רק לפני חודש, ציינו בירושלים 10 שנים לסופת השלגים הגדולה ששיתקה את העיר למשך שבוע שלם ונכנסה לדפי ההיסטוריה. והנה שוב מגיעה התקופה בחורף הירושלמי בה כולם מדברים על דבר אחד — מתי הרחובות יהיו לבנים?
5 צפייה בגלריה
סופת השלגים הגדולה בירושלים, 2013
סופת השלגים הגדולה בירושלים, 2013
שלג בירושלים, סופת השלגים הגדולה, 2013
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
רגע של שמש בגן סאקר
רגע של שמש בגן סאקר
שלג בירושלים. רגע של שמש בגן סאקר, 2013
(צילום: שלמי כהן)

היום (שלישי) נכנסה לישראל מערכת גשם ראשונה שפותחת תקופה ממושכת של כ-10 ימי גשם חורפיים במיוחד ואף סוערים, עם מספר מערכות שיגיעו אחת אחרי השניה. יחד עמה, התחילו לרוץ שמועות על שלג בירושלים שצפוי להגיע בהמשך. עד כמה השמועות מבוססות? לפני שנסביר, נציין כי בשבוע הקרוב כמעט ולא נראה את השמש וצפויות לרדת כמויות משקעים משמעותיות שתלווה בקור ורוחות — כאשר על פי התשקיף, המערכת הקרה ביותר צפויה להגיע אלינו בימים שני ושלישי בשבוע הבא.

5 צפייה בגלריה
גן סאקר, השבוע
גן סאקר, השבוע
שלג בירושלים, ינואר 2022
(צילום: רועי אלמן)

אז מה המצב כרגע? היום כבר הרגשנו בהתקררות משמעותית ובירידה בטמפרטורות. הימים הקרובים יהיו גשומים לפרקים, קרים ומעוננים כאשר סוף השבוע צפוי להיות סוער במיוחד עם רוחות חזקות וברד. ומה קורה בשבוע הבא? זו שאלת השאלות. ראשית חשוב לזכור שמדובר בתקופה שהיא מחוץ לטווח התחזית, והכל יכול להשתנות. נכון לעכשיו, רוב המודלים שמעודכנים לטווח הזה צופים היתכנות למערכת שלג בהרי הצפון והמרכז שמעל לגובה 800 מטרים.
5 צפייה בגלריה
לפחות 5 ס"מ של שלג בירושלים
לפחות 5 ס"מ של שלג בירושלים
שלג במרכז ירושלים
(צילום: רועי אלמן)
5 צפייה בגלריה
רכבי נטושים בבגין
רכבי נטושים בבגין
רכבים נטושים, סופת השלגים של 2013
(צילום: נעם ריבקין-פנטון)

בשביל שירושלים תיצבע לבן צריכים להתקיים שני תנאים מרכזיים: הטמפרטורה צריכה להיות נמוכה מספיק בשביל שטיפות הגשם יהפכו לפתיתי שלג, וגם בשביל שהקרקע לא תמיס אותם ותגרום להיערמות. תנאי שני הוא משקעים. מערכת קרה תהיה קרה ככל שאפשר, לא תביא עמה שלג ללא משקעים. ברגע ששני התנאים האלו מתקיימים, ירד כאן שלג.


אז מתי נדע? שלג הוא תופעת טבע אהובה, מרהיבה וייחודית במיוחד כשהיא מגיעה בתדירות של אחת לשנה או שנתיים. וכמה שהיא אהובה, ככה קשה להתחייב לגביה. צפי ממשי לשלג אפשר לקבל רק 4 ימים לפני המועד המדובר. משמע, הירושלמים הסקרנים יאלצו לחכות בסבלנות לפחות עד יום שבת בשביל לדעת האם בשבוע הבא נתעורר לבוקר לבן.
פורסם לראשונה: 13:36, 23.01.24