו 18 של חב' אגד, קווים 74, 75 ו-78 של חב' סופרבוס, קווים 25, 45, ו-66 של חב' אקסטרה, קווי הלילה 202 ו-267 של חב' אלקטרה אפיקים וקו 217 של חב' קווים: התנועה לכיוון מערב - תוסט לרחובות עליאש ובצלאל. התנועה לכיוון מזרח, בכל ימות השבוע - תהיה בלעדית לתחבורה ציבורית ותיאסר תנועת רכבים פרטיים. הנוסעים בקווים 25, 45, 78 (לכיוון בנייני האומה) וקווים 74, 75 (לכיוון גבעת שאול והר נוף) לאזור השוק יוכלו להשתמש בתחנת הנביאים/הדווידקה או באמצעות מעבר לרכבת הקלה.


ראש עיריית ירושלים משה ליאון ציין כי "מדובר בבשורה חשובה לתושבי ירושלים, לטובת הקונים והמבקרים בשוק מחנה יהודה, הסוחרים ותושבי שכונת נחלאות. זהו צעד משמעותי לשיפור הבטיחות, הנגישות וחווית המבקרים באזור. התכנית הורכבה בשיתוף פעולה מלא עם ועד סוחרי השוק, מינהל קהילתי לב העיר ומשטרת ירושלים. התוכנית תסייע להפחתת עומסי התנועה, תגדיל את מרחב ההליכה ותאפשר חוויית ביקור נעימה ובטוחה יותר בשוק. אני שמח על שיתוף הפעולה הפורה עם תושבי האזור, הסוחרים והגורמים השונים, ועל כך שהצלחנו יחד להביא בשורה משמעותית זו. נמשיך לפעול לשיפור איכות החיים בירושלים ולשמירה על אופייה הייחודי של העיר".
יו"ר מינהל קהילתי לב העיר ד"ר אופיר לנג: בהתאם לעבודת מטה משותפת שערכנו בחודשים האחרונים עם העירייה, בקרוב תכנס לפועל תכנית פיתוח פיילוט מקיפה לאזור נחלאות ושוק מחנה יהודה, שתשנה את מערך הסדרי התנועה והחנייה באזור, במטרה לשפר את איכות חייהם של תושבי השכונה ולהקל על התנועה של המבקרים בשוק. הכשרת חלק מאגריפס לנת"צ לאורך השבוע, ולחד סיטרי בסופי שבוע, יחולל שינוי תנועתי בהפיכת הרחוב לבטיחותי ונגיש יותר להולכי רגל. פיילוט זה משתלב עם התכנית להצבת מחסומים חכמים בכניסות לשכונת נחלאות, שאיפשרו רק לבעלי תו להיכנס לשכונה, וזו צפויה להפחית את עומס התנועה באזור ולחולל שינוי דרמטי בפתרון מצוקת החנייה הקשה בשכונה"
פורסם לראשונה: 08:49, 27.06.24