אפליה או מקרה? דוח חדש של מבקר המדינה קובע כי במחוז ירושלים נעצרו יוצאי אתיופיה בהיקף שגדול פי שלושה משיעורם באוכלוסייה. המבקר גם קובע כי למרות שמאז 2015 המשטרה מנסה להפחית את החיכוך עם הקהילה, לא פחת מספרם של בני העדה שנעצרו במחוז ירושלים.
1 צפייה בגלריה
עימות בין יוצאי אתיופיה לשוטרים בירושלים (למצולמים אין קשר לכתבה)
עימות בין יוצאי אתיופיה לשוטרים בירושלים (למצולמים אין קשר לכתבה)
עימות בין יוצאי אתיופיה לשוטרים בירושלים (למצולמים אין קשר לכתבה)
(צילום: עמית שאבי)
הגם שבאזור הבירה מתגוררים רק 0.8% מכלל יוצאי אתיופיה המתגוררים בישראל, חלקם מתוך כלל העצורים הבגירים בשנת 2019 עמד על 2.6%, ירידה קטנה לעומת 2018 (2.7%), אך יותר בהשוואה ל־2017 (2.3%). בקרב הקטינים שנעצרו נרשם דווקא שיפור - מתוך כלל המעצרים במחוז בשנת 2015 4.4% היו של יוצאי העדה בני פחות מ־18. באותה שנה החלה תוכנית שמטרתה "הפחתה בשיעורי השיטור והאכיפה כלפי קטינים יוצאי אתיופיה". ב־2018 עמד שיעור הצעירים בני העדה שנעצרו בבירה על 3.3%, וב־2019 המספר ירד ל־1.8%.
עם זאת, בשנת 2017 נסגר מרכז הקליטה ליוצאי אתיופיה במבשרת ציון. כתוצאה מכך פחת מספר התושבים מהעדה ביישוב בשנים שלאחר מכן, וגם מספר המעצרים שביצעו שוטרי תחנת הראל שפועלת ביישוב פחת כמעט לאפס.
מבקר המדינה גם חושף סקר מיוחד שביצעה המשטרה ב־2019 ולפיו רק 13% מהמשיבים יוצאי אתיופיה נתנו אמון בכחולי המדים. בדוח נכתב כי המשטרה מודה כי היא לא עמדה ביעד שהציבה לעצמה, לזכות באמונם של כ־30% בקרב יוצאי הקהילה.
מהמשטרה נמסר: "הטיפול בפשיעה בקרב יוצאי אתיופיה מתבצע ללא משוא פנים וללא קשר למוצאו של החשוד. הפעילות שבוצעה בשנים האחרונות למניעת תיקי מגע מול הקהילה נושאת פרי, ולראיה חלה ירידה של 57% בקרב קטינים וירידה של 17% בקרב בגירים, וגם בכמות המעצרים נרשמה ירידה משמעותית. הארכות מעצרים וכתבי אישום עומדים למבחן בית המשפט... בשנים באחרונות המשטרה הכירה בפערים מול הקהילה, ולכן נעשה מגוון רחב של פעולות לחיזוק הקשר ולפתרון בעיות שונות. רק השבוע הוקמה במשטרה חטיבת הקהילות, שתהווה גורם מקצועי־ארצי מתכלל לנושא זה ותפעל לייצר מנגנונים ותהליכים נוספים עם הקהילה".