בצל המלחמה המתמשכת בעזה ובצפון, ביום חמישי הקרוב יסתיים קורס הטיס ה-188 בחיל האוויר, ובין 36 פרחי הטיס שיהפכו לאנשי צוות אוויר רשמיים, ניתן יהיה למצוא גם את סגן ש׳ וסגן י׳ מירושלים.
5 צפייה בגלריה
סגן ש׳ וסגן י׳
סגן ש׳ וסגן י׳
סגן ש׳ וסגן י׳
(צילום: דובר צה״ל)
5 צפייה בגלריה
בוגרי קורס טיס
בוגרי קורס טיס
בוגרי קורס טיס
(צילום: דובר צה"ל)
סגן ש' בן 22, מירושלים, מסיים את קורס טיס מספר 188 במגמת מסוקים. ש' הצעיר במשפחה, לשתי אחיות גדולות. אמו קוסמטיקאית ואביו היה טייס אזרחי ואדריכל, ש' מספר על טיסות יחד עם אביו בשמי הארץ "אני זוכר בגיל שלוש, יצאנו לטיסה הראשונה שלי, אבא שם אותי במושב מימינו על 5 כריות כדי שאצליח לראות משהו מעבר למכשירי הטיסה, זה היה הרגע בו הבנתי שאני רוצה להיות טייס , חלום ילדות שליווה אותי עד היום".

5 צפייה בגלריה
סגן ש׳
סגן ש׳
סגן ש׳
(צילום: דובר צה״ל)

אביו של ש' נפטר לפני מספר שנים, "כיום אבא שלי מהווה לי דמות מודל ומלווה אותי כמעט בכל החלטה". בתיכון הרחיב ש' ביולוגיה וספרות ובמסגרת הקורס עשה תואר ראשון בפוליטיקה וממשל. בנעוריו היה ש' אלוף ישראל 12 פעמים בענף ספורט, התחרה בחול וזכה באליפויות סביב העולם. בנוסף, בנעוריו לקח ש׳ חלק בתנועת נוער במסגרתה שילב הדרכות ושיעורי תרבות ואומנות עם נוער מאותגר כלכלית. ש' מספר על המגמה: שמחתי מאוד לקבל מסוקים, משהו בזה הזכיר לי מאוד את הספורט".
למסדר כנפיים יגיעו משפחתו וחבריו של ש', בנוסף יגיע אדי, שהיה מאמנו של ש', הוא מספר עליו: "מאז שאבי נפטר אדי דחף אותי להמשיך להתחרות ולהשתפר, התלווה אלי להמון מרוצים והיווה לי דמות אבהית לאורך עשרות תחרויות" במהלך מלחמת חרבות ברזל ש' הרגיש את חוסר התרומה שלו למאמץ המלחמתי כטייס בהכשרה בזמן שחבריו נלחמו, לבסוף לקח חלק בפרויקט הגנה על בסיס המשלב טכנולוגיות חדשות בתחום התעופה״.

5 צפייה בגלריה
סמ"ר לביא ליפשיץ ז"ל
סמ"ר לביא ליפשיץ ז"ל
סמ"ר לביא ליפשיץ ז"ל
(צילום: דובר צה״ל)

ש' מספר על חברו מבית הספר לביא ליפשיץ, שהיה לוחם גבעתי ונפל בקרבות בעזה: "בתחילת המלחמה ביצענו הרבה מסדרי כבוד בלוויות ללוחמים שנהרגו, כחייל אתה מנסה להראות חזק ולהכיל את כל הקושי, כשלביא נהרג מציאות המלחמה הפכה להקרבה אמיתית וקשה עבורי." סגן ש' מסכם 3 שנים בקורס טיס: "כל שלב בקורס יותר קשה מהשלב הקודם, התגייסתי לקורס כי חלמתי על טיסה, עכשיו אני מסיים אותו כדי להילחם לצד החברים שלי״.
סגן י' בן 22, מירושלים, מסיים את קורס טיס מספר 188 כטייס תובלה. ל י' אח בכור טייס בטייסת 105, אחות גדולה ואחות קטנה. אמו של י' מנהלת שנה 5-6 בבית ספר לרפואת שיניים ואביו של י' לחם גם הוא במלחמת לבנון השנייה בתור רופא בגולני, כיום אורתופד.

5 צפייה בגלריה
 סגן י׳
 סגן י׳
סגן י׳
(צילום: דובר צה״ל)
י׳ גר במשך שנתיים בארצות הברית בעקבות השתלמות של אביו. בתיכון הרחיב י' מגמת כימיה ופיזיקה ובמסגרת הקורס עשה תואר במתמטיקה ומדעי המחשב. בזמנו הפנוי אוהב י' לשחק כדורעף. בנוסף י' היה מדריך במשך שנתיים בצופים. טרם גיוסו עשה י' שנת שירות של הצופים גרעין במדבר העוסקת בדו קיום במסגרתה התנדב בעיר רהט. נושא התעופה עניין את י' מגיל צעיר : "תחום המטוסים תמיד עניין אותי, והתחושה הפיזית להיות כמו ברכבת הרים, הפיזיקה שבתעופה, זה נראה מטורף. אבל אמרתי לעצמי זה לא מספיק, רק שהתחילו המיונים עלתה המוטיבציה".
י' מספר: "לאורך השלבים בקורס היו דמויות יותר ופחות שרציתי להידמות להם. הבנתי שאלו האנשים שאני רוצה להיות בחברתם. בתוך זה המקצוע עצמו נעשה כיף יותר." על האווירה במגמה י' מספר: "אווירה חברתית טובה, בזמן שהייתי בשלב המתקדם הבנתי שהיכולות שלי יותר מתאימות למגמת התובלה, האנשים שמסביבי הם אנשים שאני מתחבר אליהם, הבנתי שאני במקום הנכון. על הקורס בצל המלחמה י' מספר: "מורכב, מצד אחד הדבר הראשון שראיתי זה את החברים שנכנסים לעזה ונלחמים ואני יושב בזמן הזה ועושה תואר, לא ידעתי אם זה מיצוי טוב שלי" סגן י' מסכם 3 שנים בקורס טייס: "קורס שאתה עובד מדקה לדקה מיום ליום, מפעם לפעם אתה מרים את הראש ורואה מה צופן לך העתיד".

הקורס היוקרתי בצה״ל


קורס הטיס של צבא ההגנה לישראל הוא אחד הקורסים היוקרתיים והמאתגרים ביותר בצה”ל, אשר מכשיר את הדור הבא של טייסי חיל האוויר. הקורס נמשך שלוש שנים ומורכב ממספר שלבים הכוללים הכשרות תאורטיות ומעשיות. במהלך הקורס, פרחי הטיס לומדים מגוון נושאים כגון נווטות, תפעול מערכות מטוסים, וביצוע משימות קרביות במגוון זירות. הקורס מתחלק לשלושה מסלולים עיקריים: קרב, תובלה ומסוקים. בכל אחד מהמסלולים מתמקדים המשתתפים בתפקידים ספציפיים שכוללים גם נווטות ותפעול מטוסים. בנוסף להיבטים הטכניים והמבצעיים, הקורס שם דגש על פיתוח כישורי מנהיגות, עבודה בצוות והתמודדות עם מצבי לחץ.


לאורך הקורס, חניכי הטיס עוברים מבחנים והערכות רבים כדי להבטיח את ההתאמה והיכולת להתמודד עם המשימות הקשות. רק מעטים מסיימים את הקורס ומקבלים את כנפי הטיס הנכספות. טקס סיום הקורס הוא אירוע חגיגי שבו מוענקות כנפי הטיס למספר קטן של בוגרים ובוגרות אשר הצליחו לעבור את כל השלבים המאתגרים.הקורס לא רק מלמד את החניכים להטיס מטוסים, אלא גם מכין אותם להיות קצינים ואנשי צוות אוויר מצטיינים המוכנים להתמודד עם אתגרי הביטחון של מדינת ישראל.