מהפך בשכונת נחלאות: הכניסה עם רכבים פרטיים לשכונה הידועה של הבירה תתאפשר בקרוב רק לתושביה המחזיקים בתו חניה האזורי מספר 6, כך עולה מהודעה משותפת שהפיצו הבוקר (חמישי) מנהל קהילתי לב העיר ועיריית ירושלים. מדובר במהלך חריג שעד כה בוצע רק בשכונה אחת בירושלים — הרובע היהודי אליה הכניסה עם מכוניות מתאפשרת רק לתושבי האזור.
4 צפייה בגלריה
נחלאות
נחלאות
נחלאות
(צילום: אדווה חולי)
4 צפייה בגלריה
נחלאות
נחלאות
נחלאות
(צילום: רועי אלמן)
תושבי שכונת נחלאות, אחת השכונות המתוירות ביותר בבירה, בתיירות פנים וחוץ כאחד, סובלים מזה עשרות שנים ממצוקת חניה ומעומס של רכבים שעוברים בה, עקב קרבתה לשוק מחנה יהודה. לפני מספר שנים, הפכו רוב רחובות השכונה לחניה עבור בעלי תו אזורי בלבד, אך גם המהלך הזה עדיין לא הקל בצורה משמעותית על בעיות התחבורה בשכונה שרחובותיה צרים מאוד.

מתי המהלך יוצא לדרך?

על פי התוכנית, תחילת עבודות התשתית להצבת המחסומים יחלו כבר ביום ראשון הקרוב ה-30 ביוני 2024. בהערכה גסה ובהנחה שהעבודות יושלמו על פי לוח הזמנים הצפוי, ניתן להסיק כי כבר בשבועות הקרובים יחל ההסדר המהפכני.

על איזה אזור מדובר?

האזור שיתוחם במחסומים הוא האזור הצפוני של שכונת נחלאות (כל מה שמעל לרחוב ניסים בכר), אליו ניתן להיכנס כיום דרך רחוב שומרון ורחוב הנציב — שם יוצבו המחסומים המדוברים. במקביל, על פי ההודעה, ברחובות של נחלאות הדרומית אמנם לא יוצבו מחסומים אך במסדר ההסדר החדש הם יהפכו לחניה של בעלי תו אזורי מספר 6 בלבד בכל שעות וימות השבוע. מדובר ברחובות ארנון, אליהו סלמן, הרב בראשי, חכם שלום, ירמוך ונהר פרת.

איך זה יעבוד?

בתחילת הרחובות המדוברים של צפון נחלאות, יותקנו עמודים אלקטרונים שיוצאים מהאדמה וחוסמים את הכניסה לרחוב. רכב בעל תו אזורי מספר 6 שיתקרב אליהם יזוהה באמצעות מצלמה חכמה — שתפתח לו את המחסום. כל רכב אחר לא יורשה להיכנס לשכונה.

4 צפייה בגלריה
נחלאות המשודרגת
נחלאות המשודרגת
רחוב הנציב בתוכנית שדרוג שכונת נחלאות
(הדמיה: ארד סימון אדריכלים)
המהלך המדובר בנחלאות, מגיע כחלק מתוכנית גדולה לשדרוג השכונה, במסגרתה ישופרו תשתיות, יבנו גינות, ישונו הסדרי תנועה וישופצו חזיתות השכונה. במקביל, בחודש הבא אף יחל הפיילוט שיהפוך את רחוב אגריפס בחלק שיורד לכיוון מערב, למדרחוב מדי שבוע בימי חמישי, עם כוונה להפוך את ההסדר לקבוע, כפי שפורסם ב-mynet.

4 צפייה בגלריה
אופיר לנג ומשה ליאון
אופיר לנג ומשה ליאון
אופיר לנג ומשה ליאון
(צילום: ארנון בוסאני)
יו"ר מינהל קהילתי לב העיר ד"ר אופיר לנג שגיבש את התכנית יחד עם ראש העירייה משה ליאון אמר ל-mynet כי "בתקופה האחרונה עמלנו רבות יחד עם עיריית ירושלים על פיתוח תכנית מהפכנית להסדרת התנועה והחנייה בשכונת נחלאות, במטרה לאזן בין צורכי מגורי התושבים, פעילות הסוחרים והמבקרים. זוהי בשורה גדולה עבור התושבים, שכן עמדנו על כך כי כל החניות בנחלאות-צפון יוכשרו לטובת בעלי תו אזורי בלבד 24/7, לצד הצבת מחסומים אלקטרוניים חכמים בכניסות לשכונה, שיאפשרו רק לרכבים הנושאים תו חנייה להיכנס לתחומה. תכנית זו צפויה לחולל שינוי דרמטי בפתרון מצוקת החנייה הקשה בשכונה. תכנית זו משתלבת עם הכשרת חלק מאגריפס לנת"צ לאורך השבוע, ולחד סיטרי בסופי שבוע, באופן שיחולל שינוי תנועתי בהפיכת הרחוב לבטיחותי ונגיש יותר להולכי רגל. עבודות התשתית להצבת המחסומים צפויות להתחיל כבר בראשון הקרוב. מבחינתנו זו רק ההתחלה, ובשלב הבא אנו כבר עמלים על תכנית לשדרוג פיזי של כל הרחובות בשכונה".